Sv: Märgben

När jag kommer på det, dvs när jag ser benen i diskarna i affären:D Snitt ca 1 gång i månaden

Min far vanligast en led ungefar en gang i veckan. Lederna kan hon gnaga pa lange, medan margbenen ater hon upp pa nagra timmar.

När jag får tag på det, ungefär en gång i veckan. Sedan har dom gamla som dom knaprar på en del.

Mina får väl varannan vecka ungefär, brukar se till att ha i frysen ifall det blir "tråkiga" dagar då de behöver ha lite extra att pyssla med också.

Idag var en tråkig dag, för matte som saknar korsband i ena knät kan knappt gå utomhus utan att vrida sönder knät.. Det löste vi med besök av grannhunden så de fick busa inne istället och varsitt märgben att gnaga på nu på kvällen, de rör sig inte ur fläcken på 2-3h när de fått nya ben :)

Köpte första gången idag faktiskt :) Hemköp hade en förpackning med 6 bitar märgben, det passade bra eftersom jag har en liten hund. Det var mycket populärt! Tänkte att hon ska få ett i veckan.

Förut fick hon ungefär en gång i veckan, nu får hon inte alls eftersom hon skall ha begränsat intag av kalcium. "Färdigtuggade" ben där det inte lossnar mer är dock ok så jag brukar fylla dem med mat och frysa in. Klent substitut enligt Leia men bättre än inget.

de rör sig inte ur fläcken på 2-3h när de fått nya ben :)

Hur gör du?! :) Här säger det typ "slafs, slafs" och sen är benet liksom urgröpt och inte alls lika intressant längre (om det inte är ett jätte ben, då håller det säkert i 40 minuter tills det blir tråkigt)

Någon gång i veckan som regel.
I mellantiden tuggar de på de gamla.
Tidigare verkade 'märgdagen' vara den bästa för hundarna.
Men, den torkade fisken är nu snarare det som tagit över ...

Aldrig.
Rädd för att benbitar ska lossna, och hunden ska göra sig illa på dem.
Tyvärr hört att detta hänt, och hundar blivit skadade när de ätit upp de sylvassa bitarna..

Råa märgben är i stort sett ingen fara att ge till hundar. Det är kokta/tillagade ben som ändrat struktur och rikserar splitras till skadliga bitar.

Mina hundar äter råa, djupfrysta ben någon gång/vecka och trots att de är välutrustade med både tänder och tunga så tar det minst en timma innan de jobbat sej igenom dem :p

Det enda jag vill höja ett litet varnande finger för det är när de ben man köper visar sej komma från ungdjur!
Dessa ben är mycket mjukare och en medelstor hund kan lätt äta i sej hela benet vilket kan leda till det jag kallar för "skelett-bajs". Dvs väldigt hårt bajs, fullt av kalcium som i värsta fall kan orsaka förstoppning. (När bajset torkat blir det helt vitt och ligger kvar i skog och mark i flera år, därav "namnet")

/Swat

*KL*

Jag köpte märgben till mina för 1 år sedan. De tuggar fortfarande på dem, trots att de är tomma, så tja, jag får väl köpa nya om jag tappar bort dem eller något.

När jag känner för det :p

Inte så ofta, har köpt två st "nya" under de 9 mån vi haft hunden, sen har jag fyllt de själv en gång eller två.
De ligger alltid framme dock och han har alltid tillgång till råhudsben. Båda delar används flitigt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 458
Senast: ufot
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 047
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Stötte på detta med att man kan läsa hundens känslotillstånd baserat på om svansen går till höger eller vänster. Det finns dock en sak...
Svar
4
· Visningar
479
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 095
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka