Märkesfixering, till vilket pris som helst?

break_a_leg

Trådstartare
När man läser vissa trådar så blir jag häpen över hur mycket pengar som vissa användare lägger ned på sin hobby - dvs den egna hästen och ridningen. Ännu mer förvånad kan man ju bli över att många av dessa användare inte ens är vuxna och tjänar egna pengar :crazy:

Jag som är vuxen och får betala för mina barns ponnyer tycker visst att det är okej att köpa kvalitetssaker både när det gäller ridkläder och viss utrustning eftersom vi lägger ned såpass mycket tid på vår hobby. Men jag skulle aldrig komma på tanken att tex ha 25 täcken till en häst som vissa användare har. Inte heller skulle jag köpa en sadel för 30.000 kr när jag vet att hästen kanske vuxit ur den om ett halvår igen.

Är det jag som är konstig eller bara snål? ;) Har vissa ryttare med egen häst gått på märkesmyten i för hög grad?

Ni som har egen ekonomi, handlar ni bara "märkesgrejer"? Ni som inte har egen ekonomi, protesterar aldrig era föräldrar?

(Och ja, våra hästar har utprovade sadlar bägge två, där har vi inte snålat)

Sv: Märkesfixering, till vilket pris som helst?

Jag har egen ekonomi..eller hur man nu ska benämna dom allmosor som staten låter en få...(har sjukpension....)

Så det blir till att spara..och spara...och spara...

Köper begagnade märkesprylar till hästarna...ibland är dom knappt använda...

Jag får väl börja med att skriva att jag inte har egen ekonomi (bor hemma och går på gymnasie) utöver studiebidrag och sommarjobb men ska också tillägga att all utrustning till mig och hästen (förrutom sadeln då) är det jag och ingen annan som står för.

Precis som Palle tycker jag att begagnade märkesprylar är fantastiska! :D Om det handlar om täcken, ridbrallor och sådant som går åt. Då kan man hitta för samma pris som de billigare grejerna skulle kostat.

Sen tycker väl jag att lägga 500 på ett par ridbyxor är ganska så mycket, iaf för mig som varken tävlar eller har hästen på ett ställe där mina kläder och grejer syns :smirk: . Sen kan man väl få känna sig fin och ha matchad utrustning, men det behöver inte vara några dyra grejer, bara det håller.

Så har jag dessutom allt annat utanför hästvärlden också, det ska mina pengar också räcka till,men jackor och skor, ibland jeans kan föräldrarna hjälpa till med, men absolut inte mer än det som verkligen behövs.

Så jag handlar gärna hästprylar begagnat, på rea och sånt, dessutom så går hästintresset aaaaalltid först, hellre nytt träns än ny tröja. och då får jag ju skylla mej själv. :D

Min farsa hjälpte mig med pengar i början med basgrejorna som första träns, första schabraken, första sadeln och 3 täcken. Men allt annat får jag pröjsa själv... Och jag har bara 950 i månaden, så jag får också spaaara om jag vill ha nåt dyrare.
Jag köper lite allt möjligt, ibland köper jag dyrare saker (däremot inte ÖVERDRIVET dyra saker, måste kännas prisvärt) och ibland köper jag Börjessaker. Beror på vad dt är och vad det ska användas till.

Men en sak snålar jag inte på, och det är sadlar ;)

Helt ärligt så tror jag att det finns en hel del hästägare som har för mycket pengar och har gått på märkeshysterin, ofta verkar det vara samma ungdommar som har enbart märkeskläder. Kanske föräldrarna jobbar för mycket och har dåligt samvete..?

Min egen häst har väldigt lite märkesgrejer, om man inte räknar Hööks som ett märke då :smirk: Har förvisso två välpassande sadlar, en i syntet (provade först lädervarianten och insåg att den låg kanon, men passade inte plånboken så jag "bytte ner mig" och tog syntet istället) samt en märkessadel köpt begagnad.

Handlar mycket på rea, utförsäljningar etc. Förbrukningsvaror försäker jag så långt som möjligt göra storköp en gång per år av, då blir det från Börjes.

Fast visst har min häst en hel del onödigt, grimmor, benlindor, schabrak etc. har vi i överflöd, men det blir väl så efter nio år med samma häst, man vill ju köpa lite nytt även om de gamla sakerna fortfarande funkar.

Delvis kör jag nog lite på kvantitet före kvalitet, jag vill med gott samvete kunna byta träns vart tredje år i alla fall, när man hittat nåt snyggt. Och ett träns för flera tusen har jag inte samvete att byta ut, men jag tycker jag lyckats bra med att hitta bra träns i den lägre prisklassen också.

Är gott och väl vuxen och betalar därmed själv.

Jag har inte egen ekonomi, och visst klagar päronen ofta på hur mkt det kostar.
Men just nu köper vi inga nya grejjer, eftersom att vi lägger nre massa pengar på veterinären varje månad..

Men annars så får jag det ja behöver, handlar märkesgrejjer på rean och laddar upp inför året. Ser till att köpa de vintertäcken jag behöver under vår rean m.m
Sadeln kostade 18.000 den köpte pappa, utan att klaga det mista faktisst :eek: och nu så ska vi prova ut en ny i höst, som komemr att gå på mellan 20 och 25tusen. Men det är det värt för att få den sadeln och den utprovningen..

Vi köper hellre dyrare saker som håller, eftersom att vi vet sedan tidigare att de billiga täcken vi köpt går sönder direkt medans de HW täcken vi köpt, aldrig fått så mkt som en reva!

Mitt barnbidrag får jag själv, och köper alla kläder utom jackor, skor och ridkläder för.
Och jag handlar i princip alltid dyra märkeskläder.
Jag sommar jobbade i sommar för att kunna köpa en del kläder, så att jag förhoppningvis inte behöver handla mer fram tills jag fyller år (oktober).

Så här resonerar mina päron: Bättre att låta mig satsa på ridningen eftersom att jag tycker att det är kul och ger mig de förutsättningar jag behöver, än att jag slutar med ridningen och hänger på stan ist.

Ridning är en hobby och i ridningen ingår utrustningen som alltså är en hobby ;) Att köpa fin utrustning kan väl vara lika mycket hobby som att köpa dyra frimärken!

Har inte egen ekonomi, mina föräldrar klagar inte eftersom vi köper fina saker som håller och då behövs det inte köpas för ofta. Sen är det ju förbrukningsvaror mycket av det som schabrak, benskydd m.m. vilket måste köpas nytt.

Saker som är till hästen (sadel, träns o dyl) köper jag själv eller tillsammans med min syster som äger hästen. Saker till mig (ridbyxor, ridvantar etc.) brukar min kära mamma handla till mig ungefär en gång om året då vi drar en shoppingrunda i Borås (Hööks, My One och Eko är obligatoriska!)

Sadel snålar jag inte på, har en Crown hopp och en Stübben dressyr. Dressyrsadeln köpte jag och min syster tillsammans begagnat, medans jag köpte hoppsadeln splirrans ny själv. Tränsen kommer från Kings Saddlery och... nu minns jag inte namnet riktigt... Lövåsen? Har även ett från Hööks och ett från Börjes.

Märkesfreak är jag inte, men visst känns det lyxigt att ha vissa lite dyrare saker. Sadeln får kosta vad den kostar, passformen är det viktigaste! Och inget skräp tack! Visst är billigt härligt, men priset får inte rucka på kvalitén!

Jag är lite märkesfixerad det måste jag erkänna, men jag köper bara saker som jag verkligen behöver, så istället för at köpa en billig kopia med sämre kvalité köper jag dyrare märken. Men jag skulle tex aldrig ha råd att köpa nya värstingsadlar för 20 - 30 000 bara sådär, Jag har många hästar och har därför rätt så mycket utrustning, men det är saker som jag samlat på mig i över 10 års tid dessutom delar hästarna på mycket utrustning. Jag känner även att när man tillbringar mycket tid i sadeln så vill man ju ha bra kläder och utrustning som är hållbara och bekväma.
Jag är vuxen och har fram tills nu haft fast jobb så givetvis betalar jag själv.
Men visst ridning är ju i många fall en rikemanssport och det finns många bortskämda ungar så får allt dom pekar på inklusive hästar för belopp med väldigt många nollor... men så är det, det är bara för oss fattiga att fortsätta vara avundsjuka :p

Visst kan det bli överdrivet med bara märkesgrejer, men har man råd så är det väl inget fel på det. Jag blandar mkt billigare och dyrare grejer, för vissa grejer som täcken och sadel är viktigt tycker jag att det är bra grejer. Inte dyrt, men bra och tyvärr så brukar de gå hand i hand. Har jag råd köper jag helre nåt som håller och betalar priset, än att köpa nåt billigt som kanske inte håller. Men sen beror det ju på vad det är för nåt också. Tycker det är dummt att köpa nåt man bara använder kanske nån gång i månaden jätte dyrt, bara för märkets skull...!

Egen ekonomi, men mager sådan. Jag betalar allt för min häst själv. Köper mycket begagnat, sadel bland annat men där en riktigt bra som passar oss båda (county) och en lika välpassandes men billigare till hopp eftersom vi mest dressyrar (Griffin). En del grejer så som fleecetäcken spelar kvalitén mindre roll. Och det måste inte stå RAMBO på täcket och Stübben eller FB på tränset...

Jag tycker inte att jag är överdrivet märkesfixerad, det kan jag inte påstå.
Jag äger en 4-årig häst, och hennes sadel gav jag 5600:- för och då var den i så gott som nyskick. Jag ansåg att jag fick mycket sadel för pengarna i det fallet, och hoppas
kunna få ut likvärdig summa när hon växt ur den (den kostade 11 400:- ny, det är en Olympic Jessica.)

Tränset jag har nu är ifrån Jacson, kostade under 300:- (dock medföljde ej tyglar, och jag har köpt till en annan nosgrimma.) Det är hyfsad kvalité på det för pengarna tycker
jag, är dock på jakt efter ett lite dyrare där jag kan tänka mig att lägga ut runt max
1500:- komplett inkl. tyglar, men detta räknar jag ju sedan med att ha i flera år framöver till henne och inte behöva köpa ett nytt på väldigt länge. Har dock inte hittat riktigt vad jag söker ännu, så hennes "gamla" får duga tsv.

Täcken köper jag inte heller de dyraste, utan försöker luska runt bland vad som kan vara mest prisvärt. Här jämför jag gärna priser på nätet, men kikar även runt i de lokala ridsportbutikerna. Här försöker jag hitta ett täcke som motsvarar mina förväntningar (t.ex. så har jag varit på jakt efter ett med halvhals) som hon ska ha i vinter. Inte alldeles för dyrt, men jag är redo att lägga ut lite pengar ändå (runt en tusenlapp) för jag vill ju att det ska vara helt, inte ska läcka etc. Likaså med övriga täcken. Men här tycker jag inte att jag behöver ha något speciellt märke egentligen, men det måste vara ett bra täcke.

Schabrak försöker jag också hitta sådana som jag tycker är fina, som ligger bra och inte överdrivet dyra. "Finschabraken" som ska användas på träningar och tävlingar kan jag dock lägga ut lite mer pengar på. Men jag har även "budgetvarianter" från både Hööks, Börjes, Gekås etc.

Jag prioriterar sådana grejer som jag skrivit om här ovan till min häst, eftersom det är sådant hon ska ha en lång tid framöver (dock måste sadeln bytas när hon växt ur den.)

Till mig själv har jag både dyrare och billigare ridkläder, försöker kolla på vad som håller bäst, är bekvämt etc. och inte stirra mig blind på ett märke, men jag måste ju säga att nudvarande favoritbyxorna Är de från Pikeur, eftersom de sitter bäst, håller formen efter tvätt bäst etc. Men jag är nöjd med mina 300:- - ridbyxor från Roping också, för det är bra byxor till det låga priset.. försöker även handla på reor etc. till mig själv.

Hjälmar kan jag dock lägga ut pengar på. Har både en hjälm från CO & en GPA Titanium
för jag är rädd om mitt huvud.

Säkerhetsväst är jag på jakt efter och här är jag också redo att betala rätt mycket för att hitta en väst som verkligen Sitter bra, annars vet jag ändå att jag inte kommer använda den...

Men av det jag har så jag har betalt det allra mesta själv (flera täcken och schabrak,
hjälmarna, ska betala havla säkerhetsvästen, handskar, ridbyxor m.m. brukar jag också köpa själv). Mamma har dock betalt sadeln till hästen men vid sadelbytet när min häst växt ur sig den nudvarande blir jag tvungen att betala det mesta själv.

Jag Sparar ihop till det jag vill ha, om det så ska ta månader.. år.. så tycker jag att det är Värt det i slutändan. Men däremot skulle jag inte lägga ut 2000:- på ett täcke för det finns ju inga garantier för att det håller.. jag skulle inte köpa en 30 000:- sadel
som "första sadel" till min unghäst när hon ändå kommer att växa ur den. Jag har liksom en ram jag håller mig inom..

Likaså försöker jag alltid hitta stall, skötsel & liksom "förbrukningsgrejer" (grimmor etc.)
till bra priser.

Men sedan försöker jag ta del utav erbjudanden etc. och försöker fynda bra grejor!

Jag har egen ekonomi och handlar bara precis det jag behöver till hästen, och tänker efter både en och två gånger innan köpet. Jag blir mörkrädd när vissa börjar räkna upp alla sina täcken, schabrak, etc. För att inte tala om "matchningshysterin". Jag har ju inte med att göra vad folk gör med sina pengar, men jag har alltid svårt för att låta bli att skriva att det är vettigare att spara pengarna till veterinärskostnader, än att köpa ännu ett täcke eller ett par ridbyxor till. Hux flux åkte jag på en 1600 kr vet räkning när min häst fick ett fånganfall på en söndag, och jag var tvungen att ta ut distriktsvet akut. Ytterligare några hundralappar till nästa dag för att hämta ut medicinen på apoteket. Nästan samtidigt var det tid för vaccineringen, och där rök ca 800 kr till. Det kan vara bra att ha lite pengar undanstoppade ibland...

Det går ju inte att komma ifrån att man nog använder sina pengar annorlunda om man vet att man inte har någonstans att bo, eller något att äta, om man använder upp allt på hästsaker ;) .

Visst rycks man med i märkeshysterin! Men det finns ju en gräns! Jag skulle ALDRIG tvinga mina föräldrar att köpa tillexempel (alt spara ihop till det själv) ett RG ulltäcke för 4000!!! Eller ett träns för 2500 kr (det kan ju ändå inte vara 5ggr snyggare än det nuvarande tränset jag har för 500 kr)! Nånstans går ju ändå gränsen för vad man betalar. Även om det är bättre kvalitet på tillexempel RG's ull täcke så kan det väl ändå inte vara så att det är 10 gånger så hållbart som ett annat ulltäcke ,i liknande modell , för 400 kr?

break_a_leg skrev:
. Inte heller skulle jag köpa en sadel för 30.000 kr när jag vet att hästen kanske vuxit ur den om ett halvår igen.

Syftar du på Fladde som ska bredda sin bom på sin 27000 kroners sadel efter att inte ha haft den så lång tid? :rofl:

Jag som var sugen på att starta en sådan här tråd! :p Du kanske läste mina tankar... ;)

Jag går på gymnasiet och får mitt lilla studiebidrag varje månad. Basta.
Med det ska jag betala allt jag vill ha både till stallet och "vanligt". Dessutom pendlar jag ca. varannan helg till pojkvännen vilket går på 200-400 kr per gång.
Tack vare att jag i yngre år var extremt sparsam har jag haft endel undanstoppat att ta fram vid behov...

Men nu har jag sommarjobbat för andra året och det är urskönt att ha lite pengar inför vintern, speciellt som nästan alla mina saker verkar behövas bytas ut (träns, tyglar, sadel, täcken...)
Har just nu en skitsadel till min egna häst, men den går inte på för han är för tjock (nordsvensk, sadeln har xx-vid bom). Ska nog köpa en bomlös för 4.500 (ny), kanske blir sponsrad av päronen om jag har tur! Annars går en stor del av lönen till den.

Annars hänger det nästan inga märkessaker i mitt skåp. Och minsann, de sakerna har hängt med i många år och bara gått sönder vid extrema påfrestningar. Visst att man vill vara fin och se matchad ut, men ingen ser att någon annans träns kostade 1000:- och mitt 150:- hos någon gårdsförsäljare...
Smålänning = snålänning ;)

Jag tycker det är hysteri i ridsporten med alla dyra prylar.
jag köper det billigaste som verkar okej.
Sadel är viktigt men behöver inte kosta 20000,
jag köpte för 8500.
Träns är roligt med många olika. Då kan man köpa billigare. Köpte nu ett för 290- Mycket snyggt.

jag har 3 hästar att köpa till.
Täcke från ullared 290- mycket snyggt regn täcke.
Grimmor kul med många billiga.
behöver inte lägga bara på ett märke.

Näe, jag ändrar och håller med Akustik istället :p
+ att jag haft några hästar så det har blivit rätt mycket saker genom åren.

Senast ändrad:

hysterisk_panda skrev:
Syftar du på Fladde som ska bredda sin bom på sin 27000 kroners sadel efter att inte ha haft den så lång tid? :rofl:

Nej, jag syftar inte på någon speciell person...Det finns ju hur många trådar som helst om hur mycket folk köper, för hur mycket och hur många täcken folk har hemma...

Akustik skrev:
Så här resonerar mina päron: Bättre att låta mig satsa på ridningen eftersom att jag tycker att det är kul och ger mig de förutsättningar jag behöver, än att jag slutar med ridningen och hänger på stan ist.

Men du rider väl inte bättre om du har märkesgrejor än om du har något av de billigare alternativen ;)

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 212
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa... 2
Svar
36
· Visningar
3 677
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 327
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 989
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna