Varfor "skaffar" vi barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varfor "skaffar" vi barn?

Nu hamnade vi i en helt annan disskution men det är sånt som händer! ;)

Det största problemet idag för kvinnor är att de ser sig själva och även omgivningen ser på dem som offer... Gillar man inte läget så börjar protestera! Jag har nog fått en bra uppväxt på det sättet för vi har alltid fått stöd hemma när det är något som vi har upplevt som fel.
Jag önskar att man redan på förskolan uppmärksammar att man behandlar pojkar och flickor olika, jag säger inte att pojkar och flickor är lika i allt men man behöver inte göra skillnaderna större än vad de är! Visserligen säger man att man jobbar med det men det är svårt för människor att ändra hela sitt sätt att tänka och göra när det handlar om saker som man har gjort automatiskt...

Skulle min karl vägra att "hjälpa till" hemma (hjälpa till är egentligen väldigt konstigt, vi är väl två som jobbar hemma) så skulle jag nog se till att flytta där i från eller slänga ut honom beroende på hur bostadsfrågan såg ut... En mindre att städa efter ialla fall! :angel:
 
Sv: Varfor "skaffar" vi barn?

Första barnet blev till för att mina hormoner börjad etala om för mig att jag ville ha barn - något jag verkligen inte velat tidigare...
Och när jag hade första gullungen i famnen så insåg jag att jag ALLTID ville ha en liten bäbis att gosa med och snosa på... :p Alltså, 3 år senare är tredje ungen på väg.
Maken har sagt att trean nu är i stället för sladdis, men senast igår började han vackla på den punkten - utan att jag sagt något.. :p Så vi får väl se!

Alltså, våra barn kommer till världen av rent egoistiska skäl. Att det sen är underbart att se dem växa upp och förhoppningsvi bli välartade trevliga individer är väl mest en bonus.. :D
 
Sv: Varfor "skaffar" vi barn?

Folk skaffar barn av ren och skär egoism, om det vore för barnens skull så skulle fler adoptera. :smirk: Av samma anledning så är jakten på status inbegripen i att lille Pelle och lilla Lisa har senaste modet, går på de rätta skolorna, har ett fullspäckat schema med aktiviteter var och varannan kväll, är medlemmar i de rätta klubbarna och knappt vet hur man leker själva. :devil: Det är även de som styr familjen med järnhand och vet hur man drar i de rätta trådarna för att alltid få sin vilja igenom. Bristen på empati lyser långan väg då de fostras till att alltid tänka på sig själva och jag, jag, jag är i centrum. :crazy:

Tack och lov finns det trots allt familjer som fortfarande anser att barn mår bättre av att det är de vuxna som fattar besluten och att även om man vill så får man inte alltid som man vill. :bow: Jag tror största anledningen till att många anser barn som hemska är just att de "fostras" till hemska små individer av sina lika hemska föräldrar. :cool:
 
Sv: Varfor "skaffar" vi barn?

Jag har alltid velat adoptera istället.Anledningarna är främst min egen förlossningsskräck, vill inte gå igenom varken vaginalt eller snitt(men hellre snitt i såna fall), att mina gener kanske inte är de bästa att föra vidare(panikångest å depressioner) å framför allt för att det finns så många barn i världen som inte har föräldrar å jag skulle hellre ta hand om några av dessa barn än att gå å befolka världen ännu mer.
Tyvärr vill inte sambon adoptera för att han inte anser att man kan känna likadant för andras som för egna barn(vilket jag tycker är skitsnack) så mest troligt blir det inga barn alls. :smirk:
 
Sv: Varfor "skaffar" vi barn?

Självklart MÅSTE man inte tycka om barn. Men min teori är att för många människor som verkligen INTE tycker om barn bottnar det inte i samma sak som att man inte gillar hundar eller ärtsoppa - utan i faktumet att något annat står i centrum. De är ofta så uppfyllda av sig själva att barn ses som ett hot - nu pratar jag alltså de som gnäller över barn i allmänhet och tycker att de är jobbiga. Dessutom är de väldigt ofta inte medvetna om detta.

Att välja att INTE skaffa barn är självklart upp till var och en. Det kan finnas massor av orsaker, tex att man väljer karriär före barn eller inte har träffat rätt partner eller etist - är det rätt att föda ett barn till denna värld.

Ett av symtomen på att vi blir mer och mer barnfientliga är just alla dessa prylar, en annan sak är kroppenmåsteblirsnyggfort och närkommerjagtillbakatilljobbet fixeringen som nyblivna mammor verkar drabbas av i högre grad nu än förut (min källa är en BVC sköterska)...eller fenomenet (i min fd stadsdel) att vissa barn är på dagis/fritids HELA sommaren medan mamman och pappan reser utomlands på semester....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 216
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 382
Senast: Raderad medlem 120709
·
Trädgård & Växter Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
911
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp