Marginalprocent?

karamelldrottningen

Trådstartare
Finns det någon här som är bra på att förklara vad marginalprocent är och varför det är så viktigt att veta den?

Marginal = bruttovinst alltså varuförsäljning minus varukostnad.
Nettovinst = intäkter minus alla kostnader.

Men marginalprocent vad är det? Är det marginal i kr delat på försäljningen gånger 100? Då får man reda på procenten?
 
Sv: Marginalprocent?

Det brukar kallas vinstmarginal och är alltså bruttovinsten (intäkt-varukostnad) uttryckt som andel av intäkten, dvs i procent.

Detta kan man då göra på ett antal olika nivåer.

Det visar vad Du har för marginaler (enkelt uttryckt vinst eller mer korrekt täckningsbidrag) för såld enhet. Täckningsbidraget är då för att täcka övriga kostnader och inkluderar då vinst, förhoppningsvis, på sista raden.
 
Sv: Marginalprocent?

Marginalprocent brukar alltså kallas vinstmarginal?

Men räcker det inte med bara marginalen utan att lägga in procenten? Men med marginalprocenten blir det kanske tydligare? Hur många procent den och den varan gick med vinst. Eller enheten, eller företaget, eller rent av en hel bransch?

Oldie: Soliditet :confused:? Lite för trött för att läsa länken, orden bara flyter runt, tar det imorgon :). Senare idag menar jag.
 
Sv: Marginalprocent?

Vinstmarginalen eller Täckningsbidraget (TB1) används för att på ett enkelt sätt kunna jämföra olika företag med varandra.

Vissa branscher har sina uttalade täckningsbidragsnivåer, ex, efter att varukostnaden är avdragen har branschen 32% TB1 som standard.

Ligger ett företag under det procenttalet, kan man tänka sig att de måste ha lägre overheadkostnader för att kunna uppvisa ett positivt tal på sista raden.

Soliditet är något helt annat.
Det visar på hur hur mycket av det egna kapitalet som täcks av tillgångarna.
Du delar det egna kapitalet med tillgångarna.
Visar det ett negativt tal måste företaget täcka upp med inlånade pengar.
Är du ex 20% i soliditet, betyder det att 20% betalas med företagets egna pengar, och resten är lånat.
 
Sv: Marginalprocent?

Själva täckningsbidraget (TB) säger egentligen inte så mycket, utan det är relationen mellan intäkt och täckningsbidrag man vill titta på och detta uttrycks då som en vinstmarginal, i procent.

Som ovan skrev så kan man då jämföra företag inom samma bransch, branschnyckeltal, för att se hur ett enskilt företag står sig i konkurrens.

Det är ett lönsamhetsmått, alltså om en produkt är lönsam eller inte, vad den ger för täckningsbidrag till resterande kostnader osv. Dock är det inte så enkelt så att man bara kan säga att en produkt är bra, eller dåligt, beroende på dess TB, det kan vara en produkt med lågt TB men som i sin tur genererar lönsam kringförsäljning.

Men det är en första markör kan man säga, om lönsamhet eller inte, och som sagt ett jämförelsemått inom branscher - dock gäller ju då att branschen redovisar sina varukostnader på ett likartad sätt ;)

om Du tar restaurangbranschen till exempel så blir det ju stor skillnad på en restaurang som köper halvfabrikat och en restaurang som köper rena råvaror och sedan förädlar själva. I det första fallet åker varukostnaden upp, i det andra ned, dvs Du får lägre bruttovinstprocent i det första (lägre vinstmarginal) och högre i det andra. Nästa nivå är då personalprocent, och där råder då den omvända relationen, den som köpt halvfabrikat har inte lika lång beredningstid som den som gör allt själv, osv.

Det enklaste exemplet jag kunde komma på ;) hoppas Du förstår.

Ett exempel till:

Om Du bara tar beloppet, dvs bruttovinsten eller TB1 (täckningsbidrag 1) och säger att det är 1.000:- så säger det ingenting mer än att det är just 1.000:-. Är det bra eller dåligt?

Det vet Du först när Du sätter det i relation till intäkten. Om intäkten är 1.001:- så borde det vara bra :) men om intäkten är 1.000.000:- så är det troligtvis inte så bra ;)
hoppas det förklarar varför Du måste sätta det i relation till intäkten, dvs bruttovinsten som procent av intäkten. Av varje intäktskrona så är x % "vinst", dvs täckningsbidrag till resterande kostnader i verksamhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Marginalprocent?

Tack för att ni tog er tiden att svara :bow:!

Tror jag fattar lite bättre nu även om det är lite virrigt med alla benämningar. Förstår inte riktigt skillnaden heller mellan TB1, TB2 osv. Men jag uppfattar det som att varje företag själv kan välja vilka de vill ha med? Ett litet företag har oftast bara TB1 och kanske TB2, medan större delar upp kostnaderna ytterliggare?

Och marginalprocenten är alltså en slags procent på täckningsmarginalen?
 
Sv: Marginalprocent?

Inte riktigt så,

i princip alla företag har ner till TB 4-5 i alla fall. Om Du googlar på täckningsbidrag så hittar Du säkert någonstans ett schema för indelning av olika kostnader/kostnadsslag. TB följer detta.

Du kan också titta på en deklaration för företag så följder även den hyfsat de olika TB-nivåerna.

Det fanns också förr, finns säkert även idag, en spiralbunden bok/förteckning över kontoplaner för olika branscher med branschanpassade kostnadsslag, tb-nivåer osv, där man också specificerar vilka kostnader som skall ingå under varje kontoslag.

Ett större företag har normalt sett en mer strukturerad redovisning än vad ett mindre har, dvs med struktur menar jag att för att uttrycka det enkelt, det är mer finlir på alla nivåer, man bryter ned kostnaderna mycket mer än vad ett mindre företag oftast gör, just för att det är viktigt att ha koll och kunna styra många enheter samtidigt, och då arbetar man med nyckeltal, som ex vis vinstmarginal eller bruttovinstprocent (täckningsgrad).

De begrepp som Du använder är inte riktigt korrekta ;) det Du kallar marginalprocenten är vinstmarginal (som uttrycks i procent) alternativt täckningsgrad alternativ bruttovinstprocent. Alla uttrycks som procent. (täckningsbidraget i kronor och ören/intäkten i kronor och ören), då får Du 0,något och om man då istället vill uttrycka detta som procent så gånger hundra ;)

Det Du kallar täckningsmarginalen gissar jag är täckningsbidraget i kronor och ören?

Varför frågar Du? Eller annorlunda uttryckt, till vad behöver Du uppgifterna :)
 
Senast ändrad:
Sv: Marginalprocent?

Oj vad jag är dålig på detta. Läser småföretagande b bok, står flera exempel ändå fattar jag inte riktigt hela grejen :(.
 
Sv: Marginalprocent?

Att räkna ut marginalen i procent gör det lättare att jämföra verksamheten över tid, eller att jämföra verksamheten med andra liknande verksamheter för att se om man presterar bättre eller sämre. Det kan ses som ett slags termometer på hur verksamheten presterar.

Säg att du säljer för 1 msek kostnaden för varorna uppgår till 0,7 msek bruttovinsten blir således 0,3 msek en bruttomarginal, marginalprocent om 30%. Dvs då vet du att för varje 100 kr som du säljer för är 30 kr kvar som ska täcka övriga omkostnader samt generera en nettovinst.
 
Sv: Marginalprocent?

Det är inte så lätt ;) och vi har alla olika färdigheter. Ekonomi handlar mycket om att hitta rätt tänk/förståelse och när man väl gjort det så är det plättlätt ;) - innan dess inte så roligt.

Häng inte upp Dig på vinstmarginalen, det finns annat som kan kompensera för denna ;).

Lycka till med Ditt läsande :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Lite kort: Jag har ett varumärke som företaget X använder och tjänar pengar på, i sina produkter. Nu har företaget bytt ekonomisk...
Svar
10
· Visningar
832
Samhälle Hur vet man vart man ska bo? Jag är så förvirrad och önskar så att jag hittar hem. Var? Vet inte... Måste det vara Sverige? Nä? Men jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 308
Senast: Lickety
·
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 330
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 057
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp