Bukefalos 28 år!

"markerar" efter böjprov!?

L

licketysplit

Jag är mitt inne i ett hästköp och har fått hästen veterinär besiktad. Hästen var fullt frisk förutom att den "markerar" på höger framben efter böjprovet, dock bara i skritt. Veterinären sa dock att det var inte så ovanligt på en häst som är 13 år. Han sa oxå att det inte var nån häst som man skulle köpa om man hade tänkt sig att tävla höga klasser och hårdträna.Är väldigt rädd för att det blir värre.Jag är ju väääldigt förtjust i hästen och vill gärna ha den.. men vågar jag ? Snälla nån som kan ge mig råd?! Måste bestämma mig ikväll hur jag ska göra. :confused:
 
Sv: "markerar" efter böjprov!?

Lederna slits på hästarna precis som på oss och om man börjar gå till botten med saker och ting hittar man nog saker på de flesta hästar som hunnit bli några år. Om böjprovsreaktionen är något som har betydelse för ditt hästköp eller inte är omöjligt att säga utan att man tar reda på vad det är som orsakar reaktionen t ex genom att ta röntgenbilder. Man kan då hitta tecken på förslitningar eller pålagringar och då tillkommer nästa problem - är detta något som kommer påverka din användning av hästen eller inte? Ju mer du kommer begära av hästen desto viktigare att det inte finns något skräp. Enklare promenadridning håller ju nästan alla hästar för. Ett framben behöver inte vara något problem om du själv är duktig att sätta tillbaka hästen på bakdelen så frambenen aldrig överbelastas.

Vad säger försäkringsbolaget? Ska du ta över säljarens försäkring? Försäkringsbolaget kan få för sig att lämna reservation på skador i det benet som hästen inte var ren i. Kan du stå ut med det, eller kan ni skriva in i köpekontraktet att säljaren står för såna skador i så fall? Om försäkringsbolaget reserverar sig ska priset reflektera det.

Är priset rätt på hästen i ljuset av det som kom fram vid besiktningen och i förhållande till vilken risk du är beredd att ta? Är du fortfarande intresserad men inte till det priset kan du ju lägga ett lägre bud och se vad som händer. Du får då kanske räkna med att säljaren vill skriva sig fri från problem i det här benet i köpekontraktet. Du kan inte komma dragande med dolda fel om du redan vid köpet visste att det var något lurt med det här benet.

Det finns massor av hästar och det är klart att du kan hitta en häst utan det här problemet om du letar vidare. Det är mest en fråga om vad man är ute efter för typ av häst och vad man är beredd att betala.

Nu skrev du i och för sig att hästen "markerar" och bara i skritt, böjprovet i sig är en provokation av lederna och att hästen kan visa en liten reaktion ett par steg efter böjningen är väldigt vanligt och brukar inte betraktas som hälta. Man brukar ju trava efter böjningen och då var den ren eller? Du ska inte döma ut hästen på att ha missförstått det som kom fram vid böjprovet så ett förslag är att du börjar med att prata med besiktningsveterinären ett varv till. Om det är säljarens veterinär som anlitats så kan du också besiktiga om hästen med din egen veterinär om du känner att det vore bra med ett omdöme till.

Lycka till!
 
Sv: "markerar" efter böjprov!?

Väldigt många hästar reagerar nog med en etta på ett böjprov utan att dom har ont eller problem. Man kan ju göra likadant med ett eget ben och se hur käckt man skuttar iväg:D jag hade garanterat fått en trea:eek: :angel: :D
 
Sv: "markerar" efter böjprov!?

Hmm, jag kanske är fel människa att säga bu eller bä, men min häst gick inte igenom rent besiktningen. Han hade 1 grad på v. framben och 1½ på högerbak. Detta kom från en gammal skada på h. bak där han gått och avlastat bakbenet på frambenet..

Jag gjorde en chansning och köpte honom, red igång honom försiktigt, 1½ år sen böjde jag igenom honom igen och han var helt ren!! Som 16-åring :)
 
Sv: "markerar" efter böjprov!?

Jag skulle vilja nog vilja ta in hästen på röntgen först...kolla så att det inte finns några förslitningar/pålagringar...sen beror det ju såklart på hur hårt du ska rida och vilka ambitioner du har med ditt ridande. Och sist men inte minst, är priset rätt för den hästen? vore kanske minska lite i ochmed att hästen faktist markerar lite efter ett böjprov?
 
Sv: "markerar" efter böjprov!?

Jag instämmer fullständigt i detta med röntgen. Skulle aldrig köpa en häst som uppvisar någon brist (i alla fall inte om det är mycket pengar) utan att utreda närmare. Sedan är det ju faktiskt så också att det inte bara handlar om pengar givetvis. Det är fruktansvärt jobbigt om allt klabbar och man är tvungen att ta ett beslut om avlivning. Ju förtjustare man är i hästen desto värre blir det.
 
Sv: "markerar" efter böjprov!?

röntga den. då vet du säkert. det kan ju vara en lös benbit som stör och det kan inte veterinären upptäcka.

lycka till med hästköpet! :bump:
 
Sv: "markerar" efter böjprov!?

Har själv suttit i samma sits. Ponnyn som vi tittade på gillade vi jättemycket, men så gick hon inte igenom besiktningen! Hon fick en etta vänster fram, men då röntgades hon och där kunde de inte se nått, utan det var en inflammation. Efter behandling (tuppkam) kunde de endast se knappt en ½ grad. Då slog vi till, nu håller jag på att skritta igång henne, och vi tänkte böja henne igen innan vi börjar trava. men enligt veterinär är detta inget att oroa sig för.
Så jag råder dig till att låta hästen röntgas, då först kan du se hur pass allvarligt det är.

Lycka till!
/Sanna
 
Sv: "markerar" efter böjprov!?

Har haft en häst som markerade på ett ben vid
vet.besigtning. Den hästen hade jag problem med i tre år innan hon dömdes ut för strålbenshälta på det benet, utan fynd på röntgen. Det satt i ligamenten runt omkring. Hästen var 13 år vid bes.

Nu skulle jag ALDRIG köpa en häst med markering vad än vet. säger.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 377
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 839
Senast: Cattis_E
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 640
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp