märke = kvalité?

kvandi

Trådstartare
Om ni köper en "märkesvara", något från våra mest kända märken räknar ni då med en kvalité att det skall hålla ett par säsonger? Eller innebär "märkeskläder" enbart att de är snygga med sin logo på?

Köpte en jacka från ett mkt känt märke i jan iår. Nu har dragkedjepluppen ramlat av i två bitar. Det kan jag köpa med kläder från billigare tillverkare, som kanske tullar på kvalité för att hålla priset nere. Men en jacka för 1500? Det är en tjock dunjacka så den är bara använd kanske 4-5mån. Nu vet jag inte vad jag skall göra, ta upp en "rätt ska va rätt" strid eller bara åka o köpa en lös dragkedja(som aldrig blir lika bra eller passar snyggt) o se glad ut? Jag älskar jackan i övrigt. Inte det minsta praktisk i regn då den suger upp vatten som värsta svampen men annars e den varm, skön o snygg! Jag vill inte bli av med den...

Vad kan man förvänta sig egentligen av märkeskläder? Vad förväntar Ni er av dyra kläder?

Sv: märke = kvalité?

En tjock dunjacka för 1500:- skulle jag inte ha så höga förväntningar på faktiskt. Har dom stoppat i mycket dun har dom dragit ner på annat för att kunna hålla det priset. Gå tillbaka till butiken och hör hur dom vill göra, oftast skickas jackan på reparation.

Av dyra kläder så förväntar jag mig:

De ska hålla LÄNGE
De ska verkligen vara slittåliga och tåla tuffa tag
De ska ha bra passform
De ska vara vatten/vindtäta inte bara avvisande (om det är jacka och överdragsbyxor)
De ska vara smidigt och skönt att ha på sig

Om jag tex köper ett par Pikeur ridbyxor för 2000kr så förväntar jag mig att de håller minst 4 ggr längre än ett par från Hööks för 500kr annars är det inte värt det.

Nu tycker jag väl inte att en jacka för 1500kr är jättedyrt utan ett ganska normalpris, men jag håller med dig dragkedjan borde hålla längre än några ynka månader.
Tycker absolut du ska gå tillbaka till butiken med jacka och kvitto i högsta hugg så får de faktiskt lösa problemet.
Jag hade också blivit besviken på det, det bör hålla bättre!

Jag köpte både Pikeur ridbyxor för 1800:- och Börjes för 265:- för åtta år sen, Börjes har hållt bäst...

Så numera köper jag inte märkessaker utan fyndar, köpte ett tjockt innetäcke utan märke för 250:- för sex år sen, flitigt använt varenda vinter och ser fortfarande ut som nytt!

Om jag köper dyra märkeskläder så är det i första hand just för att de ska ha längre hållbarhet tycker jag. Har du kvitto så gå tillbaka med den.
Mina Piqeur är hela och fina än och är från -90. Men å andra sidan har jag märkeslösa byxor som köptes i Scandinavium 1985 och de är också hela än.

Senast ändrad:

Så numera köper jag inte märkessaker utan fyndar

Samma här :)
Rea, tradera och begagnat är nog mina bästa vänner när det gäller att utöka mitt och hästens förråd om det inte uppstår något akut så att jag måste köpa NU. (Vilket det inte gjort än).

Senast ändrad:

En billig jacka har bergsäkert levandeplockat dun, så det hade jag aldrig livet befattat mig med.

Generellt köper jag kläder för att jag blir förtjust i dem (men kan avstå om jag känner att kvalitén är för dålig). Dock har jag betydligt högre förväntningar på en tröja för 2500 kr än på HM för 349 kr.

Jag förväntar mig alltid att kvalitén ska matcha priset. Dessvärre är det inte så och det har gjort att jag håller fast vid märkena som är välkända för mig. Ska jag prova något nytt så får det vara på rea eller liknande så slipper jag gråta blod över summan jag har lagt ut på skit.
Köpte t.ex 2 tunnare tröjor från KL för ett tag sen (självklart till överpris :grin:) och BÅDA sprack i armhålesömmen redan efter första användningen.
Å andra sidan har jag fyndat pikétröjor för 30 spänn på t.ex intersport som har hållt i alla evigheter.
Så nej, många välkända märken tar överpris "bara för att dom kan"

Senast ändrad:

Jag köper inte "märkeskläder" till stallet/ridningen, eftersom min erfarenhet av kläder i allmänhet är att kvalitén inte ofta matchar priset (med vissa undantag, förstås), tyvärr. Jag betalar dock gärna mer för vissa plagg, om kvalitén är god. Är jag inte nöjd med en vara (köpte t.ex. ett par handskar att mocka och sådär i, som gick sönder efter två dagar. Kostade en hundring, sömmen sprack i fingertoppen) och har hyfsat lätt att reklamera (dvs en fysisk butik på rimligt avstånd), går jag tillbaka med varan.

Är du inte nöjd, skulle jag prova att gå tillbaka med jackan.

1500 för en dunjacka tycker inte jag är speciellt dyrt, så jag hade antagligen inte reklamerat. En PP-jacka för 5000 hade jag reklamerat.

Men jag köper märkesprylar till ridningen. Fast inte alltid hästrelaterat eftersom oftast vanliga "friluftsmärken" håller bättre kvalitet, har tex 3 jackor i olika material från Haglöfs bland mina ridkläder.

KL hade bra kvalité till en början, sen bytte de fabrik samtidigt som de höjde priserna på sina saker, bara för att få allt tillverkat till mindre pris och därmed tjäna asmycket.
Jag som jobbat i ridsportbutik vet hur mycket problem det varit med just det märket. Mycket saker från fabriken är fel så de inte kan skickas ut och sånt.

Jepp, i många fall betalar du flera hundra bara för märkesloggan. Visst finns det dyra plagg som verkligen är värda pengarna, men när det kommer till de "cred:iga" märkena rör det sig ofta om rätt medioker kvalité sett till prislappen.

*kl*
Jag förväntar mig kvalitetsgrejer om jag köper dyrare märkessaker och byter/lämnar tillbaks det om jag inte är nöjd eller det går sönder. Fördelen med märkessaker är ofta att man kan motivera ett byte med att "det borde hålla och ser ut så här efter två tvättar". Köper man billigare saker är sånt ofta svårare och man får snarare ett bemötande som säger att man borde anat att det inte skulle hålla.

Om ni köper en "märkesvara", något från våra mest kända märken räknar ni då med en kvalité att det skall hålla ett par säsonger? Eller innebär "märkeskläder" enbart att de är snygga med sin logo på?

Köpte en jacka från ett mkt känt märke i jan iår. Nu har dragkedjepluppen ramlat av i två bitar. Det kan jag köpa med kläder från billigare tillverkare, som kanske tullar på kvalité för att hålla priset nere. Men en jacka för 1500? Det är en tjock dunjacka så den är bara använd kanske 4-5mån. Nu vet jag inte vad jag skall göra, ta upp en "rätt ska va rätt" strid eller bara åka o köpa en lös dragkedja(som aldrig blir lika bra eller passar snyggt) o se glad ut? Jag älskar jackan i övrigt. Inte det minsta praktisk i regn då den suger upp vatten som värsta svampen men annars e den varm, skön o snygg! Jag vill inte bli av med den...

Vad kan man förvänta sig egentligen av märkeskläder? Vad förväntar Ni er av dyra kläder?

Har du kvar kvittot så åk in med jackan och fråga om de kan fixa dragkedjan åt dig.

Rent generellt så litar jag inte förutsättningslöst på att dyrare=bättre, nej. Min gamla hund- och hästjacka var inköpt för 40 kronor på ÖB, secondhand från militären. Den gick aldrig sönder, hade den i 15 år. Skänkte den till Myrorna rätt nyss, enbart för att jag köpt en "ny, fin" - barn av konsumtionssamhället som man är. :o

Har även gamla ridbyxor från Hööks, sedan 10 år - lite noppriga bara, inget annat fel. Likadant med tävlingskavajen - som iofs inte slits på samma sätt.

Men ofta finns det ju en orsak till att något är billigt. Barnarbetare i Taiwan, livsfarlig färgning i Indien, absurda produktionskedjor över halva världen för att hitta billigast möjliga.

De saker jag köper dyrare köper jag för att jag vill att de ska hålla länge, är snygga, passar bäst osv...

Blir tokig om det går sönder.

Köpte nya Pi**ur byxor, dragkedjan gick sönder, lämnade in och fick tillbaka lagade, gick i sönder igen och nu har jag äntligen fått ett par nya.. dock fått vara utan dom i 5 månader vilket inte alls var speciellt roligt.

Köpte ett par dyra V**edus stövlar och phja.. dom är i Italen nu då lädret blivit jätte fult och slitet (även på utsidan av skaftet, hur det nu kan bli det) samt i gummit.. Ingen aning om vad dom kommer säga och om jag kommer få någon ersättning eller liknande. Tiden får avgöra..

Nu idag gick mina dyra säkerhets stigbyglar av på mitten.

Men jag tror att kvaliten rent allmänt hos många märken har försämrats rejält. Känns som att det mesta görs för att gå sönder så man ska köpa nytt igen. Jädrigt trist. Har man sparat ihop till nått dyrare så har i alla fall jag förhoppningen att det ska vara lite längre.

KL hade bra kvalité till en början, sen bytte de fabrik samtidigt som de höjde priserna på sina saker, bara för att få allt tillverkat till mindre pris och därmed tjäna asmycket.
Jag som jobbat i ridsportbutik vet hur mycket problem det varit med just det märket. Mycket saker från fabriken är fel så de inte kan skickas ut och sånt.

Väldigt spännande att få veta. Jag har börjat läsa en del stora hästbloggar det sista o alla hissar ju alltid Kl som om det vore gudasänt. Jag tycker personligen deras grejer inte varit tilltalande utseendemässigt. Bra att veta att jag inte skall falla för bloggarnas reklamer ;)

Själv är jag galen i North66, där kan man snacka kvalité på hög nivå! Men priserna är därefter oxå, Kl o de andra är billiga i jämförelse.

Till alla: jag åker in med jackan nu i veckan. Få se vad dom säger. Helst vill jag inte va utan den nu när den behövs, men den e hyfsat meningslös med bara knappar. Men får se vad dom säger. Huvudkontoret hos tillverkaren har inte bemödat sig om att svara...

Alla märken får fabriksfel, men satsar man på att få allt gjort så billigt som möjligt får man fler fel, mycket mer fel.
Till exempel så har den vita tråden i alla KL byxor varit extremt skör och gått av vid första användning på nästan alla ridbyxor jag sålt.

66North ja, de har helt fantastiska kläder, det håller jag med om. Jag har en eller två tröjor från dem som är heeelt fantastiska.
Där har man ju en bra grund i företaget, då märket är från Island och de har ju kallt och vet hur man ska klä sig. :)
DE kläderna är verkligen värda pengarna.

Ja, innerst inne hoppas man ju att märkesgrejerna ska hålla bättre i.o.m att man betalar lite mer, men enligt min uppfattning är det ingen regel. Tyvärr :mad:

Har tidigare haft himla otur med märkestäcken och ridskor som spruckit. De lite billigare alternativen (Hööks och no-name märken) har hållit ihop bättre, överraskande nog.

Liknande trådar

Utrustning Efter att ha slitit på samma rid-/stalljacka i många, många år inser jag att den kommer att behöva bytas ut inom kort. Jag har tittat... 2
Svar
33
· Visningar
5 700
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 105
Senast: lomuxx
·
B
Utrustning e det så? när jag handlar vanliga kläder går jag absolut inte på märket, men när jag ska köpa ridgrejor har jag blivit mycket mer...
Svar
10
· Visningar
1 105
Senast: suisyola
·
Utrustning Dags och köpa nya igen. Ska införskaffa ett par nya nu på onsdag. Blir nog bara ett par vanliga tygskodda tror jag. Men jag funderar...
Svar
4
· Visningar
725
Senast: sara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Bästa kloslipen?
  • Uppdateringstråd 31