Sv: Märkesfixering, till vilket pris som helst?
Jag tycker inte att jag är överdrivet märkesfixerad, det kan jag inte påstå.
Jag äger en 4-årig häst, och hennes sadel gav jag 5600:- för och då var den i så gott som nyskick. Jag ansåg att jag fick mycket sadel för pengarna i det fallet, och hoppas
kunna få ut likvärdig summa när hon växt ur den (den kostade 11 400:- ny, det är en Olympic Jessica.)
Tränset jag har nu är ifrån Jacson, kostade under 300:- (dock medföljde ej tyglar, och jag har köpt till en annan nosgrimma.) Det är hyfsad kvalité på det för pengarna tycker
jag, är dock på jakt efter ett lite dyrare där jag kan tänka mig att lägga ut runt max
1500:- komplett inkl. tyglar, men detta räknar jag ju sedan med att ha i flera år framöver till henne och inte behöva köpa ett nytt på väldigt länge. Har dock inte hittat riktigt vad jag söker ännu, så hennes "gamla" får duga tsv.
Täcken köper jag inte heller de dyraste, utan försöker luska runt bland vad som kan vara mest prisvärt. Här jämför jag gärna priser på nätet, men kikar även runt i de lokala ridsportbutikerna. Här försöker jag hitta ett täcke som motsvarar mina förväntningar (t.ex. så har jag varit på jakt efter ett med halvhals) som hon ska ha i vinter. Inte alldeles för dyrt, men jag är redo att lägga ut lite pengar ändå (runt en tusenlapp) för jag vill ju att det ska vara helt, inte ska läcka etc. Likaså med övriga täcken. Men här tycker jag inte att jag behöver ha något speciellt märke egentligen, men det måste vara ett bra täcke.
Schabrak försöker jag också hitta sådana som jag tycker är fina, som ligger bra och inte överdrivet dyra. "Finschabraken" som ska användas på träningar och tävlingar kan jag dock lägga ut lite mer pengar på. Men jag har även "budgetvarianter" från både Hööks, Börjes, Gekås etc.
Jag prioriterar sådana grejer som jag skrivit om här ovan till min häst, eftersom det är sådant hon ska ha en lång tid framöver (dock måste sadeln bytas när hon växt ur den.)
Till mig själv har jag både dyrare och billigare ridkläder, försöker kolla på vad som håller bäst, är bekvämt etc. och inte stirra mig blind på ett märke, men jag måste ju säga att nudvarande favoritbyxorna Är de från Pikeur, eftersom de sitter bäst, håller formen efter tvätt bäst etc. Men jag är nöjd med mina 300:- - ridbyxor från Roping också, för det är bra byxor till det låga priset.. försöker även handla på reor etc. till mig själv.
Hjälmar kan jag dock lägga ut pengar på. Har både en hjälm från CO & en GPA Titanium
för jag är rädd om mitt huvud.
Säkerhetsväst är jag på jakt efter och här är jag också redo att betala rätt mycket för att hitta en väst som verkligen Sitter bra, annars vet jag ändå att jag inte kommer använda den...
Men av det jag har så jag har betalt det allra mesta själv (flera täcken och schabrak,
hjälmarna, ska betala havla säkerhetsvästen, handskar, ridbyxor m.m. brukar jag också köpa själv). Mamma har dock betalt sadeln till hästen men vid sadelbytet när min häst växt ur sig den nudvarande blir jag tvungen att betala det mesta själv.
Jag Sparar ihop till det jag vill ha, om det så ska ta månader.. år.. så tycker jag att det är Värt det i slutändan. Men däremot skulle jag inte lägga ut 2000:- på ett täcke för det finns ju inga garantier för att det håller.. jag skulle inte köpa en 30 000:- sadel
som "första sadel" till min unghäst när hon ändå kommer att växa ur den. Jag har liksom en ram jag håller mig inom..
Likaså försöker jag alltid hitta stall, skötsel & liksom "förbrukningsgrejer" (grimmor etc.)
till bra priser.
Men sedan försöker jag ta del utav erbjudanden etc. och försöker fynda bra grejor!