Bukefalos 28 år!

Marks kommun vann centimeter- striden om stallets takhöjd

Sv: Marks kommun vann centimeter- striden om stallets takhöjd

Jag tycker det är lite löjligt denna jakt på centimetrar hit och dit. Kan man inte vara lite mer flexibla och se till hur hästarna mår och till den övriga stallmiljön. Många av våra ladugårdar är låga i tak och har mycket bärande balk som innebär stora kostnader att göra om. Om det överhuvudtaget är möjligt. Jag tror det kommer bli många stall framöver som får hästförbud om den här domen ska vara prejudicerande för djurskyddet. Och hittills har jag aldrig läst om någon häst som har behövt avlivats för att den har slagit huvudet i en för låg takbalk. Däremot för att den har fått för lite mat och för dålig omvårdnad. :angel:
 
Sv: Marks kommun vann centimeter- striden om stallets takhöjd

Yrkeskåren godtar mindre avvikelser och ibland upp emot 5- 10 cm om omständigheterna är goda, men 18 cm :o

Man måste hålla i åtanken att de mått som finns i djurskyddslagarna/föreskrifterna är MINIMUM mått, det absolut minst man tycker är okey. Man får gärna ha större. Om man sedan t.o.m ska kunna ha stora avvikelser från dessa mått vart skulle vi hamna då och gäller det alla djurslag eller endast hästar? Ska våra höns också anses få mindre plats eller kanske grisarna inte egentligen behöver så mycket strö? Var ska vi dra gränsen när vi väl börjat tumma på de gränser som är satta med vetenskaplig relevans.

Min erfarenhet av stallar där takhöjden är så pass låg är att luftkvaliten i stallet inte är god. Och då kan det inte heller anses som en god djurmiljö i övrigt.

Mumin
 
Sv: Marks kommun vann centimeter- striden om stallets takhöjd

Jag tycker inte att man kan jämföra ett stall för två hästar och stora gris- och hönsfarmar. Sen kan jag tycka att man kan ställa högre krav på yrkesmässig hästverksamhet som har en inkomst på sina hästar och likaså ridskolor, som ska föregå med gott exempel och där tycks det mig ganska godtyckligt. (Var på en anskrämlig ridskola för några veckor sedan och förstår inte hur de får driva en verksamhet där.)
Angående dålig luft kan man kanske ställa högre krav på ventilationen om takhöjden är låg, då det är säkert lättare att ordna än att höja taket.
 
Sv: Marks kommun vann centimeter- striden om stallets takhöjd

helt rätt..

läste den artikeln som skrevs före domen
http://www.bt.se/nyheter/mark/laddad-konflikt-om-stall(619619).gm

En häst på 165 cm skall ha en takhöjd på nära 250 cm, och takhöjden var enbart 230 cm.. det är MYCKET för en stor häst..
92% av lagstadgat mått

och boxen sen.. varmblodet är tydligen endast d-ponny, men boxen är ändå ½ kvadratmeter för liten..
93% av lagstadgat mått

och dörren sen.. rekommenderat är 150 cm men 120 cm brukar räcka tillräckligt, dessutom bör höjden på dörren vara 2,2 m..
men bredden är alltså bara 66% av lagstadgat mått.. det är mycket betydande..

när det är så mycket får man antingen bygga om, bygga nytt eller flytta hästarna därifrån..
man kan ju bygga en ny del med 2 stora boxar, och med gamla delen bara ta upp dörren, så kan man ha ex en c-ponny och en d-ponny därinne..
 
Sv: Marks kommun vann centimeter- striden om stallets takhöjd

7 och 8 % avvikelse tycker inte jag är mycket. Och dörren som hade störst avvikelse fick de ha kvar. Var är då logiken! :angel:
 
Sv: Marks kommun vann centimeter- striden om stallets takhöjd

7 och 8 % avvikelse tycker inte jag är mycket. Och dörren som hade störst avvikelse fick de ha kvar. Var är då logiken! :angel:

Kanske inte. Men nånstans måste faktiskt gränsen vara!

5%? 10%? 15%? Eller en fast gräns som det just nu är.
En cm eller 2 kan de gott se över om övrigt är bra, men gräns måste finnas.
 
Sv: Marks kommun vann centimeter- striden om stallets takhöjd

Ehm, 18 cm gör väl inte så jättestor skillnad? Jag menar, går man inte efter hästarna som bor därs höjd? Och jag tycker inte att en häst ska mista livet för att taket är 18 cm för lågt! :bump:
 
Sv: Marks kommun vann centimeter- striden om stallets takhöjd

alltså, hästen är 165 och skall därför ha ca 250 cm i takhöjd, taket är 230 cm i takhöjd.. det är ganska mycket..
om det är 230 cm högt slår hästen huvudet i taket bara den slänger med huvudet, dvs utan att lyfta framhovarna från underlaget..

till höger 250 cm i takhöjd, till höger 230 cm i takhöjd, häst 1654 cm i mankhöjd, och alla hästar skall stå på strö och inte direkt på cementgolvet..
takhojd.JPG
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En person i Marks kommun döms till dagsböter för att ha tagit hand om en häst dåligt. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter De försvunna 200 000 har gett Marks ridklubb ekonomiska problem. Men nu får föreningen uppskov med hyran. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i Ulricehamns kommun får sin häst omhändertagen efter misskötsel. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
512
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Åre kommun köper mark för två miljoner kronor för att stötta Åre ridklubb. – Det är den finansiering vi kan hjälpa till med, förklarar...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp