Märkesfixering, till vilket pris som helst?

Sv: Märkesfixering, till vilket pris som helst?

Inte märkesfixerad direkt. Ligger en butik som tar in de bästa kvalitetsmärkena brevid en Hööksbutik, går jag inte och handlar på Hööks direkt...

Däremot... jag är kvalitetsfixerad och anser att mina hästar ska ha de bästa, enbart! Kosta vad det kosta vill :D tur att jag har föräldrar som håller med mig om det, bara... ;)

Jag hör väl till gruppen "pappa betalar"
Jag vet att jag gör av med mycket pengar på min hobby och att jag mycket väl skulle kunna spar in 2-5000kr i månaden om jag inte shoppade så mycket.
Minna föreldrar säger inte så mycket utan säger jag att det behövs nya benskydd så får jag det.

Men jag vill inte påstå att jag nte vet pengarnas värde för det vet jag mycket väl.

"Min" häst Missy står min pappa som ägare på så hon kommer alltid bli betald av han.
Men nu när jag planerar för en till så kommer jag få betala den själv när jag börjar känna pengar och få stå som ägare.

*knapplån*

jag antar att jag också i bland går under kategorin "pappa betalar"
Jag har alltid fått ta mycket ansvar, helt ansvara för mina djur och även hjälpt till mycket hemma.. Mina föräldrar tycker att jag och min bror är duktiga, och vi får "credit" för det..

Alla mina grejer är inte dyra märkes grejer men jag kan väl inte säga att jag är stammis på hööks heller ;)

Jag är rätt så märkesfixerade... Mina påller får inte gå omkring med Thermo master täcken... :p Har mest Equiline, Horseware och Bucas, men har upptäckt att Shires också har väldigt bra täcken. Har Väldigt många täcken för hästarna är lite frusna... :angel:
Själv har jag nästan bara Pikeur kläder..
Jag köper det jag tycker är snyggt, men oftast tycker jag att dyra märkesgrejor är snyggast!! :angel:

Har sadlar mellan 15-20.000kr.

Kör även bmw och tycker om dyra kläder, så ja det hör i hop.

Tidigare så var det pappa som betalde, men bara saker som verkligen behövdes. Resten fick jag spara ihop till själv. Så jag fick lära mig att om jag köpte nya Horseware täcken så blev det kanske inte så mkt över till bio osv..

Nu jobbar jag och får betala allt själv. Men kan alltid låna pengar av pappa om det är kris! :) Och det är jag väldigt tacksam för. Sen hjälper dom till jättemkt i stallet, mockar och fodrar, den hjälpen är ovärderlig. :bow:

Den som spar han har...eller hur det nu är...

Dels har jag massor med träns och schabrak m.m. som är från 60-, 70- och 80-talen, men jag har även några nya...
Tyvärr är jag en samlare av snygga grimmor....;) och schabrak :)

Mina märkessadlar är från 70- och 80-talen, mina täcken är från 80- och 90-talen...

Efter dryga 40 år har jag utrustning som kan passa nästan alla typer av hästar som jag lånar/lånat eller äger/ägt....

Fast jag är även en matchningsfreak...
Men det behöver inte vara så dyrt, man kan färga billiga vita schabrak, köpa fleece och sy egna lindor eller schabrak eller ländtäcke m.m.
Leta på rea m.m.

Jag har egen ekonomi (är vuxen ;) ) och handlar en salig blandning av märkesprylar och märkeslösa prylar. Vad gäller sadlar och täcken t.ex. så köper jag det som passar hästen bäst. Men kostar rent generellt på mer på välsydda lädervaror för att få god kvalitet som håller länge. Däremot köper jag kanske billigare vojlockar, lindor osv - slit och släng grejor alltså. För egen del brukar jag kosta på mig välsittande ridbyxor (oftast Eurostar) och en snygg vattentät jacka men tröjor etc brukar vara gamla avlagda som jag inte längre vill ha på fritid (hemma) eller jobb.

Sedan är det ju också så att det som är dyrt för vissa är inte alls dyrt för andra, det handlar ju om vilken inkomst man har.

break_a_leg skrev:
När man läser vissa trådar så blir jag häpen över hur mycket pengar som vissa användare lägger ned på sin hobby - dvs den egna hästen och ridningen. Ännu mer förvånad kan man ju bli över att många av dessa användare inte ens är vuxna och tjänar egna pengar :crazy:

Jag är en av dem som lägger ned enormt mycket av både pengar och tid på ridsporten. Visst jag är inte vuxen, men jag elitsatsar endå. Och efter att ha provat vet jag att det är lättare att bli bra om man har bra grejor. Sen kanske det är "lättare" för mig eftersom båda mina föräldrar tävlade innnan jag fanns.

break_a_leg skrev:
Jag som är vuxen och får betala för mina barns ponnyer tycker visst att det är okej att köpa kvalitetssaker både när det gäller ridkläder och viss utrustning eftersom vi lägger ned såpass mycket tid på vår hobby. Men jag skulle aldrig komma på tanken att tex ha 25 täcken till en häst som vissa användare har. Inte heller skulle jag köpa en sadel för 30.000 kr när jag vet att hästen kanske vuxit ur den om ett halvår igen.

Mina föräldrar betalade allt för mig tills jag var 12-13 sen har jag börjat betala mer och mer själv. Av utrustningen då, så nu är allt jag har, även sadlar betalda själv. Jag har kopiöst många täcken ja, men jag har hellre pengarna där en i krossade glasflaskor på stan inehållandes vodka.

break_a_leg skrev:
Är det jag som är konstig eller bara snål? ;) Har vissa ryttare med egen häst gått på märkesmyten i för hög grad?

Du är varesig konstig eller snål. Ganska vanlig. Många har säkert det men bara man är nöjd själv så är det ju lungt.

break_a_leg skrev:
Ni som har egen ekonomi, handlar ni bara "märkesgrejer"? Ni som inte har egen ekonomi, protesterar aldrig era föräldrar?

Jag betalar alla grejer själv, får 700 kr månad. Men jag lånar av dem sen när jag sparat betalar jag tillbaks. Men visst tycker de det är onödigt att ha så mycket gjejer, men eftersom jag betalar det mesta själv får jag göra som jag vill. Köper även kläder skor jakor m.m. själv.

break_a_leg skrev:
(Och ja, våra hästar har utprovade sadlar bägge två, där har vi inte snålat)

Kul för dig. Det har inte mina. Min mamma och tränare vet hur en sadel ska ligga så vi klarade det själva, och än så länge har ingen av de ca 20 hästar jag tävlat haft ont i ryggen.

Trampade jag på en öm tå? ;)

Jag vet inte om du tror att jag kör med budgetvarianten på allt, men det gör jag inte. Dock så har ju inte antal täcken eller vilket märke du har på utrustningen någon betydelse för resultaten...

(Och jag är uppvuxen med hästar, så jag kan nog en del jag också...)

Nej då. Du undrade jag svarade så gott jag kan... ;)

Grejen att jag har många täcken är att jag :love: :love: :love: :love: älskar täcken. Så jag lägger mina pengar på det istället för tex JL kläder.

Sen tycker jag att bra gjerjer och kvalitetsgrejer kan höja resultatnivån, för har man tex en dålig sadel i hoppning är det väldigt svårt att få en bra balans, alltså ökar dina chanser att inte trilla av om du har en bra sadel. Sen är det ju inte auotomatiskt så att det som är dyrast är bäst.

Det tvivlar jag inte på att du kan, för hade jag varit den enda i sverige som kan nåt om hästar hade norrland varit en öken ;) :D

Jag har egen ekonomi och har dessutom gått på studielån de senaste 3,5 åren så det blir inköp av BRA grejer, till BRA pris. Dvs oftast billigt men inte dumsnålt. Nu har jag såpass mycket grejer sen förut så det är bara det nödvändigaste som köps in. Jag har aldrig flera saker av varje pryl om det bara går använda en åt gången iaf. Jag har tex inte tre träns av samma typ, men däremot har jag ett huvudlag för varje bett så att jag inte behöver hålla på och byta hela tiden. Jag har inte flera par benskydd (varför det - han kan bara ha ett par åt gången iaf!). Osv...

Det många använder som argument för att köpa dyra saker är att de då köper kvalitet och att vi andra (snåljåpar) köper bort oss genom att köpa billigt. Det är nog inte hela sanningen. För märkesprodukterna är som parfym - du köper inte bara produkten, du köper statusen och livstilen och det kan du få betala hur mycket som helst för! På märkeskläder är det tex ett helt enormt påslag på priset bara för att man vet att folk betalar bara för att säga att de äger ett sånt plagg - kvaliteten är precis densamma som för andra plagg av samma tyg fast utan märke.. Och så är det nog mycket i hästbranschen också. Vi hästägare är ju otroligt korkade och lättlurade genom att det är status i sadelmärken, tränsmärke, täckesmärken, mm, mm. För att inte tala om i ridkläder. Ridning har alltid varit en rikemanssport och med det kommer statusen.

Förfärande många som hellre köper dyrt och fint än funktion.

/Camilla

Jag kan nog inte kalla mig märkesnisse men däremot så kan jag kanske ibland vilja ha någon enstaka sak som är populär inom den gren jag pysslar med, eller rättare sagt pysslat med.

Jag har ridit dressyr och det är ju så att man vill att det ska se så fint ut som möjligt.
Jag köpte mina grejor på H***s m.m , alltså inga dyra saker. Däremot så är det kul och fint att matcha.

Visst ibland så kanske det var något som var populärt att ha inom dressyren och då hakade jag på men det var enstaka grejor och oftast en billigare variant av det.

Jag har egen ekonomi så visst får man tänka sig för.
Nu har jag bytt till western och där är det inte billig utrustning kan jag säga,,,oavsett om det är märkes grejor eller inte....

För mig är det viktigt att inte tumma på kvalitén eller passformen på utrustningen. Märket är en sekundär fråga för det mesta. Prioriterar sadel (Prestige Doge ca 20000 kr) och hjälm som viktigast. Täcke, träns, benskydd och daglig utrustning kommer efter det. Jag köper hellre ett träns av bra kvalité som kostar 1500 kr än 5 som kostar 300 kr. Att kosta på med kvalité lönar sig i längden.

När jag handlar så kollar jag vad jag vill ha, kvaliten, hur jag vill att det ska vara utformat (spännen och dyl) och även numera lättheten att ta av och på (benskydd, täcken, schabrak mm).

För det mesta tycker jag att märkes grejor är mer genomtänkta i utformningen. Så oftast blir det Dyon, Sarm, Prestige, Kyra K, Horseware, Bucas mm.

Vissa lite billigare märken tycker jag är bra. Ex Globus och TermoMaster. TM passar min häst bra, hyffsat bra kvalité och kostar en 3:e del av Horseware. Har 2 TM och 2 HW. Köpte Globus tömkörningsgjord istället för Tärnsjö (som jag suktat efter), den är jag supernöjd med.

Håller med, märket kostar mera än funktionen ibland.

Jag är vuxen och bekostar min hobby själv. Tycker att man hamnar att prioritera var man lägger sina pengar, hästar blir ju lätt så himla dyrt ändå. Är nog ganska snål när det kommer till utrustning, försöker som många andra här hitta billigt och bra. Två saker tummar jag dock inte på: välsittande sadel och ett bra hästsläp (om nu hästsläp hör till saken här). Att sadeln sitter bra behöver inte betyda att den är dyr, men det kan ligga verkligt mycket jobb bakom att hitta den där bästa sadeln!
Hästsläp så kör jag Ume boggi, har några år på nacken men I utmärkt skick. Har mycket dåliga erfarenheter av gamla sönderrostade släp.

Sedan satsar jag även pengar på att ha en bra hovslagare (som åtminstone i mitt fall kostar litet mera) och bra hö!

Resten köper jag mest på rea eller utförsäljningar. Är absolut inte märkesfixerad men köper inte skit heller. Har knappt koll på vilka märken som är högstatus måste jag erkänna :smirk:

jag är rätt märkesfixerad, men har inte råd att ha allt i märkesgrejer.
jag har ingen egen inkomst men bara för det är det inte mina föräldrar som betalar de dyra grejerna.
jag har ett studiebidrag på 1600kr/mån (har extra pga olika orsaker) och betalar alla grejer till hästen själv.
vi bor ju på gård och min låtsaspappa är hovslagare, vi slår eget hö osv så det enda av hästarna som kostar oss i månaden är kraftfodret.

jag har inte mkt märkeskläder till mig själv, skulle aldrig ha råd med både till mig själv och hästen, så jag prioriterar och väljer hästen!
jag betalar träningar (ca 3-600/mån), tävlingar (ca 300/mån) och all utrustning till hästen.
köpte en sadel för 10'000 alldeles själv, som jag nu sålt då jag inte har kvar den hästen och har en foderhäst nu där sadeln följde med, så nu har jag fått extra pengar att handla för och det har hjälpt mig mkt till att kunna köpa dessa dyra grejer.
jag sommarjobbar och sparar och prioriterar.
det går bara man har klart för sig var man får uppoffra :p.
min foderponny har väldigt mkt täcken ex, men då hade jag ju end. hälften av dom sen innan, andra hälften följde med honom.

så jag har mkt dyra grejer men jag betalar allt själv med sommarjobbspengar och studiebidrag. och då även alla tävlingar och träningar. så jag tycker det är drygt att det är många här inne som tar för givet att om man har dyra saker så har man en pappa som betalar allt...
men det jag däremot känner mig väldigt priveligerad (stavas?) av är att jag har mkt hästintresserade föräldrar med mkt kunskap, min mamma är blivande equiterapeut och min låtsaspappa hovslagare. den sistnämnda har b-tränarlicens inom travet, och de båda har travhästar som de tränar. vi har snart en egen travbana och paddock.
visst har vi gått om pengar, stundstals spec på sommaren då min låtsaspappa har 2 jobb (väglinjemålning) men de tycker det är onödigt att lägga det på märkessaker om man säger så.

*lånar knapp*

Jag står med en fot i varje läger.
Hästen har dyra sadlar men det är kanske inte så konstigt med tanke på mitt yrke...
Däremot vill jag tillägga att hon uteslutande har haft begagnade sadlar på ryggen.
Sedan har hon mest "hemmagjorda" grejer när det gäller träns, gjordar, förbygel, stigläder, graman mm
Det mesta har jag dessutom sytt om för att passa, då hon ärvt det efter den gamle hästen
Köper jag grejor typ benskydd försöker jag köpa kvalité då jag vet att det lönar sig i längden.

Däremot vandrar hon runt i H**ks täcken, benlindor och schabrak. Tycker inte att det är någon idé att köpa dyrare täcken då jag vet eh hel del fabriker som syr upp både de billigare och dyrare varianterna i samma lokal, fabrik och land. Det är först när det kommer till att sätta märken på som det börjar skilja sig åt :angel:

Ridkläderna kör jag samma filosofi på, köper hellre dyra bra saker.
Mina Pikeurridbyxor har i principt tålt en tvätt i veckan i tre år och har fortfarnde ingen antydan till slitage. Byxorna från annan tidigare nämnd firma har jag redan sytt fem gånger och de köpte jag förra hösten.

Nu köper jag grejor väldigt sällan så därför unnar jag mig att köpa god kvalité.
Som jag skerv i en annan tråd, den utrustning jag har till min häst fyllde inte ens en a-4a sida när jag skrev upp det som bilaga i fodervärdskontraktet.
Sköter också mina grejor relativt noggrant och då varar de längre.

Men visst blir man mörkrädd när man är ute hos kunder och barnen utan föräldrarnas protester får slänga med ett träns runt 2000:- i köpet :eek: Jag hade aldrig fått göra så.

När jag fick mina första ridbyxor av mina föräldrar hade jag ridit i 7 år och de ridbyxor jag hade köpt begagnade för ihopsparade fickpengar slutade då halvvägs upp på vaden :smirk:
Mitt hästintresse har aldrig haft stöd hemifrån. Mina föräldrar har ansett att de gjort sin plikt, genom att ge mig ridlektionerna och ridhjälm.
Häst har jag haft egen i relativt vuxen ålder och det enda ekonomiska stöd jag fått är att farmor och farfar lånade mig pengar till gamle hästens kasteration. Pengar som jag betalade tillbaka.

Jag unnar mig nu när jag kan för att jag i hela mitt liv fått nej från föräldrarna. Fast nu får jag nej ifrån sambon istället :D

Apo

Jag har egen ekonomi sedan 30 år tillbaks i tiden.
Märkesutrustning till hästen eller mej själv är inte av något intresse, jag köper det som passar oss och som håller någorlunda kvalité.
Det enda dyra jag har köpt är sadeln, jag var tvungen att måttbeställa till min breda häst.

Immer

Jag betalar aldrig något själv :crazy: :)

Om jag tänker efter så är jag väldigt bortskämd, säger typ aldrig "tack" eller något sådant heller, jag är rätt tyken mot mina föräldrar :o :crazy: ..Men det verkar funka iallafall ;)

Det brukar vara så att jag säger lite på test "kan inte jag få...." och jag får nästan alltid det jag vill ha :p

Nu på senaste tiden när jag och mamma har vart och shoppat så har jag märkt att hon inte kollar på prislappen föräns hon står i kassan..haha

I'm spoiled :o :D ;)

Ska väl tilläggas att 90 % av min utrustning är märkessaker :crazy:

break_a_leg skrev:
Men du rider väl inte bättre om du har märkesgrejor än om du har något av de billigare alternativen ;)

Nee men som jag skrev längre upp i inlägget så köper vi bra grejjer som håller ist för att köpa grejjer av sämtre kvalité som man behöver köpa nya varje år..
Och sen så rider jaag sååå mkt bättre i mina euro star ridbyxor än i mina mountain horse.
Eftersom att skoningen e bättre, så jag får ett bättre stöd och kan sitta still.

Jag har en blandning. Men generellt gillar jag många av de kända märkena pga av högre kvalitét.

Jag är mån om att vissa saker skall ha bra kvalitét och ofta är det = kända märken.
Fast - lika lite som man alltid kan döma ut att saker från postorderföretagen är dåliga lika lite att kända märken alltid är bra. :devil:

Men nu när jag skall köpa nya ridbyxor till hösten så går jag på kända märken. Har kollat på postorder och kännt på tyget på billigare byxor och beslutat mig för att "buy quality cry once".

Väldigt ofta är det så att man får det man betalar för. :smirk:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 212
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa... 2
Svar
36
· Visningar
3 677
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 327
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 989
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna