• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Jojjo811
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 121
Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jojjo811

Säkert fel forum..Iaf, vid vilka tillfällen har man användning för dom där märkena (1,2,3) ? :p

Sv: Märken

Vad menar du med "märkena"? Menar du nummerlappen?

Den har man på tävlingar för att alla ska kunna veta vilken häst det är. Alla får ett eget nummer som man har hela tävlingen igenom, och ofta finns det en deltagarförteckning med alla ekipage och deras nummer där namnet, ryttaren, ägaren, härstamning, ras ochnsånt står.

*lånar tråden*

En massa som tävlar dressyr har märken på kavajen högst upp, det jag undrar är hur sjutton kan dom ha så MÅNGA?? några av dom har jag listat ut att det är ryttarmärken, men resten?

Egentligen har man väl ingen direkt "nytta" av ryttarmärkena, att folk tagit dem när man var liten är väl av samma anledning som man tar simmärken - för att det är roligt och för att ha ett "mål".

Dock så när jag tog grönt kort, när reglerna om ridprov var helt nya, så fick vi reda på att man inte behövde göra ridprovet om man kunde visa att man tagit ryttarmärke 3. Alltså inte bara visa upp märket (man kan ju låna någons..) utan typ ha papper på att klarat det.
Vet inte om det gäller fortfarande?

Cashmir - det kan säkert vara ryttarmärken. Ridborgarmärket kan man ju ta varje år och kan därför ha massor i så fall. Sen kan det ju vara pins av olika slag också. Jag har t ex inga ryttarmärken på min kavaj men jag tävlar fjordhäst och har därför en liten fjording på kragen! :)

Jag menade ryttarmärkena, kom inte på vad det hette riktigt bara:o:p

Tack för svaren:D

Vadå fusk? Man får ju inte mer poäng bara för att man har många pins på kavajkragen :smirk:

Jag har btw lite olika pins från olika utländska ridsportsförbund, bytte till oss lite när vi var på EM.

Jo jag tror nog att man måste ha tatt ryttarmärke 3 för att få ta grönt kort.

Får se för jag ska ta det snart.....:D

Man måste inte.. Jag har inte tagit ryttarmärken o jag har grönt kort, däremot kan du som sagt slippa göra ridprov.

Jag vet. Men de finns de dommare som går efter hur rutinerat ekipaget serut i utstyrseln när de tvekar mellan olika poäng.

De är knappast i majoritet. Mkt konstigt tittar dressyrdomare på, men vad man har eller inte har på kavajen påverkar knappast deras bedömning.

Jag vet. Men de finns de dommare som går efter hur rutinerat ekipaget serut i utstyrseln när de tvekar mellan olika poäng.

och vad ska vi säga? Att det inte är sant? Vi kan aldrig bevisa att det inte är sant och det lär vara lika svårt för dej att bevisa att det är sant. :crazy:
Dressyr är inte en svart/vit sanningssport så det är inget att haka upp sej på. Inget att gnälla över heller, och inget att skylla på. :idea:

Suck. Jag har aldrig sagt att de var i majoritet bara att de finns.

Ja, och jag svarar att de knappast är i majoritet...vad är problemet?

Oftast tycker jag att domarna glor mer på hästarna än ryttarna (för får man extrapoäng som ryttare är det oftare på namnet, inte utseende/utstyrsel).

När jag var och tävlade förra helgen var det de "snyggaste och finaste hästarna" som fick mest poäng i ena klassen, det satt domaren på en bänk utanför sekretariatet efter klassen och talade om för alla som råkade lyssna...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Hästaveln går ju framåt med individer avlade för tävling, men är jag ”gammalmodig” som tycker det känns lite fel att starta två dagar i...
Svar
13
· Visningar
1 072
Senast: Freazer
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*... 2
Svar
22
· Visningar
2 684
Senast: Murray
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med... 2
Svar
27
· Visningar
1 195
Senast: Raderad medlem 147980
·
Samhälle Detta är ingen tävling utan en påminnelse till oss om att inte glömma och att fortsätta ta in ny info om förintelsen. Alla händelser är... 2
Svar
25
· Visningar
1 966
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Hur ska jag hjälpa/bemöta min 8-åring?
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka