Markerande hund

Jag pratade med mamma i dag om det här. Hon berättade hur hon kände när hon levde med pappa som var alkoholist. Hon ville inte köra hem från jobbet eller affären. Vilket humör var han på när hon kom hem? Hade han druckit redan? Var han full? Hur mycket bråk skulle det vara? Hon drog lite på det, försökte komma på andra saker att göra osv.

Jag känner så. Jag vill inte åka hem. Jag har inte bråttom plötsligt, men den känslan krockar med att jag HAR bråttom, för hundens skull. Utan honom... jag hade inte stigit upp, hade jag stigit upp så vette fan om jag ens brytt mig om att jobba längre? Jag hade inte varit hemma. Jag hade inte gått på ett enda jävla möte till i alla fall, den saken är säker. Jag hade lämnat allt. När jag säger "jag orkar inte mer" finns det ingen som tar det på allvar.
Men när jag gråter, hur tyst och försiktigt det ens är så att ingen märker det, så kommer hunden. Så medan jag lämnas att hantera detta helt ensam varje dag, att orka mer och mer och mer- för jag är vuxen, förälder, för att jag måste, för att det är min skyldighet, så är hunden där hos mig.

Jag vill inte vara ensam helt enkelt, så egoistiskt är det.
Jag är så ledsen för din skull Enya, jag vet hur jobbigt du har haft det i så väldigt många år och hur du har fått kämpa ända sedan din sambo blev sjuk och sedan dog och lämnade dig ensam med små barn. Hur du roddat och slitit med att försöka få vardagen att gå ihop och hur du lyckats med din utbildning och jobb ta er igenom allt. Jag hoppas du orkar och får hjälp att lösa det här, din slyngel till son fattar inte att han håller på driva dig till en total kollaps och skulle verkligen behöva vakna upp och inse att det tyvärr kommer en dag då du inte finns där för honom.

Jag förstår att det är väldigt jobbigt för alla att leva med din sons ständiga utbrott, men vad tror du om att låta honom läsa den här tråden som ögonöppnare? Om din dotter får läsa så kanske hon orkar försöka gå kvar i skolan? Någon sorts stödhem till henne, någonstans hon kan gå några timmar efter skolan för att få lite lugn och ro där sonen inte är? Till mormor? Jag beklagar verkligen att det fått gå så här långt utan att mer hjälp har kunnat sättas in, din son är 19 år och inget barn längre, hans skyddsnät blir glesare och glesare nu när han är vuxen och inte kan räkna med att få samma hjälp längre. Det låter som han har någon sorts diagnos, medicineras han någonting?

Jag är ledsen att du ser din situation så hopplös, låt sonen läsa tråden, kanske inser han någonstans inom sig att han håller på driva sin familj ifrån sig. Jag bröt med min bror för många år sedan då han blev allt elakare med åren och jag saknar honom inte, men jag saknar det som en gång var när vi fortfarande var barn.
 
Kan du inte flytta till en etta? De kan ju tekniskt sett bo där, men vill knappast. Gör aldrig mat åt honom. Köp bara sånt han inte gillar. Han måste ju ut!

Kan dottern göra som hon vill och bara sluta skolan? Hon är ju bara sexton, så det är väl du som bestämmer?

Jag blir helt matt av hela situationen. Din son låter helt empatilös. Det låter farligt på riktigt.

Sen, är du 100% säker att han inte läser här?
 
Jag bryr mig inte om hur du menar det. Det är illa att ens nämna det i en situation där jag försöker hitta lösning på allt och försöker få hjälp överallt ifrån för att slippa det här.
Jag gör mig inte av med det enda som får mig att vilja leva. På riktigt, det enda. Det finns ingen anledning för mig att leva då. Det finns ingen anledning för mig att leva nu ens. Jag köpte honom för att jag höll på att knäckas av att vara utan hund, det var aldrig meningen att ha en husky, men han var den enda jag hittade just då, bättre än att vara ensam, jag har kommit att älska honom djupt och att göra av med honom är således uteslutet. Jag har redan valt bort en hund för sonen skull, det slutade skit för den hunden trots att jag hade ögonen för hennes bästa, jag gör inte om det.

Jag har också sagt att han aldrig kommer att omplaceras med tanke på antalet hem han haft, han avlivas i så fall, han ska inte behöva byta hem eller bli vandringspokal.

Hunden och sonen är ytterst sällan ensamma och då inga långa stunder. Sonen är aldrig och har aldrig varit fysisk mot något djur, det skulle han aldrig någonsin vara. Att vara stor i käften är han dock bra på men att slå och bruka fysisk våld gör han inte. Han klappar hunden, på den nivån är det. De hålls ifrån varandra, dels som jag skrev tidigare- pga ointresse från bådas sidor av varandra och pga att sonen busat med hunden när det varit olämpligt och inte brytt sig om att lyssna på mig, och pga det här nya beteendet som dykt upp.

Har du berättat rakt ut för sonen hur han får dig att må? Utan censur. Utan att ta hänsyn till hans känslor som man gärna gör som förälder. Utan att förminska din egna känslor.
 
Jag pratade med mamma i dag om det här. Hon berättade hur hon kände när hon levde med pappa som var alkoholist. Hon ville inte köra hem från jobbet eller affären. Vilket humör var han på när hon kom hem? Hade han druckit redan? Var han full? Hur mycket bråk skulle det vara? Hon drog lite på det, försökte komma på andra saker att göra osv.

Jag känner så. Jag vill inte åka hem. Jag har inte bråttom plötsligt, men den känslan krockar med att jag HAR bråttom, för hundens skull. Utan honom... jag hade inte stigit upp, hade jag stigit upp så vette fan om jag ens brytt mig om att jobba längre? Jag hade inte varit hemma. Jag hade inte gått på ett enda jävla möte till i alla fall, den saken är säker. Jag hade lämnat allt. När jag säger "jag orkar inte mer" finns det ingen som tar det på allvar.
Men när jag gråter, hur tyst och försiktigt det ens är så att ingen märker det, så kommer hunden. Så medan jag lämnas att hantera detta helt ensam varje dag, att orka mer och mer och mer- för jag är vuxen, förälder, för att jag måste, för att det är min skyldighet, så är hunden där hos mig.

Jag vill inte vara ensam helt enkelt, så egoistiskt är det.

Visst är det bäst för hundar att leva i en helt harmonisk flock. Men konflikter är en naturlig del av hundars liv. Många som har flera hundar har haft perioder av konflikter, svartsjuka och gruff i flocken. För oss människor framstår det ju som mycket mindre allvarligt om det är problem mellan hundarna än om det är problem med människorna men för hunden är det nog ungefär samma. Det är ju inte din första hund och jag tror och hoppas att OM situationen eskalerar så att det blir ovärdigt för hunden så kommer du kunna se det. Men jag utgår ifrån att hunden känner lojalitet med dig och vill vara med dig, i nöd och lust så att säga.

Angående att hantera hundens försvarsbeteenden så tror jag inte att det finns så mycket att göra i din situation, mer än att förebygga, ignorera och avleda. Det blir väldigt svårt att träna hunden att inte försvara dig när du faktiskt har ett riktigt behov av att bli försvarad. Det blir bara dubbla signaler.

Mina erfarenheter kommer visserligen inte från Huskys utan från hundar som är födda arbetsnarkomaner. Och då har jag lärt mig att de lätt får för sig att de har ett jobb att göra om man börjar ställa krav på dem. Det är svårt att kräva att de INTE ska jobba, de uppfattar bara kravet men inte det där om att INTE jobba. Alla former av klappar och kroppskontakt går också bort för mig i sådana situationer, de har alltid ökat försvarskänslan hos de hundar jag hanterat.

Du kanske kan förebygga en del situationer genom att spärra av delar av lägenheten med kompostgaller eller grind så att hunden inte kan vara där du och sonen vanligtvis tjafsar.
Handlar det bara om ljud kan man nog gott ignorera det.
Avledning bör ske utan att lägga krav eller press på hunden. Som att kasta en godbit ut till ett annat rum utan att titta på hunden eller kräva att den ska gå dit.
Undvik allt som förstärker hundens känsla av att ens vara en aktör i situationen.

Men ärligt talat så tror jag att du egentligen har koll på det här med hunden och att ni helt enkelt är i en jävligt jobbig situation som inte kan lösas med mindre än att du kommer bort ifrån sonen.

Hoppas verkligen att du hittar en lösning snart för det låter obeskrivligt jobbigt! Hoppas att en kvinnojour kan hjälpa med boende för dig och dottern. Kanske finns någon sommarstuga som du kan hyra billigt under vintern annars? Eller kanske kan du hyra eller köpa en gammal husvagn som du kan åka till när du inte orkar vara hemma? I värsta fall kanske du får sätta upp en övervakningskamera hemma så du kan visa socialen vad som händer. Vissa aggressiva män svarar bra på hot om att via utomstående vad de håller på med, men vet inte om det gäller din son.

Känns nästan oförskämt att komma med förslag på lösningar för det är så mycket lättare att komma med förslag än att genomföra dem. Önskar du bodde i min stad så jag hade kunnat hjälpa dig att leta efter en extra bostad till dig och dottern.
 
Om det nu går så långt så du behöver hjälp ekonomiskt eller av andra anledningar får svårt att behålla hunden så finns jag och säkert många fler Bukefalister här. Vi kan stötta på så många sätt, det är jag säker på. Du ska inte behöva ta bort din hund. Han ska vara hos dig.
 
Jag tänker att sonen hävdar att han har rättigheter. Jo, men med rättigheterna kommer också skyldigheter.
Det är en fruktansvärd situation du är i och att hunden vaktar dig är inte konstigt alls. De märker av vibbarna så mycket tidigare än vi människor.
Hur det är med soc och sånt vet inte jag, men jag hoppas att du får en bättre levnadssiuation snart.
 
Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig.

Han vaktar mig mot barnen (tonåringar), inte alltid och inte kraftigt, men han gör det, vilket räcker för att jag ska tycka att vi behöver komma på hur vi ska hantera det.

Egentligen vill jag inte skriva tråden. Jag utelämnar mig själv, mina barn och vår situation, och tänker att jag skulle uppskatta att inte bli dömd här.

Lite bakgrund:
Vi har haft hunden i 2 år. Han har resursvaktat sina ben alltid, var ganska kraftigt när jag köpte honom, men vi har arbetat på den biten så han är lite lugnare nu, mest med mig, på andra plats kommer dottern på snart 16 år och tredje plats sonen på 19 år. Detta är enda "felet" hunden alltså har trots att vi köpte honom som knappt 10 månader gammal och är hans femte hem. Med tanke på åldern på mina barn så har jag aldrig sett det som ett problem, det har inte heller varit det. Det har som sagt blivit mycket bättre under den här tiden.

Jag och sonen har svårt för att komma överens. Det är mycket bråk och det är inte bara tonårstjafs. Jag försökte få hjälp av socialen pga honom men det gick inte, så jag fick ett annat ställe att göra en anmälan dit med hänsyn till den minderåriga dottern- pga att vi har så mycket tjafs. Jag beskriver det som psykisk misshandel från hans sida. Det har alltså gått ifrån tonårsbråk till något allvarligare, och jag försöker ändå hålla på regler och gränser i hemmet och för mig och dottern. Man får inte göra och säga vad som helst för att man är tonåring, över 18 osv. Mitt i det här finns hunden. För ett tag sedan noterade jag att han gärna är där jag är mer än tidigare, han verkar inte otrygg alls, tvärtom ser han trygg och lugn ut, han har bara blivit mer min liksom, men kan tala om för barnen att hålla avståndet till mig, tex om jag sitter vid skrivbordet så ligger han nedanför och tycker att de kan hålla sig på sin kant. Även dottern, men mest sonen. Då hade jag mat så vi kopplade det till maten. För dottern handlar det nog alltid om när jag har mat, men för sonen har det blivit så många fler gånger. Ligger jag i sängen ligger hunden ofta nedanför och då markerar han att sonen ska hålla avstånd, samma när jag sitter vid skrivbordet eller i soffan. Ingen mat inblandad och har inte varit så kan inte misstolka situationen.

När det händer dottern har hon gjort på två olika sätt. Är det en mild markering från hunden har hon ignorerat och fortsatt med sitt utan att ens kika på honom- och det har lagt sig. Har det varit lite mer har hon skickat bort honom en liten bit bort, så att hon själv hamnar mellan mig och honom, hämtat min tallrik med mat tex, ignorerat hunden medan hon gör allt det, och sedan pratat med honom när ingen mat är inblandad, inget överdrivet, översvallande, inget beröm, utan lite klappar som för att visa att ingen är arg. Det verkar ändå fungera.

Sonen däremot, som gör som han själv vill och vägrar lyssna på någon annan, han är rätt ointresserad av hundar, hundars känslor, hur hundar fungerar osv, reagerar med att stirra stint, höja rösten och ryta "Vad fan gör du?! Håll käften, annars!", måttar ett låtsasslag i luften med armen och ett med foten och glor fortsatt på honom. Han skulle aldrig på riktigt slå honom, han har aldrig slagit ett djur alls och det ligger inte för honom. Men stor i orden är ju väldigt mycket lättare att vara.
Jag blir förbannad på min son och ber honom sluta hota hunden och får till svar "Kräket ska sluta bete sig så mot mig, det är inte han som bestämmer här" varpå jag brukar svara att det är jag som bestämmer i det här hemmet och jag bestämmer att han inte ska hota hunden för det kommer INTE att få hunden att sluta vakta mig och markera mot sonen, tvärtom eldar han bara upp situationen. Inte en enda gång har hans beteende varit till hjälp, medan dotterns sätt har fungerat mycket bättre. På det örat lyssnar dock inte sonen, nästa gång hunden markerar är det samma visa.

Hur ska jag hantera detta? Det är inte en farlig hund jag har. Risken att han biter är minimal, men jag förstår, givet hur det är mellan mig och sonen, att han känner ett behov av att vakta mig. Hur ska jag få hunden att vakta mig mindre? Är det som dottern gör rätt? Jag har tänkt att jag vill inte lägga mig i eftersom det kan förstärka situationen, utan mer tänkt att om man dels ignorerar och fortsätter som vanligt och dels vid behov att dottern markerar- och jag fortsätter som vanligt, så får hunden ingen uppmärksamhet för sitt beteende. Ska vi göra på annat vis?
Givetvis ska din son ut. Det är väl verkligen steg ett?
 
Det är lite olika diskussioner där. Olika regler i olika kommuner också. Vi ska få veta exakt vad som gäller på något möte. Han går sista året på gymnasiet men pratar om att börja om...
När socialen hävdade att han inte kan flytta så tittade han bara på mig och flinade.
VAD händer med dottern de närmaste tre åren för att min skyldighet att försörja honom är viktigare än min skyldighet att se till att hon mår bra?
Den sista frågan bör du ställa till socialen. Jag har tyvärr erfarenhet av att socialtjänsten bryr sig lite om syskon som far illa.
De fokuserar på "problemet" men tar inte in övriga perspektiv.

Men hunden, jag vet inte vad jag skulle råda. Vi har haft (det är bättre nu) ett barn som haft utåtagerande beteende och vår hund bet barnet i rumpan vid något tillfälle.

Det var inte alls en bra situation. Hunden for illa, syskonen och även vi föräldrar.

Hunden är fortfarande känslig för snabba ordväxlingar, spänning mellan barnen eller frustrationer.

Men det lugnade sig när vi, till sist, fick hjälp med det barn som har svårigheter.

Jag känner med dig. :heart
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
689
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 584
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 554
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp