Markträning

G

Gottfrid

Jag älskar att jobba min häst från marken, tycker det är så vansinnigt roligt.

Och jag skulle så gärna vilja ha erfarenheter, reflektioner. Tips på vad jag skall tänka på och gärna bilder där ni förklarar vad ni tänker på och vad övningen går ut på.

Finns det någon som orkar?

MVH Madde
 
longerar du eller tömkör du?kanske låter konsting men har du några tips på hur man ska göra?:bump:
 
longerar du eller tömkör du?kanske låter konsting men har du några tips på hur man ska göra?:bump:
 
:angel:
Jag har också funnit glädjen i att arbeta min häst från marken, men är grönare på det än vad du är. Just nu slåss vi med toucheringen. Vi gör annars öppna, sluta (självklart också allt annat som hör till såsom: böjning, framåt-nedåt m.m.) i skritt och trav.

Jag kan visserligen lägga upp några relativt nya bilder, men jag vet inte om de ger något direkt... :crazy:

Här har vi framåt-nedåt sökningen. Där jag tycker att hon bibehåller både böjning och "bärning" rätt så bra.

Här ber jag om mer böjning och lite mer avslappning i nacken (tar en förhållning på stången). Man kan se att hon inte riktigt böjer igenom sig och spänner sig något.


Början till en sluta. Jag har inte riktigt hunnit vända mig om än och om ni ser strävar Aminette lite mycket inåt och framåt därav min hand...


Som ni ser så är jag ju ny på detta och det syns speciellt på sluta bilden för vi har inte riktigt koll på allt än. :D
Men det tar sig väl så småningom.
 
Innan jag går in på dina bilder :p, så måste jag bara säga att jag är helt nybörjare på detta. Men jag har mer och mer börjat att arbeta honom från marken, och just nu är det bara genom att gå bredvid honom med tyglarna till hjälp.

Och jag är där du är, du är till och med lite längre :D, så du har absolut något att ge mig.

Men nu skall jag sitta med lupp och titta på dina bilder.

MVH Madde
 
Jag jobbar honom med kort tygel just nu, och jag lovar att när jag har fattat något så kommer jag att tala om det.
Sen kommer jag nog att ställa så många frågor här, och det är bara att följa med på resan :D.

MVH Madde
 
Åhhh, tackar. Det gav visst mig något. Jag har haft en fundering om just böjandet, Gottfrid för gärna ganachen mot mig när jag ber om böjning. Han söker framåt neråt bra, men så har den där ganaschen börjat att krypa allt närmare mig. Och nu såg jag dirrekt att det är fel och att din häst är mer avslappnad, framför allt i underhalsen.
Han vrider inte huvudet utåt, men lägger nog huvudet lite åt sidan eftersom ganaschen kommer mot mig.
Skall studera det närmare i kväll.

När du går från positionen från att böja till att få Aminett i en sluta...hur gör du då?
Vad skall jag tänka på?

Kan meddela att jag bara håller mig till skritt än så länge....min hjärna kräver det för att hänga med :angel:

Jag tackar för bilderna :bow: :bow: :bow:, och vidare lektioner om du har lust.

MVH Madde
 
Aminette gör så när hon blir spänd: lägger huvudet på sned och tar liksom ganaschen inåt precis som du beskriver. Detta har kommit av att jag aldrig riktigt tagit igenom förhållningen utan har tyckt ja det är nog bra. Och sen så har jag haft en tendens till att ge henne stöd vilket har gjort att hon kunnat spänna sig.

Nu från marken har jag lärt mig mycket och jag längtar efter att lära mig mer.
I vilket fall. A och O är: håll aldrig ett stöd! Vare sig på stång eller kapson tygel (eller vanligt bett om man har det). Förhållningarna ska vara korta och snabba och självklart gjorda i rätt tillfälle i så stor mån det nu går. :crazy:

Om du tar en förhålling på innertygeln och ber om att hästen ska slappna av i nacken; främst lättast med stången eftersom den ger ett tryck i nacken, och hästen inte slappnar av när du släppt, vilket ska ske omedelbart, ja då tar man lika kort och snabb en förhållning, men med mer "kraft". Lägger hästen bara huvudet på sned får man kolla efter hur man tar förhållningen.
Förhållningen ska gå åt hästens bog inte mot personen i fråga.
Funkar inte det ja då är det en förhållning på båda tyglar som gäller. Då brukar det släppa oavsett vad som hänt innan.
Sedan får man börja om på steg ett när spänningarna sätter in igen.

Så ha alltså tygel slak när du inte tar en förhållning. Jag klarar av det i skritt och trav; på volten och på spåret, men i öppna och sluta kan det skita sig ibland, men jag jobbar på det. I toucheringen går det inte alls utan där får jag hålla i henne stenhårt för att få henne att stanna kvar, men just nu så gör jag så att jag ber henne om en sakta och lugn trav, vänder mig till hälften om och ser hur hon reagerar. Är hon lugn ja då börjar jag smacka och tar små små impulser på stången i takt med smackningarna. Är hon fortfarande lugn så höjer jag spöt (och då brukar det bära iväg), men om hon spänner sig och vill springa då går jag tillbaka ett steg och fortsätter på det sättet och genom det hoppas jag att jag kan ha slaka tyglar snart ör det är inge kul att känna att man tar i med råkraft för att få stopp på hästen.

Och en sak till...använd godis!! Har aldrig gjort det tidigare, man jäklar vilken skillnad det gjort! Har själv med mig små skivor av en morot som hon får varje gång vi byter varv på volten och varje gång vi avslutat långsidan (vi har bara en långsida att arbeta efter).
Så småningom ska bara godiset infinna sig när hon gör något nytt.

Hm...slutan.
Minnesförlust när det gäller sånt här, men jag ska försöka förklara.

Jag går med henne rakt fram genom böjning och sedan så vänder jag mig om så nära det ställe som jag var på innan som möjligt. Jag försöker alltså att inte sväva ut från hästen eller att trycka in henne mot staketet. Jag gör det nig i hennes takt också eller försöker. Alltså i samma takt som hon flytatar sina ben. Sedan när jag hamnat baklänges så sätter jag en hand där halskotpelaren "går in i bogen" och lägger ett lätt lätt tryck där om det behövs. Sedan ser jag till att behålla böjningen, försvinner den kan man lika gärna lägga ner. Och jag för hennes huvud lite utåt mot staketet samtidigt som samma böjning finns. Då pluppar bakbenen in. Numera behöver jag bara vända mig om så gör hon sluta, vilket är lite päsigt (päsigt = bekvämt), men då ber jag om lite mer eller mindre emellanåt för att gå henne att tänka lite och inte bara göra.

Oj, oj...orkar du läsa igenom det här? :crazy:
 
Om jag orkar att läsa igenom det, absolut....flera gånger till och med :bow: :bow:.

Nu fick jag lite (läs mycket) att tänka på och mycket och många goda råd.

Tackar för att DU orkade att skriva allt detta, och tar dig tid för lilla mig.

I kväll skall jag ta nya tag, blev inget i går pga sjuk dotter.
Men ikväll kommer han inte undan :D.

Och jag kommer med nya frågor då :angel:.

Och visst är det fantastiskt roligt att jobba på detta sätt, och Gottfrid tycker det är lika roligt som jag. Han står och hänger vid grinden så fort han ser mig :D.

Och godis det får han, och kräver han :angel:.
Bättre motivation för honom finns inte, men jag har fått redusera det lite och har tagit bort den lilla klickern jag hade innan. Och använder nu mera rösten i stället, för så fort han såg den lilla gula dosan så ställde hjärnan in sig på godis och inget annat :D. Och han försökte göra allt på en gång.....samtidigt för att få den lilla godisbiten :d.

Men nu fungerar det bra.....och han blir såååå motiverad :D.

Jag hör av mig igen, lita på det.

MVH Madde
 
Det som gav mig enormt mycket motivation och framförallt inspiration var att arbeta Excellent (Katrin's American Curly) vid handen. Det gav mig många tanke ställare och dessutom fick jag känna på hur det skulle vara och kunde ha kvar den känslan när jag kom till min egna häst, men det är ju inte alltid man har möjlighet att göra något sådant, men får du chansen så ta den!

Jag ska också sitta upp och rida honom innan jag börjar "rida" Aminette igen.
Självklart rider jag henne nu med, men bara ut i skogen och i hoppningen.
 
Jag tycker också att det är oerhört roligt att arbeta hästen vid handen och det är vekligen nyttigt att växla mellan olika hästar om man har möjlighet!

Jag har arbetat mest med mitt ungsto (halvblod) och det är väl "piece of cake". :) Trots sin ålder så har många fått prova att arbeta henne från marken för att lära sig för hon är så känslig. Hon följer kroppsspråket till fullo och det räcker att vrida kroppen för att hon ska följa i öppna eller sluta. Vi arbetar nu med trampet vid hand, för jag tycker att jag får bättre blick för hur hon rör sig, vilket ben hon belastar mest, om hon är sned, hur väl hon sätter sig (vinklar bäckenet) etc.
Det som är svårast med henne är takten. Hon har mycket passagetakt i sig, vilket gör att piaffen är mycket svårare att få till. Kanske är det jag som måste få bättre taktkänsla... :p

Nu har jag börjat att arbeta kallblodstravaren där hemma vid hand lite mer och...pust! Det var inte så enkelt! :o Jag har haft oerhörd nytta av att arbeta med min känsliga häst, men nu måste jag träna på att använda tydligare hjälper med kallblodet.
Bara att arbeta hästen böjd rakt fram på spåret har blivit svårt. Man måste vara mycket tydligare för att placera bogen, annars ramlar hästen in på en. Likaså i öppnan, där faller hon lätt in. Förmodligen beror det på att hon skjuter på väldigt mycket fortfarande, hon har svårt att arbeta i lugn skritt och bära i varje steg. Vi har börjat att arbeta lite med slutan, men hon har inte kvar någon naturlig reflex att skjuta in rumpan när man trycker på halskotpelaren. Man får vara väldigt tydlig och belöna varje steg som kan tydas som en tendens till "rumpan in". Så småningom så kommer det nog! ;)

Intressant är det iallafall, man ser hästens (och sina egna!) framsteg så tydligt och man lär sig bättre att förstå hur hästen använder sin kropp i olika rörelser.
 
Ja det hade varit fantastiskt att få en lektion av en riktigt utbildad häst.

Och får jag chansen så tar jag den fortare än jag hinner blinka.

Jag rider också Gottfrid.....skall på kurs snart...med häst denna gång :bump: :bump:.
Men lite avvaktande så jag inte befäster ännu mer fel, som jag sedan skall avprogramera.
Men jag tränar på.

Och det kommer att vara som julafton för mig.....du vet att sakta plocka av omslagspappret och få glimtar av presenten innan man ser den helt.

MVH Madde
 
Ja precis, just det där med att verkligen SE hur hästen arbetar kan man ha i minnet när man sitter upp.

Och att jag dessutom har fått en ovärdelig hjälp att hjälpa mig att lära känna när det blir rätt när jag rider, gör ju inte saken sämre.
Så jag är så förväntans full nu...nu blir det upp till bevis :D.

Tyvärr så har jag inte möjligheten eller tiden att prova på andra hästar just nu. Har fullt upp att hinna med min egen...

Men tro mig, jag vill...

MVH Madde
 
Vill ni lära er mer om hur man arbetar från marken så bör ni absolut köpa kommande eller nästkommande nummer av ett stallmagasin. vill ni veta vilket så PMa mig.
Den artikeln är den första i en rad av artiklar typ den akadmemiska ridkonstens skola med Katrin Wallberg.
Första delen tar upp just arbete från marken och hur man börjar med en häst, vare sig den är oskolad eller om den ska omskolas enligt AR. ;)
 
Det här låter jättebra, men jag kämpar som värst med öppnan! Hur känner jag eller ser när hästen går rätt? någon som har några tips?
Man ska ju belöna och släppa efter så fort hästen gör rätt, men jag vet ju knappt själv! :(
tacksam för tips!
 
Nya frågor..

Eftersom det var så mörkt i går kväll och jag fick hålla mig till stallplanen i lampans sken, så blev det bara volt arbete.

Och jag märkte att om jag tog min hand och förde den lite mer under hans haka, så sänkte han huvudet lite mer och ganacshen hamnade lite mer under halsen (förstår du vad jag menar...ni andra också förståss). Och det andra som jag också märkte var att han skrittade framåt med lite mer försiktighet.
Men det stora som jag också uppmärksammade var att han jag tyckte att han satte det inre frambenet framför det yttre frambenet när han gick framåt. Men när jag tittade på spåravtrycken på marken så såg jag att han faktiskt spårade bra :confused:.

Han vill även sträcka ut i bland....alltså sänka huvudet ända ner till marken några steg.....för att sedan komma tillbaka. Och jag lät honom göra det, tänkte att han kanske gjorde det för att det var jobbigt.

Vad skall jag nu tänka på och göra anorlunda.

MVH Madde
 
Generellt sett så är det ett bra tecken att de saktar upp lite. Det brukar betyda att de koncentrerar sig mer och tänker efter lite.

Du kanske har tagit förhållingarna för mycket utåt innan och på så sätt har du fått honom att lägga huvudet på sned.
Hm...det med inner och ytter fram har jag inte tänkt på får kolla på det imorgon och se hur min lilla häst gör.

Att han vill sträcka ut är bara ett bra tecken. Visst finns det hästar som gör det för att komma undan, men så länga man ser att han fortfarande är böjd genom kroppen så brukar det bara vara ett frivilligt framåt-nedåt sökande.

Något min häst ofta gör efter skolorna och det får hon så gärna, det visar ju bara att hon (troligtvis) jobbat och att hon int har spänningar. Så länge de sänker huvudet sakta och försiktigt (och inte stressar eller kastar ned det) så ska det inte finnas några spänningar, eller ja inte stora i alla fall.

Om det funkar så här för dig tycker jag att det verkar som att du hittat rätt. Fortsätt på volten en gång till och se om samma sak händer gör det det då kan ni ju ta er ut längs staketet och fortsätta.
 
Ja jag tror att jag har tagit förhållningarna för mycket utåt, nästan på gränsen till ledande.

Och precis som du säger, så sänker han huvudet sakta nedåt och det verkar som om han sträcker ut ryggen och det är just därför jag har låtit honom göra det....även om han för en kort stund nästan har näsan i marken.

Det är likadant när jag rider honom, och har tränat böjning i skritt. Och då och då så låter jag honom trava några steg, utan några som helst krav.....jag har bara fått för mig att han tycker att det är skönt att få räta ut sig och få trava på sakta några steg.
Och då kan han också göra så, sträcka ut och nästan vara nere i backen med mulen. Han blir oerhört mjuk när han gör det och gången blir väldigt flytande och mjuk.

Och när jag saktar av honom så är han villig att böja sig igen i några steg.

Jaja....kommer med rapport igen...


MVH Madde
 
Hur fattar du traven?

Om du ändå låter honom trava korta bitar så kan du ju lägga in en så bra travfattning som möjligt i det hela så har du den biten klar. Då får du också troligtvsi (gratis) med böjningen i det hela.
 
Usch vad jobbigt det blev :D...hur gör jag....måste tänka :angel:.

Blundar och rider just nu.....

Det jag tror att jag gör är att jag rätar upp honom lite med tygeln, samtidigt så drar jag tillbaka min vänster höft (i vänster varv)lite och drar bak min höger axel lite och spänner skinkorna en aning och lutar mig något framåt.
Och behövs det så använder jag även skänkeln något. Mer om det behövs.

Ja så är det nog....

Tips :p :p... :D

MVH Madde
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har två ponnysar som jag skulle vilja träna mer från marken med. Allt från frihetsdressyr till klickertäning så om ni har...
Svar
0
· Visningar
560
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
908
Senast: Valle
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: Tilly_85
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
833
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp