Mår svenska barn bäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ramona

Trådstartare
Sverige har ju varldens langsta statligt betalda foraldraledighet, men hur ser statistiken ut. Har svenska barn och deras foraldrar en battre relation an barn och foraldrar i andra lander?
Mar svenska barn battre an utlandska pga att de spenderade mer tid med sina foraldrar som sma?

Ar 18 manader foraldra-ledighet ett maste, eller ar det en lyx?
 
Sv: Mår svenska barn bäst?

Spenderar verkligen svenska föräldrar mer tid med sina barn? Är det inte så att man här har mer betald tid men jag har för mig att mammorna i många länder fortv. är hemmafruar alternativt jobbar deltid? Jobbar inte svenska föräldrar flest arbetstimmar i världen? Har för mig jag läst det nånstans...men var..hm hoppas det inte var kvällspressen :cool:
 
Sv: Mår svenska barn bäst?

Det är nog väldigt individuellt hur mycket tid föräldrar spenderar med sina barn. Det är ju i stort sett omöjligt för en famlij att leva endast på en inkomst i Sverige. Jag och min sambo har prioriterat att vara hemma med våra barn så mycket som möjligt, vilket ekonomin inte alltid mått så väl av. De verkar må väl, men det är ju svårt att veta om de mår bättre än andra barn?
 
Sv: Mår svenska barn bäst?

Mycket bra frågor du ställer, Ramonarunds. :bow:

Man kan sannerligen fråga sig det då självmordsfrekvensen är mycket hög i norden. Med tanke på att skolan, barnomsorgen, sjukvården och omsorgen om de sämst ställda ständigt verkar bli utsatta för sparbeting, så kan man verkligen undra. Betyder de första 18 månaderna så förfärligt mycket?

När det gäller att leva på en lön så vet jag att det går. Frågan är vad man prioriterar och vilka konsekvenser ett "icke-arbetsliv" har på den personen som inte tjänar ihop något till sin pension.
 
Sv: Mår svenska barn bäst?

Varfor har vi sa lang foraldraledighet i Sverige om det inte lonar sej i langden?? Hade det inte varit battre for den svenska ekonomin att fa mammorna ut i arbetslivet for att betala skatt, istallet for att fa pengar av staten??

Jag blir sa fundersam pa detta bara. Man har genom Sveriges sociala tider velat att kvinnorna ska ut i arbetslivet, och man har kort pa att det ger frihet och sjalvstandighet att tjana egna pengar.
Men man ger dem 18 manaders foraldraledighet, varfor? Inga andra lander har ju lika lang ledighet och det verkar ju ocksa fungera?
Hur resonerar staten egentligen nar det galler detta?

Den svenska skolan ar en bra skola, den svenska sjukvarden ar bra den ocksa, kanske inte den basta i varlden, men definitivt inte dalig.

Sverige ar ett bra land, sa varfor mar inte invanarna battre nar staten gor sa mycket for att fa dem att ma battre??
 
Sv: Mår svenska barn bäst?

Jag tror absolut inte att svenska barn mår bättre än andra barn...och absolut inte att vi tillbringar mer tid med våra barn än i andra länder!!!

Visst är föräldraledigheten lång i sverige, men långt ifrån alla har råd att vara hemma så länge!!! Många börjar jobba betydligt tidigare!

Vi jobbar heltid i stor utsträckning. Få är det som har en förälder hemma alltid!

Jag har alltid fått två reaktioner på att jag valt att vara hemma mkt med mina (numera vuxna) barn.
1. Vill du inte satsa på dig själv och din karriär?
2. Lyckans dig som har en man som kan försörja dig och barnen så att du kan vara hemma...

Vet inte vilken av dom jag tyckte sämst om. :crazy:

Jag hoppas att vi svenskar lär oss att barnen måste få ta tid, och att lyx och pengar inte behöver finnas i överflöd... barnens trygghet måste få komma först!
 
Sv: Mår svenska barn bäst?

18 månader föräldrarledighet är inte lång om man jämför med Österrike - där har man 36 månader!
 
Sv: Mår svenska barn bäst?

Jag tycker inte att 18 månader är mycket eller lite. Dessutom är det ju inte 18 månader utan 480 dagar och det blir ju bara lite mer än 1 år om man tar ut 7 dagar som många gör för att klara det ekonomiskt.Vi delade lika på föräldraledigheten för båda barnen och har nu garantidagarna som jag tar ut nu. Barnen är 3 år och snart 5 månader och 1 år och snart 10 månader gamla.

Jag hade gärna velat ha längre än dessa 480 dagarna så någon lyx tycker jag absolut inte att det är. Att ha mindre är däremot fel, tycker jag. Hela det första året går så snabbt och missar man lite av det kan man itne ta igen det. Jag kommer kanppt ihåg hur det var när de var så små ! Dessutom tycke jag att ersättning är för liten för de som inte arbetar innan barnet kommer. 180 kr per dag före skatt blir inte mycket i slutändan om man bara tar ut 5 dagar i veckan. Och vad har man garantidagarna till? 60 kr per dag är ju inte något att hurra för....

jag tycker att det är vikitg att prioritera barnen när de är små, att jobba deltid, i alla fall en av föräldrarna och att växla det hade ju varit det bästa. Annars blir ju livet som om man väntar på något Det är skit att jag är arbetslös, men det har också sina positiva sidor, jag får ju vara med barnen. Även om det kan kännas jobbigt att så sällan träffa vuxna som jag göra !

Men å andra sidan ska jag inte klaga för det finns länder som har det sämre. Tror det var Thailand som har 3 veckors betald mammaledighet.......
 
Sv: Mår svenska barn bäst?

480 dagar ÄR mycket. Mer än någon annan får i hela världen, utom Österrike då :smirk:

Här i England får man bara 6 veckors betalt (90% av lönen) och ytterligare 18 veckor på 100 pund/vecka. Man har rätt att ta ett år ledigt, men får alltså bara betalt halva tiden. Och det finns bara två veckors (obetald) pappaledighet. De flesta återgår till jobbet efter 4-6 månader. Men de engelska barnen verkar må hyfsat ändå! :)
 
Sv: Mår svenska barn bäst?

Att vi har den näst längsta betalda ledigheten betyder inte att det är mycket för barnet? Att svenska barn mår bättre än barn i andra länder har nog inte så mycket med att göra om föräldrarna är hemma eller ej, utan jag tror mer på att det har att göra med HUR man tar hand om sina barn.

Men sedan funderar jag vidare.... Om vi har en ännu längre föräldraledighet, hur blir baren då? Blir de tryggare i sig själv och är lite självständiga och allt det där, eller kan de bli mer mammiga?
 
Sv: Mår svenska barn bäst?

Ingen aning om Svenne barn mår så bra. Min kompis var tvingad börja jobba när ungen var 6 månader gammal...inte kunde hon fixa detta på en föräldrapenning heller. Barnet fick vara på dagis..yngsta barnet i Sveriges historia antagligen...Sen om ni tror hon inte hade en plan med sitt barnafödande så var det så att: Läkarna hade sagt i alla år sedan hon var 20 att hon aldrig kunde få barn pga dåliga äggstockar...Så när hon efter ett x-antalet år blev gravid så självfallet ville hon ha det. Det var hennes enda chans till barn. Min kompis är 16 år äldre än mig...Ungen är 19 år nu och helt normal...;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag och min pojkvan ska ha barn i januari. Det var ett noga overtankt beslut och vi ar mycket glada och forvantansfulla. Vi ar givetvis...
2
Svar
22
· Visningar
2 842
Senast: Mirre
·
  • Låst
Övr. Barn Jag gillar egentligen inte termen ovan men kom inte pa nagot battre. Den later som om man gar till ICA eller Konsum och koper en unge...
2
Svar
24
· Visningar
2 311
Senast: Xeline
·
  • Låst
Övr. Barn Foljande ar ett utdrag fran en artikel i tidningen Canadian Family (okt/nov. -04), skriven av Scott Wooding, en barn- och...
2
Svar
34
· Visningar
4 367
Senast: Zeli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp