märklig fråga... "bulle" på ryggen

Jois

Trådstartare
har en häst som har en "knöl" precis efter manken mot sadelläget.. Eller ingen knöl egentligen, en bulle mer.. :) Den är 5x5cm kanske och är ganska mkt vidare än själva ryggen..
Jäms med att han växer kommer ryggen att växa ikapp bullen, men under tiden... Passar man sadel efter bullen (då blir det ju för stor över resten av) eller efter ryggen (då blir ju bullen lite för stor istället)...?
Fattar ni vad jag menar...?:cool:

Sv: märklig fråga... "bulle" på ryggen

Ett ödem kanske?

Min häst har ett ödem precis bakom manken, vet har ultraljudat och sett så att det inte är något uppenbart fel. Både vet och equiterapeuten har varit med och kollat så att sadeln inte ligger an på ödemet. Det är inte fel att kolla med vet och ultraljuda så att du vet vad du har att göra med.

Just det, min häst ömmar inte öht på sitt ödem, och oftast blir det bättre av ordentliga ridpass varvade med skrittpass, inte halvlugna pass hela tiden.

Ett ödem kanske?

Min häst har ett ödem precis bakom manken, vet har ultraljudat och sett så att det inte är något uppenbart fel. Både vet och equiterapeuten har varit med och kollat så att sadeln inte ligger an på ödemet. Det är inte fel att kolla med vet och ultraljuda så att du vet vad du har att göra med.

Just det, min häst ömmar inte öht på sitt ödem, och oftast blir det bättre av ordentliga ridpass varvade med skrittpass, inte halvlugna pass hela tiden.

Ödem..?? Vad är det..?

När jag hade sadelkillen ute sist sa han att det va som en fettknöl...

Vätskeansamling i vävnad.

HUr länge har hästen haft sin bula?

Vätskeansamling i vävnad.

HUr länge har hästen haft sin bula?

Sen i höstas kanske... har för mig att den blev mer markant under den växtperioden han hade då, men har inte tänkt så mkt på den..

Han är inte irriterad över den.. Har en massör som kommer regelbundet och kollar honom samt att sadelkillen som va ut sa att vissa hingstar (och valackar) kan få som en fettansamling där och att den senare "växer in i kroppen" när de blir större och breddar sig så jag har inte lagt så mkt tanke på det...

Min ena häst hade nått liknande förra året, fast de var mkt mindre(inte ens en ½ cm) & han hade flera stycken - han hade inte ont av dem & han ömmade inte. Jag blev jätteorolig & veterinären tog tester för att se så det inte var en tumör - vilket det som tur var inte var. Sedan opererade vi bort dem & efter det så har de aldrig kommit tillbaka, hmm helskumt - för det var inget pga sadel eller liknande... Jaja, men allt är knäppt med min lilla pålle:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 906
Senast: Ceta
·
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga... 2
Svar
21
· Visningar
2 013
Senast: Cattis_E
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 341
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 192
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka