Markerande hund

Kräv.

Vore nyttigt för honom att klara sig själv, vilket han baserat på sin attityd verkar anse att han gör.
Det kvittar, han har sina rättigheter. Vill han inte så vill han inte, jag har absolut inget att säga till om alls, inte ens att bli ordentligt behandlad i mitt eget hem.

Det vore i allra högsta grad nyttigt för honom att stå på egna ben, han är fullt kapabel, han är duktig, flitig, arbetsam, artig och trevlig. Men här vet han att hans beteende får inga konsekvenser eftersom jag rent lagligt inte kan göra något. han hade åkt ut då. Skickar jag ut honom kommer polisen och dumpar honom här och KRÄVER att jag tar hand om honom, den informationen har jag fått av socialen.

Jag kan inte kräva att han söker skola någon annanstans, jag kan inte ens kräva ATT han går i skola, jag kan inte kräva att han söker samtalshjälp istället för att låta sina bekymmer gå ut över mig som han gör, jag kan inte kräva att han deltar i mötena med socialen som trots allt angår honom, allt är frivilligt.
 
Det kvittar, han har sina rättigheter. Vill han inte så vill han inte, jag har absolut inget att säga till om alls, inte ens att bli ordentligt behandlad i mitt eget hem.

Det vore i allra högsta grad nyttigt för honom att stå på egna ben, han är fullt kapabel, han är duktig, flitig, arbetsam, artig och trevlig. Men här vet han att hans beteende får inga konsekvenser eftersom jag rent lagligt inte kan göra något. han hade åkt ut då. Skickar jag ut honom kommer polisen och dumpar honom här och KRÄVER att jag tar hand om honom, den informationen har jag fått av socialen.

Jag kan inte kräva att han söker skola någon annanstans, jag kan inte ens kräva ATT han går i skola, jag kan inte kräva att han söker samtalshjälp istället för att låta sina bekymmer gå ut över mig som han gör, jag kan inte kräva att han deltar i mötena med socialen som trots allt angår honom, allt är frivilligt.

Då återstår att se vad du kan göra. Vad betalar du för?
Mobil, wifi, annat?
Sluta med det.
Härjar han om maten?
Laga den mat du vill och spela in om han börjar stöka.
Vilken markservice får han?
Dra ned den till ett minimum. Han kan tvätta sina egna kläder.
Diskutera inte. Konstatera bara lugnt att nu blir det som du bestämt. Bråkas det, kalla på polis.
 
Det kvittar, han har sina rättigheter. Vill han inte så vill han inte, jag har absolut inget att säga till om alls, inte ens att bli ordentligt behandlad i mitt eget hem.

Det vore i allra högsta grad nyttigt för honom att stå på egna ben, han är fullt kapabel, han är duktig, flitig, arbetsam, artig och trevlig. Men här vet han att hans beteende får inga konsekvenser eftersom jag rent lagligt inte kan göra något. han hade åkt ut då. Skickar jag ut honom kommer polisen och dumpar honom här och KRÄVER att jag tar hand om honom, den informationen har jag fått av socialen.

Jag kan inte kräva att han söker skola någon annanstans, jag kan inte ens kräva ATT han går i skola, jag kan inte kräva att han söker samtalshjälp istället för att låta sina bekymmer gå ut över mig som han gör, jag kan inte kräva att han deltar i mötena med socialen som trots allt angår honom, allt är frivilligt.

Jag personligen hade inte lagt mig platt för det faktiskt, speciellt inte när det finns en minderårig som far illa.

Han är inte ensam om att ha rättigheter och hennes väger imo jäkligt mycket tyngre.
 
Då återstår att se vad du kan göra. Vad betalar du för?
Mobil, wifi, annat?
Sluta med det.
Härjar han om maten?
Laga den mat du vill och spela in om han börjar stöka.
Vilken markservice får han?
Dra ned den till ett minimum. Han kan tvätta sina egna kläder.
Diskutera inte. Konstatera bara lugnt att nu blir det som du bestämt. Bråkas det, kalla på polis.
Det är nästa steg, är nästan där redan nu.
 
Det som de kan göra är att kanske hjälpa dig att hitta ett annat sätt att bemöta honom. De har stor erfarenhet av psykiskt våld.

Om du menar att socialtjänsten ska hitta ett rum att hyra åt din son och ordna mat åt honom så ligger det utanför uppdraget generellt. Problemet är att han är myndig och själv måste ansöka om stöd. Gör han inte det kan man inte tvinga honom innan han når upp till 2 paragrafen LVU. Vilket jag förstår att du vet.
Rättar mig själv, ska ju vara 3§, den unges egna beteende.
 
Jag personligen hade inte lagt mig platt för det faktiskt, speciellt inte när det finns en minderårig som far illa.

Han är inte ensam om att ha rättigheter och hennes väger imo jäkligt mycket tyngre.
Det kan man ju tycka.
 
Det kvittar, han har sina rättigheter. Vill han inte så vill han inte, jag har absolut inget att säga till om alls, inte ens att bli ordentligt behandlad i mitt eget hem.

Det vore i allra högsta grad nyttigt för honom att stå på egna ben, han är fullt kapabel, han är duktig, flitig, arbetsam, artig och trevlig. Men här vet han att hans beteende får inga konsekvenser eftersom jag rent lagligt inte kan göra något. han hade åkt ut då. Skickar jag ut honom kommer polisen och dumpar honom här och KRÄVER att jag tar hand om honom, den informationen har jag fått av socialen.

Jag kan inte kräva att han söker skola någon annanstans, jag kan inte ens kräva ATT han går i skola, jag kan inte kräva att han söker samtalshjälp istället för att låta sina bekymmer gå ut över mig som han gör, jag kan inte kräva att han deltar i mötena med socialen som trots allt angår honom, allt är frivilligt.
Om han inte studerar har du ingen försörjningsplikt eftersom han är myndig.
 
Om han inte studerar har du ingen försörjningsplikt eftersom han är myndig.
I dagens samhälle krävs en hel del för att bli utkickad från skolan. Han skolkar en massa, 20-30 % på två veckor, får en varning från CSN om att han måste skärpa sig nästkommande två veckor annars blir han rapporterad och riskerar förlora sitt studiemedel. Så då skärper han sig. Så har han hållit på gymnasiet igenom. Tre år till med samma? Jag ber till Gud att han hoppar av ....
Nja... slutar han skolan slipper jag ju försörja honom, han kan ju sina rättigheter... bättre att börja om på nytt nu när han riskerar att ha sumpat denna utbildningen. Så har han hem, försörjning, mat på bordet, städat osv i tre år till.
 
I dagens samhälle krävs en hel del för att bli utkickad från skolan. Han skolkar en massa, 20-30 % på två veckor, får en varning från CSN om att han måste skärpa sig nästkommande två veckor annars blir han rapporterad och riskerar förlora sitt studiemedel. Så då skärper han sig. Så har han hållit på gymnasiet igenom. Tre år till med samma? Jag ber till Gud att han hoppar av ....
Nja... slutar han skolan slipper jag ju försörja honom, han kan ju sina rättigheter... bättre att börja om på nytt nu när han riskerar att ha sumpat denna utbildningen. Så har han hem, försörjning, mat på bordet, städat osv i tre år till.
Det är väl till 21 oavsett hur länge har går i gymnasiet ?
Alltså det kvittar om han börjar om, det är bara till 21 oavsett?
 
I dagens samhälle krävs en hel del för att bli utkickad från skolan. Han skolkar en massa, 20-30 % på två veckor, får en varning från CSN om att han måste skärpa sig nästkommande två veckor annars blir han rapporterad och riskerar förlora sitt studiemedel. Så då skärper han sig. Så har han hållit på gymnasiet igenom. Tre år till med samma? Jag ber till Gud att han hoppar av ....
Nja... slutar han skolan slipper jag ju försörja honom, han kan ju sina rättigheter... bättre att börja om på nytt nu när han riskerar att ha sumpat denna utbildningen. Så har han hem, försörjning, mat på bordet, städat osv i tre år till.
Två år till om han är 19 år, men jag förstår att det är illa nog. Efter 21-årsdagen måste han försörja sig själv och studerar han fortfarande då har du inga skyldigheter att ta hand om honom.

I kommunerna där jag har jobbat har det varit tvärtom, att det är väldigt lätt att bli utslängd från gymnasiet om man skolkar för mycket och får varning av CSN.
 
Det är väl till 21 oavsett hur länge har går i gymnasiet ?
Alltså det kvittar om han börjar om, det är bara till 21 oavsett?
Ok, ja då blir det två år istället med andra ord.
För någon som lever dag för dag just nu så känns en vecka lång tid, en månad tufft, ett år gräsligt, och två och tre år lika lång evighet och helt och hållet helt omöjligt för mig att ens orka med, med tanke på att jag knappt tar mig över dag för dag nu. Men visst är det så, är det två år som är kvar så ska rätt vara rätt så klart.
 
Två år till om han är 19 år, men jag förstår att det är illa nog. Efter 21-årsdagen måste han försörja sig själv och studerar han fortfarande då har du inga skyldigheter att ta hand om honom.

I kommunerna där jag har jobbat har det varit tvärtom, att det är väldigt lätt att bli utslängd från gymnasiet om man skolkar för mycket och får varning av CSN.
Synd att skolorna inte dumpar ungarna lika snabbt här... skulle behövas. Och inte kan jag flytta heller.
 
Han går i gymnasiet, tar studenten till sommaren nästa år när han blir 20. Klarar inte av utbildningen han går eftersom han inte skött skolgången så han funderar på att gå en annan inriktning. Tre nya år på gymnasiet med andra ord.

Han har ingen pappa så det är bara jag.

Ja det är intressant med hunden, en ras som inte vaktar liksom! Mig vaktar han dock! Han skiter i hemmet och alla andra! :)

Frågan jag funderar på är om han skulle skolka så mycket att inte ens CSN betalar till honom om det då ens räknas som han går i gymnasiet? Det kan ju vara värt att kolla upp.

Börjar han på en ny utbildning så kommer din försörjningsplikt sluta innan han är klar med den. Då får han själv se till att få pengar till boende, mat mm. från dem dag han fyller 21.

Jag har också en hund av ej vaktande ras som gärna vaktar mig mot andra hundar och människor som kommer nära mig även om det är helt utan aggression från hund eller människa. Det har vi fått styra en del med även om hans vaktande inte resulterat i några "farliga" beteenden utan bara att han dyker fram och låter lite. Han har aldrig bitit eller ens markerat. Numera är det dock ovanligt att han gör så.
 
Frågan jag funderar på är om han skulle skolka så mycket att inte ens CSN betalar till honom om det då ens räknas som han går i gymnasiet? Det kan ju vara värt att kolla upp.

Börjar han på en ny utbildning så kommer din försörjningsplikt sluta innan han är klar med den. Då får han själv se till att få pengar till boende, mat mm. från dem dag han fyller 21.

Jag har också en hund av ej vaktande ras som gärna vaktar mig mot andra hundar och människor som kommer nära mig även om det är helt utan aggression från hund eller människa. Det har vi fått styra en del med även om hans vaktande inte resulterat i några "farliga" beteenden utan bara att han dyker fram och låter lite. Han har aldrig bitit eller ens markerat. Numera är det dock ovanligt att han gör så.
De har aldrig dragit in det för honom just eftersom han satt i system att skolka en viss mängd men inte över och sedan rätt a till det efterföljande veckor och sedan på samma sak igen. Eller du menar kanske om de drar det första gången? Tror att han fortfarande räknas som att han går i skolan, bara att han blivit straffad liksom. Men kan kolla upp det absolut! Har inte tänkt på det.

Min hund har inte bitit heller, han låter en del, varierande hur mycket beroende på situation och person. Någon gång har personens händer eller en bit av en arm kommit mellan tänderna, men aldrig medvetet från hundens sida, inget hårt eller så. Det är mer att han fräser ifrån högljutt så man skiter ner sig om man inte är beredd. Tror det är hans största tanke med det hela också, att skrämmas till avstånd.

Han har fått en bädd nu mer tydlig vid sängen och jag har droppat godis och kallar den "platsen" inför honom så hoppas jag att han snart förstår vad det innebär. :)
 
De har aldrig dragit in det för honom just eftersom han satt i system att skolka en viss mängd men inte över och sedan rätt a till det efterföljande veckor och sedan på samma sak igen. Eller du menar kanske om de drar det första gången? Tror att han fortfarande räknas som att han går i skolan, bara att han blivit straffad liksom. Men kan kolla upp det absolut! Har inte tänkt på det.

Min hund har inte bitit heller, han låter en del, varierande hur mycket beroende på situation och person. Någon gång har personens händer eller en bit av en arm kommit mellan tänderna, men aldrig medvetet från hundens sida, inget hårt eller så. Det är mer att han fräser ifrån högljutt så man skiter ner sig om man inte är beredd. Tror det är hans största tanke med det hela också, att skrämmas till avstånd.

Han har fått en bädd nu mer tydlig vid sängen och jag har droppat godis och kallar den "platsen" inför honom så hoppas jag att han snart förstår vad det innebär. :)

Jag hade velat ha reda på var gränsen går för när det räknas som om han går i gymnasiet och inte. Det är inte säkert att socialens bedömning är den rätta. Hur man får reda på detta vet jag inte men det brukar finnas databaser där man kan söka på domar och utifrån det lära sig mer om hur ett lagkrav ska tolkas.

Ex. Om han bara går på gymnasier till 80% måste du ändå försörja honom till 100%?

Om han går dit så lite att han inte klarar kurserna öht, måste du ändå försörja honom bara för att han råka vara inskriven på en gymnasieskola?
 
Jag jobbar på gymnasiet och de riktlinjer vi har att rätta oss efter står i skollagen.

Är du inskriven så är du och vi som skola kan inte skriva ut dig mot din vilja, Även om du är frånvarande så mycket att CSN drar in ditt studiemedel. MEN om du inte varit närvarande alls, eller gått att få tag på under 30 dagar kan man göra ett undantag och skriva ut eleven ändå. Har aldrig hänt hos oss att en elev inte visat minsta livstecken på 30 dagar dock…
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
627
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 539
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 330
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 192
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp