Markberedning och växtlighet i rastgård(kanin)

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag håller på att bygga en rastgård till barnens kaniner som dessa kommer ha tillgång till dygnet runt. Den kommer vara 2 x 2 m och stå på gräsmattan. Denna är dock bitvis i dåligt skick redan och mest bar jord då deras nuvarande, mindre rastgård stått där sedan början på hösten. Skulle vilja lägga in nåt underlag så att kaninerna slipper leva i lervälling halva året. Tänker sand då det är lätt att hålla rent och bör släppa igenom regn. Bör jag lägga nåt annat under tro? Kommer gräva ner nät längs kanterna och 1 m snett in för att förhindra rymning.

Jag skulle också vilja få in 1-2 buskar för att ge naturlig skugga och gömställen och helt enkelt få rastgården lite fin för ögat med. Antingen sådana man kan plantera direkt i marken eller ha i stadig kruka. Nåt tips på sort som inte är giftig för kaniner men helst inte allt för smaklig heller?
 
Jag håller på att bygga en rastgård till barnens kaniner som dessa kommer ha tillgång till dygnet runt. Den kommer vara 2 x 2 m och stå på gräsmattan. Denna är dock bitvis i dåligt skick redan och mest bar jord då deras nuvarande, mindre rastgård stått där sedan början på hösten. Skulle vilja lägga in nåt underlag så att kaninerna slipper leva i lervälling halva året. Tänker sand då det är lätt att hålla rent och bör släppa igenom regn. Bör jag lägga nåt annat under tro? Kommer gräva ner nät längs kanterna och 1 m snett in för att förhindra rymning.

Jag skulle också vilja få in 1-2 buskar för att ge naturlig skugga och gömställen och helt enkelt få rastgården lite fin för ögat med. Antingen sådana man kan plantera direkt i marken eller ha i stadig kruka. Nåt tips på sort som inte är giftig för kaniner men helst inte allt för smaklig heller?
Kanske lite sent svar, men jag tänker spontant på markarmeringsmattor i gummi från tex Jem & Fix. Grus eller sand på så håller det sig fint.

Jag vet inte om fläder kan vara något? Växer bra och lätt att tukta med röjsåg nertill om det behövs.
Jag hade nog försökt sätta buskarna på utsidan av inhägnaden, annars lär de nog dödas fort.
 
Kanske lite sent svar, men jag tänker spontant på markarmeringsmattor i gummi från tex Jem & Fix. Grus eller sand på så håller det sig fint.

Jag vet inte om fläder kan vara något? Växer bra och lätt att tukta med röjsåg nertill om det behövs.
Jag hade nog försökt sätta buskarna på utsidan av inhägnaden, annars lär de nog dödas fort.
Jag planerar också för rastgårdsbygge och har funderat på gräsarmering (ecoraster eller liknande) underst och sen en massa sand ovanpå. Det fungerar ju till häst så jag tänkte att det borde fungera till kaninerna också.
 
Jag planerar också för rastgårdsbygge och har funderat på gräsarmering (ecoraster eller liknande) underst och sen en massa sand ovanpå. Det fungerar ju till häst så jag tänkte att det borde fungera till kaninerna också.

Och jag tänker att det nog är nödvändigt för att förhindra att grävandet går över styr. Det är ju ett jättebra sätt faktiskt.
Vi hade inte så när vi var små och jag kan säga att groparna var många och i varierande storlek på gräsmattan då vi hade en gård vi kunde flytta runt.
Detta är ju betydligt smartare.
 
Kul med svar🙂
Det såg ju fint ut med sådan gräsarmering och kommer säkert bli bra! Hur stort ska du bygga? Till hur många kaniner?

Jag behöver köra lite mer budget. Har lite markduk över sedan tidigare projekt, kanske man kan lägga den direkt på gräsmattan och sand ovanpå? Möjligen göra lite hål för att dränera bort urin och regnvatten?
Annars har vi också ett område utanför vedboden som är stenlagt, nån sorts betongstenar. Kan man ställa rastgården direkt på där? Kaninerna kommer ju ändå äta av allt gräs så att det är sten under sanden gör ju detsamma. Eller förstör man området under då? Vi kommer troligen sälja huset inom 5 år så jag vill inte förstöra värdet.
 
Kul med svar🙂
Det såg ju fint ut med sådan gräsarmering och kommer säkert bli bra! Hur stort ska du bygga? Till hur många kaniner?

Jag behöver köra lite mer budget. Har lite markduk över sedan tidigare projekt, kanske man kan lägga den direkt på gräsmattan och sand ovanpå? Möjligen göra lite hål för att dränera bort urin och regnvatten?
Annars har vi också ett område utanför vedboden som är stenlagt, nån sorts betongstenar. Kan man ställa rastgården direkt på där? Kaninerna kommer ju ändå äta av allt gräs så att det är sten under sanden gör ju detsamma. Eller förstör man området under då? Vi kommer troligen sälja huset inom 5 år så jag vill inte förstöra värdet.

Var försiktig bara med markduk. Jag tänker att eftersom de gräver så kommer de också bita hål på det som ligger i vägen och kan ju få det i sig. En kanin gräver sig ju ner ganska rejält.
Så kan det ju vara med gräsarmering också men den är inte mjuk och förhoppningsvis spottas ut?
 
Jag vet inte hur mycket energi du vill lägga på det, men nu till våren så brukar det dyka upp i olika fb grupper om trädgårdsplatter, ofta är det att man får det gratis om man plockar upp det själv. Då får ni "garanterar" lerfritt där de läggs ut. Med det är kanske overkill för dig?
 
Jag är lika förvånad som resten av er:D Vi fick från början ta över dem lite hastigt och jag tänkte att betesburen nog skulle behöva nät i botten. Sen övermannades vi vuxna av jobb, grejer som gick sönder, sjuka föräldrar osv, dvs livet. Och när hösten kom insåg jag att vi helt glömt det där med nät. Men det har inte varit en tillstymmelse till grävande, inte minsta sprätt eller antydan till påbörjat hål. Helt fantastiska barnkaniner fick vi också som är sociala och lugna vid hantering men ändå inte accepterar vad som helst. Och så himla söta:love: Deras boende är ett kärt projekt för mig och planen är att få tag i nån gammal lekstuga att ha som "inne del" och så ge dem en stor rastgård i anslutning till den. Nuvarande rastgård är 2x2 m men jag vill förlänga den med 2 m till🥳👏🏻
 
Hade bara kaninen i utebur med nätad botten.
Min systers dvärgkanin gick lös i trädgården på sommardagar. Hon underminerade hela altanen med sitt grävande.
Inomhus bet hon bort alla röda trådar i trasmattorna.
Men en sandlåda med träbotten som fylls med jord sand kanske i inhägnaden. Dom flesta kaniner älskar att gräva.
Börjar dom gräva går det snabbt.
 
Här trillade det också in en kanin lite oväntat. Hon bor just nu i en hästbox i väntan på en kompis och kastrering, men kommer bygga något ute så småningom.
Markarmering har jag över sen hästarna, så kanske testar med det? Andra bra tips? :)
 
IMG_20220402_165250_HDR.jpg


Nu har jag börjat bygga utegård :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 077
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 657
Senast: Zaria
·
Trädgård & Växter Vi har en liten gräsplätt på kanske 300 kvadrat som behöver "ryckas upp". Själva gräsmattan var helt död när vi flyttade in för 2½ år...
Svar
9
· Visningar
1 659
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp