Sv: Märkesfixering, till vilket pris som helst?
Jag lägger förvisso en hel del pengar p hästarna, från 50% av min inkomst/månad och uppåt (beror lite på om det blir vetbesök, hur mkt jag tränar, om jag behöver köpa ny utrustning etc).
Jag är INTE märkesfanatisk ALLS, men jag är matchningsfreak

Jag köper kvalitet, pris oväsentligt. Och som någon annan skrev - vad GÖR ni med ert läder egentligen??? Jag har kallstall, dvs inte alls någon trevlig miljö för läder, det hänger i stallet sommar/höst/vår, tar in det över vintern (strax efter det börjat mögla *host*) och förvarar det då i rumstemperatur. Jag är KASS på att smörja läder, gör det kanske fyra gånger per år (inkluderat den som blir en mögelsanering).
Men aldrig problem med läder som inte håller, eller inte håller sig fint. Trots att jag köper det ni anser är 'billiga' träns. Kandaret (som används som både träns och kandar) jag köpte för 299 kr från Hööks för fem år sen är fortfarande som nytt. Och mjukt, fint läder och ser inte ut att vara ett 'billighetsträns'. Det finns träns för 300 - 400 kr med KASST läder och det finns träns för 300 - 400 kr med BRA läder. Det gäller bara välja rätt, dvs titta på det innan.
Jag har en hel del Jacsonläder, håller också finfint (Börjes däremot har jag lagt ner) och är billigt. Schabrak köper jag billiga, men de får inte SE billiga ut
Täcken så har jag genom trial and error kommit fram till vad som passar mina hästar bäst - Horse Saver. Inte billigast men inte dyrast heller. När det gäller t ex flugtäcke hostar jag glatt (nåja..) upp 1500 spänn för Bucas dock, eftersom inköp av X stycken billigare resulterat i tygtrasor och pengar i sjön.
Ridbyxor rider jag enbart i helskodda. Undviker de med clarinoskoning, då de blir sopor så fort, annan syntetskoning kan jag väl acceptera, men helst vill jag ha skinnskoning och Eurostar. Jag köper dock INTE ett par nya eurostar (för dyra). De jag har kostade 800 kr köptes begagnade, nya och med lapparna kvar - dvs bara provade. Just det där går som en röd tråd för mig - att leta rätt på fynd och slå till när man hittar dem.
Jag köpte ju en brun Hubertussadel, och där hostade jag upp hutlösa 850 kr för en sadelgjord hästen prompt skulle ha, och när det gäller fårskinn lägger jag hellre några hundralappar extra på välkänt märke isf Höök. Men jag stod och dreglade på ett Hubertusträns i samma nyans soms adeln, men 900 - för dyrt. Så köpte ett billigt (229 kr exkl tyglar) Jacsonträns i 'fel' nyans men godtagbart sålänge. Och håller stenkoll på auktionssidorna och radannonserna. Och titta - knappa tre veckor efter jag köpte sadeln så vad hittar jag om inte ett Hubertusträns i rätt färg och rätt modell. Det är på auktion så vi får väl se var prislappen hamnar, just nu har jag vinnande bud på 235 kr. Och om jag så skulle få betala säg 400 kr för det, fortfarande billigt. Men både färgmatchat och märkesmatchat
Så, jag köper mycket 'billigt' men det ska vara KVALITET ändå, genom trial and error har jag kommit fram till att vissa saker så fungerar ett visst märke och då får det vara lite dyrare iom att det överlever längre. Säkerhetsutrustning FÅR KOSTA, det är en högprioriterad post. Och vill jag ha dyra märkesgrejer så ser jag till att köpa dem begagnade men i BRA skick, för en bråkdel av inköpspriset.
Resultatet blir ett ekipage som alltid brukar få kommentaren 'PRYDLIGT!', utrustning som kostat en bråkdel mot vad den ser ut att kosta (jag skiter i vad saker ser ut att kosta, men det ska vara kvalitet och synas att det är kvalitet). och JAG är gladare ju billigare prislappen var. Skulle jag hitta ett träns i rätt modell och rätt färg av okänt märke för 150 spänn och läderkvaliten var god skulle jag HELLRE köpa det än ett Hubertus (sadeln är HUbertus) oavsett om jag hade pengar till ett nytt HUbertus.
Sen, jag har ETT träns/häst (två om de har sadlar i olika färg, valacken har ju nu etts vart och ett brunt t ex) och sådana saker, så jag väljer noga mina grejer (och kan leta i evigheters evighet efter det PERFEKTA tränset t ex) och sen har jag de - lääänge.
Jag lägger BETYDLIGT mer pengar på de små liven nu än på den tiden mina föräldrar betalade

Men så tjänar jag tacksamt nog egna pengar idag (även omd e inte alltid räcker).
Och så ett råd jag läste nånstans för mååånga år sen men som jag tagit med mig och som jag tycker är så BRA.. Gällde eg klädinköp men kan appliceras på allt.
När du köper en sak, fundera på hur mycket den kommer kosta per ANVÄNDNINGSTILLFÄLLE. Och sätt en maxgräns (i tipset var den tio kronor, det tycker jag är rätt bra gräns för vardagsgrejer). T ex om du står och tittar på ett par jeans för 600 kr. Kommer du använda dem 60 ggr eller mer, då är det 10 kr eller under per gång du använder dem. Och jeans använder man ju ganska frekvent så sitter de bra etc så kan de anses vara ett bra köp. Men står du och tittar på en tröja för 2000 kr, och tvekar. Kommer du använda den 200 gr? Om inte, hur många gånger kommer du använda den, och är kostnaden/användning motiverad?
Jag använder det sällan på saker jag VET jag kommer använda mycket (sadlar t ex), men när jag står där och dreglar på de där snyyygga benskydden eller de där benlindorna i så läcker nyans. Oftast slutar det med att jag INTE köper, jag vet hur det blir.. Jag har dem några gånger och sen så ligger de och skräpar (jag sålde av SJUKT många benlindor på tradera för ett tag sen..says it all)