Sv: Märgben

Hur gör du?! :) Här säger det typ "slafs, slafs" och sen är benet liksom urgröpt och inte alls lika intressant längre (om det inte är ett jätte ben, då håller det säkert i 40 minuter tills det blir tråkigt)

Ger dem alltid frysta ben i lagom storlek så att det blir lite jobb, försöker ge goldentiken lite längre ben så hon inte kommer åt all märg med en gång.

Och lilla griffonen, tja, hon kan ju inte ens flytta på benen innan hon fått bort lite märg så att hon kan få tag runt kanten, så henne lägger man tillsammans med benet på filten där man vill ha henne :)

Att tänka på är dock att inte ge för stora ben, Alice har fastnat med ett ben trätt på underkäken en gång, det satt bakom kanintänderna.. Som tur var fick jag med hjälp av att smörja med olja loss det!!!

Har fått för mig att märgen är väldigt fet?
Yes, märgen är mycket fet, dessutom kan den orsaka ränndreta hos ovana hundar.

Knappis.
Min får ofta, beroende på hur mycket jag har hemma.
Risken för att en frisk hund får i sig för mycket kalk av att äta naturliga ben anser jag är försumbar, har faktiskt aldrig hört talas om.
Periodvis skiter mina hundar kalkorvar, utan att bli förstoppade.

Det enda jag vill höja ett litet varnande finger för det är när de ben man köper visar sej komma från ungdjur!

Hmm, jag köper ju märgben på affären ,brukar vara 2 frysta ben i var förpackning, men hur vet man om de kommer från ungdjur?:confused:

Undras :idea: skulle vilja ha tag på ben med lite mer "slamsor" kvar, runt i kring benet,hur får man tag på det? Hur är det med t.ex älg,hjort el. rådjursben brukar man ge det oxå:confused:och var skulle man kunna få tag på sådana isf?

Mina får märgben när jag hittar på affären och kommer ihåg att köpa men oftare så får de "gamla" märben där jag gjort egen fyllning och fryst ner. Dessa ben tycker min hane är mycket bättre än de med märg i :D

Råa märgben är i stort sett ingen fara att ge till hundar. Det är kokta/tillagade ben som ändrat struktur och rikserar splitras till skadliga bitar.

Mina hundar äter råa, djupfrysta ben någon gång/vecka och trots att de är välutrustade med både tänder och tunga så tar det minst en timma innan de jobbat sej igenom dem :p

Det enda jag vill höja ett litet varnande finger för det är när de ben man köper visar sej komma från ungdjur!
Dessa ben är mycket mjukare och en medelstor hund kan lätt äta i sej hela benet vilket kan leda till det jag kallar för "skelett-bajs". Dvs väldigt hårt bajs, fullt av kalcium som i värsta fall kan orsaka förstoppning. (När bajset torkat blir det helt vitt och ligger kvar i skog och mark i flera år, därav "namnet")

/Swat

Det är inte farligt att ge hundar mjuka ben att äta och tugga i sig. Må vara så att märgben är i hårdaste laget men bajset du beskriver låter som "barf bajs" :D . Det blir kalkigt och "grusigt" och är inte farligt utan en helt normal reaktion på en benmåltid. MEN! Man får inte fortsätta ge ben då om bajset är för hårt (hunden får kämpa läääänge) utan då ska en ren köttmåltid ges efter detta (eller något annat lättsmält).

Mina likaså! Fast å andra sidan är det nog viktigt att hålla en hund som ej är van vid benmåltider under uppsikt.
Abolut!
O inte ge mer ben till en hund som är förstoppad!
Mins ni Boxern Leon som dog efter att ha fått får/lammben, som han aldrig ätit förut, o som var förstoppad redan innan?
Han dog o hans död skylldes på BARF.

Fast jag har varit med om två bekanta som fått öppna sina hundar efter det att de ätit ungnöts ben som "proppat" igen tarmen!

Detta var båda hundar som åt/äter märgen då och då, men i övrigt "normalt" foder.

Så JAG tycker ändå att man böra hålla extra koll om hunden inte är van vid att äta ben och man märker att det är ungnöts ben man har köpt = hunden kan äta i sej själva benet.

Även om "skelett-bajs" är vanligt för er som ger BARF.

/Swat

Abolut!
O inte ge mer ben till en hund som är förstoppad!
Mins ni Boxern Leon som dog efter att ha fått får/lammben, som han aldrig ätit förut, o som var förstoppad redan innan?
Han dog o hans död skylldes på BARF.

Japp, han hade dock fått enbart benmåltider under en lång period. Både nermalt och "hela" lammben. Det var väl efter lammbenet som han dog.

För att du skriver: "Det är inte farligt att ge hundar mjuka ben att äta och tugga i sig. Må vara så att märgben är i hårdaste laget men bajset du beskriver låter som "barf bajs" . Det blir kalkigt och "grusigt" och är inte farligt utan en helt normal reaktion på en benmåltid. MEN! Man får inte fortsätta ge ben då om bajset är för hårt"

Min fetstil!

Det jag ville betona är att det KAN vara farligt!

/Swat

Undras :idea: skulle vilja ha tag på ben med lite mer "slamsor" kvar, runt i kring benet,hur får man tag på det? Hur är det med t.ex älg,hjort el. rådjursben brukar man ge det oxå:confused:och var skulle man kunna få tag på sådana isf?

Vi får 'slaktavfall' av jägarna, från framförallt älg. Det roar sig våra hundar med. Ska tillägga att det ges ute då. :angel:

För att du skriver: "Det är inte farligt att ge hundar mjuka ben att äta och tugga i sig. Må vara så att märgben är i hårdaste laget men bajset du beskriver låter som "barf bajs" . Det blir kalkigt och "grusigt" och är inte farligt utan en helt normal reaktion på en benmåltid. MEN! Man får inte fortsätta ge ben då om bajset är för hårt"

Min fetstil!

Det jag ville betona är att det KAN vara farligt!

/Swat

Ja, jag skriver ju att det kan vara "farligt". En gång i detta inlägg och sedan i ytterligare ett :confused:

MEN! Man får inte fortsätta ge ben då om bajset är för hårt

Ursprungligen postat av MrsScabtree
Mina likaså! Fast å andra sidan är det nog viktigt att hålla en hund som ej är van vid benmåltider under uppsikt.

Bor ju i Skåneland, så det är ju inte så lätt att få tag på älg, ngn som vet om man kan köpa "norrifrån"? Eller det kanske inte är ngn större skillnad på älg&nötben?

Ett par gånger i månaden får hon nya märgben. De gamla brukar dock vara mycket gnagbara en lång tid efter :)

Hemköp City, på Storgatan. Lät som att de brukar ha det hemma som standard, även om jag tog det sista paketet igår. Lite dyrare eftersom de är färska (inte frysta) men perfekt med flera mindre bitar i stället för ett stort, tycker jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 458
Senast: ufot
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 047
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Stötte på detta med att man kan läsa hundens känslotillstånd baserat på om svansen går till höger eller vänster. Det finns dock en sak...
Svar
4
· Visningar
480
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 096
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025