Märkesfixering, till vilket pris som helst?

Sv: Märkesfixering, till vilket pris som helst?

Tänk alla vi som lärde oss rida på 50- till 60-talet..vi fick lära oss att rida på rätt sätt UTAN några hjälpmedel....
Då fanns knappt några ridbyxor att köpa i barnstorlekar, och oftast inte ens några ponnysadlar heller...

Senast igår såg jag en av mina gamla elever sitta som gjuten på sin nya unghäst...
Skänklarna låg exakt där dom skulle och hon satt i perfekt avvägd lätt sits i fullbalans när unghästen skuttade runt..
Och det iklädd ridbyxor som var helt oskodda.....:)

palle skrev:
Senast igår såg jag en av mina gamla elever sitta som gjuten på sin nya unghäst...
Skänklarna låg exakt där dom skulle och hon satt i perfekt avvägd lätt sits i fullbalans när unghästen skuttade runt..
Och det iklädd ridbyxor som var helt oskodda.....:)

Vilken härlig syn det måste varit! :)

Helskodda = obekvämare än oskodda, varma och fusk :D :devil:
Visserligen har jag helskodda ridbyxor oxkså, men föredrar oskodda.
Rider helst med oskodda, även barbacka.

När jag var 12-13 år och fick min häst så fick jag hjälp med betalningen av min häst.När jag sedan var 14 år fick jag en häst till.Och det kostar ju såklart att ha två. Då gick mitt barnbidrag dit, men jag fick nya kläder om jag behövde det.

Som det ser ut nu skulle jag gått gymnasiet men valde att ta viloår och fick ut studiebidrag + matbidrag de räckte med nöd o näppe åt båda hästarna, mamma la till om det behövdes.
Jag skulle sommarjobbat men blir sjukskriven en längre tid och får därmed ut en lite större summa pengar.
Jag köper saker som jag vet hållerbra, av vilket märke det sedan är lägger jag inte så stor betydelse på bara det håller och är snyggt!
I slutet av denna månad ska jag köpa en sprillans ny sadel för mina egna pengar, jag jobbar lite extra hos pappa ibland med, då kanske jag köper ett lite dyrare träns osv.

Så jag är väl inte jätte märkesfixerad, ibland är jag det men det går inte att vara det bara för att.Man måste lära sig att ta hand om och betala lite själv, om man får allt serverat kommer man aldrig överleva själv.

Det är en helt underbar känsla när ens gamla elever kommer och hämtar en för att dom vill att man ska hjälpa dom med deras nya hästar :) :) :)

Hm varför tror du vi jobbar o sliter hela sommaren för att kunna överleva resten av året?? :eek:

Jag pluggar på universitet, har en egen häst, lägenhet o så bor jag delvis hemma. Tar inga lån, utan lever på studiebidraget, ca 2300 kr/mån. Jobbar hela sommaren (nästan 3 mån).

Jobbade drygt ett år innan jag började plugga, o så har jag en del sparpengar sen innan oxå. Mamma hjälper mej lite ekonomiskt, hon betalar hyran för lägenheten, bensin osv, men vi har gård hemma med fruktodling, skog osv så jag får ju jobba en hel del här hemma. Plus att jag har hästen att ta hand om, och jobb nu under sommaren.

Till hästen betalar jag allt själv. Det går ju på kanske 3000 kr/mån. Utrustningen ja där köper jag i princip bara märkesgrejer, men jag ser till att köpa dem på rätt ställe för att få det så billigt som möjligt. Har hållit på med hästar så pass länge att jag insett det blir billigast (och roligast) i längden att köpa märkessaker direkt. Det kostar att behöva köpa 3 billiga träns på kort tid oxå.... :smirk:
Sen har jag bara en häst och jag är väl inte jättefattig (men har verkligen fått kämpa för det o i princip aldrig fått ngt gratis!!) så därför kan jag lägga en del pengar på henne o hennes utrustning. Men jag prioriterar det oxå, och sparar ner på köp-färdig-mat, bio, fester, kläder, en massa onödigt smink, tidningar osv. Självklart gillar jag att gå ut o festa o köpa kläder, men jag lägger kanske inte lika mkt pengar på det som andra gör.

Sen kan man ju se det så att den dagen jag köper en häst till, ja då behöver jag antagligen inte köpa så mkt utrustning till den.... :D

Jag förstår verkligen dem som behöver vända på varenda krona, men jag tkr heller inte om när folk lägger sig i vad andra gör eller köper. Jag bryr mig inte om hur mkt andra lägger på fester per vecka osv.

Mmh.. synd för mig att jag lärde mig rida i helskodda ridbyxor.
Jag kan inte ens sitta still iskritten med mina oskodda :eek: tråkigt, men sant.

Jovisst hade jag hellre tagit massa sitstränings lektioner tidigare.. Det var itne förens 2 år sedan då jag började träna för min nuvarande tränare som vci började fokusera på sitsen.
Jag har massa dliga vnor som har suttit i alldelles för länge, har dålig balans osv.. Det går aldirg att träna bort helt tyvärr =/ Utan man får ta de hjälpmedel som finns (stövlar för hästa skänkelstöd, bra helskoning + bra sadel med ordentliga knästöd och bra djup i sitsen).

Allt går att förbättra ;)

Var i Stockholm bor du och var har du din häst?

cactuspower skrev:
Säkerhetsväst är jag på jakt efter och här är jag också redo att betala rätt mycket för att hitta en väst som verkligen Sitter bra, annars vet jag ändå att jag inte kommer använda den...

Ett tips är börjes säkerhetsväst! Billig och extremt mjuk!! (Ett bevis på att bra saker inte behöver kosta skjortan... :D )

Bara en fundering, ni som får allt betalt av föräldrarna, hur kan ni säga att det är värt att köpa en 25000 kronors sadel? Det är ju inte direkt så att ni sliter ihop pengarna. För säkerligen kan man hitta en sadel som passar hästen för under 10 000 kronor. Eller går alla hästar med sparsamma mattar med felanpassade sadlar?

Själv bor jag hemma, får studiebidrag och jobbar extra. För mina pengar ska jag betala i stort sett allt utom mat och husrum, dock betalar mamma träningar och tävlingar. Men det är ju också en del av hennes intresse (att hon håller på själv också). Där handlar det ju om utveckling. Själv anser jag inte att man behöver ett 2000 kronors träns för att bli en bättre ryttare jämfört med ett för 300 kronor.

Bra grejer behöver inte kosta mycket tycker jag i alla fall. Jag bryr mig inte ett skvatt om märkesgrejjer, eller visst kan det vara kul om det råkar vara nåt fint märke på det man köper men jag kollar på kvaliteten, inte på märkeslappen. Det finns begreppet kvalitet kostar men det finns också bgreppet onödigt dyrt, det gäller att skilja dom åt!

Joorå den går att förbättra, men jag kmr nog aldirg kunan få högre än 6 på sitsbetyget..

Bor i sollentuna, har hästen i rosersberg.

"Det kostar att behöva köpa 3 billiga träns på kort tid oxå...."

Det är nog här jag inte hänger med eller så har vi olika definitioner på billiga träns. Jag har två träns som kostar 200 respektive 500 kr och sen har jag ett som troligen var billigare men kanske runt 200, dock komplett med tyglar. Min sidepull däremot kostade 800 kr. Alla mina träns har hållit i många, många år och då är jag ingen som direkt smörjer ihjäl mig...

VAD gör alla med grejerna egentligen då det behövs värstingläder för att de ska hålla??

Vad jag kan se är att de billigare tränsen har torrare läder men med åren blir också det bättre. Inget har gått sönder, inte ens söljerna som man trär remmarna i. Sidepullens läder är klart bra men huvudsaken till varför den är så dyr är att den är importerad och att jag gärna lägger mer pengar på en sån då de billiga är dåligt knutna i nosbandet och därmed förenade med livsfara... Tränset för 500 har underbart läder som såg nysmort ut redan som nytt, dessutom är det snyggt.

Så, om nu ett kvalitetsträns för 2000 kr ska hålla längre, då borde det överleva både mig och hästen...

/Camilla

Jag bara undrade var du bor/har häst då jag är uppväxt i Stockholm och har haft häst uppstallad lite var stans..fast det var på den södra sidan....:)

Men ibland kan ett tränarbyte göra underverk med sitsen...jag hade till att börja med också runt 6 i sitsbetyg, men efter ett tränarbyte fick jag aldrig under 8....

Jag lägger förvisso en hel del pengar p hästarna, från 50% av min inkomst/månad och uppåt (beror lite på om det blir vetbesök, hur mkt jag tränar, om jag behöver köpa ny utrustning etc).

Jag är INTE märkesfanatisk ALLS, men jag är matchningsfreak ;) Jag köper kvalitet, pris oväsentligt. Och som någon annan skrev - vad GÖR ni med ert läder egentligen??? Jag har kallstall, dvs inte alls någon trevlig miljö för läder, det hänger i stallet sommar/höst/vår, tar in det över vintern (strax efter det börjat mögla *host*) och förvarar det då i rumstemperatur. Jag är KASS på att smörja läder, gör det kanske fyra gånger per år (inkluderat den som blir en mögelsanering).

Men aldrig problem med läder som inte håller, eller inte håller sig fint. Trots att jag köper det ni anser är 'billiga' träns. Kandaret (som används som både träns och kandar) jag köpte för 299 kr från Hööks för fem år sen är fortfarande som nytt. Och mjukt, fint läder och ser inte ut att vara ett 'billighetsträns'. Det finns träns för 300 - 400 kr med KASST läder och det finns träns för 300 - 400 kr med BRA läder. Det gäller bara välja rätt, dvs titta på det innan.

Jag har en hel del Jacsonläder, håller också finfint (Börjes däremot har jag lagt ner) och är billigt. Schabrak köper jag billiga, men de får inte SE billiga ut ;)

Täcken så har jag genom trial and error kommit fram till vad som passar mina hästar bäst - Horse Saver. Inte billigast men inte dyrast heller. När det gäller t ex flugtäcke hostar jag glatt (nåja..) upp 1500 spänn för Bucas dock, eftersom inköp av X stycken billigare resulterat i tygtrasor och pengar i sjön.

Ridbyxor rider jag enbart i helskodda. Undviker de med clarinoskoning, då de blir sopor så fort, annan syntetskoning kan jag väl acceptera, men helst vill jag ha skinnskoning och Eurostar. Jag köper dock INTE ett par nya eurostar (för dyra). De jag har kostade 800 kr köptes begagnade, nya och med lapparna kvar - dvs bara provade. Just det där går som en röd tråd för mig - att leta rätt på fynd och slå till när man hittar dem.

Jag köpte ju en brun Hubertussadel, och där hostade jag upp hutlösa 850 kr för en sadelgjord hästen prompt skulle ha, och när det gäller fårskinn lägger jag hellre några hundralappar extra på välkänt märke isf Höök. Men jag stod och dreglade på ett Hubertusträns i samma nyans soms adeln, men 900 - för dyrt. Så köpte ett billigt (229 kr exkl tyglar) Jacsonträns i 'fel' nyans men godtagbart sålänge. Och håller stenkoll på auktionssidorna och radannonserna. Och titta - knappa tre veckor efter jag köpte sadeln så vad hittar jag om inte ett Hubertusträns i rätt färg och rätt modell. Det är på auktion så vi får väl se var prislappen hamnar, just nu har jag vinnande bud på 235 kr. Och om jag så skulle få betala säg 400 kr för det, fortfarande billigt. Men både färgmatchat och märkesmatchat ;)

Så, jag köper mycket 'billigt' men det ska vara KVALITET ändå, genom trial and error har jag kommit fram till att vissa saker så fungerar ett visst märke och då får det vara lite dyrare iom att det överlever längre. Säkerhetsutrustning FÅR KOSTA, det är en högprioriterad post. Och vill jag ha dyra märkesgrejer så ser jag till att köpa dem begagnade men i BRA skick, för en bråkdel av inköpspriset.

Resultatet blir ett ekipage som alltid brukar få kommentaren 'PRYDLIGT!', utrustning som kostat en bråkdel mot vad den ser ut att kosta (jag skiter i vad saker ser ut att kosta, men det ska vara kvalitet och synas att det är kvalitet). och JAG är gladare ju billigare prislappen var. Skulle jag hitta ett träns i rätt modell och rätt färg av okänt märke för 150 spänn och läderkvaliten var god skulle jag HELLRE köpa det än ett Hubertus (sadeln är HUbertus) oavsett om jag hade pengar till ett nytt HUbertus.

Sen, jag har ETT träns/häst (två om de har sadlar i olika färg, valacken har ju nu etts vart och ett brunt t ex) och sådana saker, så jag väljer noga mina grejer (och kan leta i evigheters evighet efter det PERFEKTA tränset t ex) och sen har jag de - lääänge.

Jag lägger BETYDLIGT mer pengar på de små liven nu än på den tiden mina föräldrar betalade ;) Men så tjänar jag tacksamt nog egna pengar idag (även omd e inte alltid räcker).

Och så ett råd jag läste nånstans för mååånga år sen men som jag tagit med mig och som jag tycker är så BRA.. Gällde eg klädinköp men kan appliceras på allt.

När du köper en sak, fundera på hur mycket den kommer kosta per ANVÄNDNINGSTILLFÄLLE. Och sätt en maxgräns (i tipset var den tio kronor, det tycker jag är rätt bra gräns för vardagsgrejer). T ex om du står och tittar på ett par jeans för 600 kr. Kommer du använda dem 60 ggr eller mer, då är det 10 kr eller under per gång du använder dem. Och jeans använder man ju ganska frekvent så sitter de bra etc så kan de anses vara ett bra köp. Men står du och tittar på en tröja för 2000 kr, och tvekar. Kommer du använda den 200 gr? Om inte, hur många gånger kommer du använda den, och är kostnaden/användning motiverad?

Jag använder det sällan på saker jag VET jag kommer använda mycket (sadlar t ex), men när jag står där och dreglar på de där snyyygga benskydden eller de där benlindorna i så läcker nyans. Oftast slutar det med att jag INTE köper, jag vet hur det blir.. Jag har dem några gånger och sen så ligger de och skräpar (jag sålde av SJUKT många benlindor på tradera för ett tag sen..says it all)

jag har dyra träns nu, ett morris&nolan som jag dock FYNDADE i en ridsportaffär, felmärkt till 1000 kr, nån dag senare var jag där igen och då hade de ändrat dom till 1800 kr :D ;)
sen fick jag med ett träns med foderponnyn, ett Aachen med bred nosgrimma från Zaldi som är assnyggt och bra kvalitet, nosgrimman är dunderfin :)

men som sagt, jag har inte haft mitt M&N i en evighet, min första hästs första träns var ett billigt som min mamma köpte åt mig för 200 kr inkl tyglar. det hade han säkert i 1½ år. dög bra åt mig som inte brydde mig om sånt då.

sen efter det har jag haft ett jacson cosmos som är superfint. hade det i nästan 2 år med daglig användning, noggrann vård och det blev jättemjukt och fint, lädret var super. sen så hade jag en jacson pullarnosgrimma som jag böt ut till det oxå.
sen har jag haft ett lyckås-pullarträns ett tag när jag hade brun sadel, även det mkt fint för de pengarna (250 kr) men sålde det när jag fick svart sadel igen.

sen så i våras köpte jag mitt M&N som jag gått och dröööömt om så länge men tyckt det var för dyrt egentligen. sen när jag hittade det felmärkt slog jag självklart till och har inte ångrat mig en sekund ;) :) det är assnyggt.

Jag försöker ha god kontroll över internetannonser och Tradera = flera ggr/dag....

Men nu så har jag bestämt mej för att sälja ut alla dom sär grejorna jag ändå aldrig använder..
Jag ska bara behålla, och köpa in.., alla ROSA och RÖDA grejor till mej...och LJUSBLÅ, ev andra blåa nyanser, till gubben...
Dessutom ska grejorna vara införskaffade senare än 90-talet.....
Måste ju få ihop pengar till "nya" grejor i rätt färg....

knapplån..
Jag är väl iofs en "mamma betalar" eftersom hon betalar hästen, veterinären,skoning,träning och tävling..
Men vill jag köpa ett schabrak eller lindor eller något sådant får jag betala själv.. men sånt som salva och flugmedel osv. det betalar hon..
Alla grejor har jag ärvt efter henne i princip, det var hennes häst från början..
Lite granna är från min föredetta häst..
köper i princip aldrig hästgrejor, önskar mig när jag fyller år och i julklapp men anser att jag har det jag behöver..
numera är pållen pensionär dessutom så jag behöver inte massa nya grejjor när de gamla fortfarande håller..!

palle skrev:
Jag försöker ha god kontroll över internetannonser och Tradera = flera ggr/dag....

Men nu så har jag bestämt mej för att sälja ut alla dom sär grejorna jag ändå aldrig använder..
Jag ska bara behålla, och köpa in.., alla ROSA och RÖDA grejor till mej...och LJUSBLÅ, ev andra blåa nyanser, till gubben...
Dessutom ska grejorna vara införskaffade senare än 90-talet.....
Måste ju få ihop pengar till "nya" grejor i rätt färg....

Jag gjorde likadant, rensade ut och sålde det där som ändå inte användes, och som var 'uddafärg'.. och köpte nytt/beg (beroende på) i 'rätt' färg. Och soms agt, har inte tre träns/häst, jag använder ju iaf bara ett (favoriten), så..

Självklart kan man hitta bra träns som är billiga, men vad jag märkt klagar folk mer på billiga träns än på dyra (att de töjer sig, lädret flagnar av, blir skavt och fult, torrt osv).

Har inte läst alla inlägg, men jag håller helt med dig!
Viss utrustning lägger vi ner mer på, medans annan utrustning får man försöka hitta bra till vettig peng. Märken har ingen som helst betydelse för mig bara grejerna är bra och fyller sin funktion.
Och jag är också vuxen med två ridande flickor!

Nej, du är varken konstig eller snål, utan bara förnuftig. Jag är vuxen med familj, två små barn och häst. Inkomsten ska räcka till mycket - till hästen letar jag alltid efter utrustning som är prisvärd, dvs bästa möjliga vara för pengarna. Ofta blir det begagnat och det är alltid en fråga om prioriteringar. Att ha egen häst - en kostnad på tusentals kronor i månaden - är ett privilegium som inte är alla förunnat. Det finns barn vars föräldrar inte har råd med ridlektioner. Jag mår illa när jag tänker på hur omdömeslöst folk med denna hobby ofta hanterar pengar. Barn som får allt de pekar på förlorar känslan för sakers värde - och vad det kostar att slita ihop dessa pengar. Alla har inte förmögna föräldrar.

Jag köper kvalitet. Om det kostar lite extra så får det göra det. Jag är villig att betala för bra saker. Passform och funktionallitet tänker jag inte tumma på för priset.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 212
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa... 2
Svar
36
· Visningar
3 677
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 327
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 989
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka