Markträning

Menar du att jag är korkad :D :D, det är jag nog....men bara lite :angel: :cool:.

Jaha nu nya tag...

Får se nu....

Jag har faktiskt lite svårt att just med traven från marken, han vill gärna springa i från mig.
Så det enda som jag för tillfället tänker på är att den skall vara lugn och ganska långsam.

Och jag har lite svårare att hinna med att både hinna med att hålla tempot nere och arbeta honom böjd....och dessutom så är jag osäker på att jag böjer honom rätt.

Men det jag upplever just i traven (även i skritten ibland spec i höger varv) är att han gärna följer bettet och kommer närmare mig hela tiden, i stället för att stanna kvar i volten. Och tillslut får jag stoppa allt och börja om igen.

Så det har jag stora problem med...

Bättre nu :angel: :D :D :banana:

MVH Madde
 
Ska jag ge dig ett tips? :devil:
Eller rättare sagt så som Katrin lär hästarna att trava, något som fungerat jätte bra på Aminette (och det ska det ju göra också).

Du har hästen på en volt. Ser till att avslappning, böjning m.m finns sedan petar du med spöt på innerbak precis när hästen lyfter ytterfram. Det kan vara svårt att se i början, men man lär sig. Detta gör ju att man ber hästen att lyfta innerbak samtidigt som den lyfter ytterfram = trav.
Lägg också till en smackning så att sedan kan fatta trav bara genom att smacka.

Det brukar ta några gånger innan det fattar. Aminett brydde sig antingen inte eller så vlev hon sur och sparkade efter spöt. :D
Men nu har hon fattat att det innebär trav och travar gärna iväg utan att jag bett henne om det (innan jag bett henne om det) när hon vet att det är dags. Och börjar trava direkt jag ber henne om det. Hoppas att hon tycker detsamma om galoppen när den kommer. :angel:

I vilket fall så är det optimala fattningen sådan att hästen första sa ta ett eller två steg i "tvåtakig" skritt för att sedan smyga in med traven. Då får du hästen som mest avslappnad och det blir bäst sedan.

Aminette brukar göra så att jag smackar och sedan tar hon ett steg till i skritt och fattar trav. Vet inte om hon går tvåtaktigt för det har jag inte rikgigt hunnit lära mina ögon att se än, men man kan ju hoppas. :devil:
 
Klart att du skall ge mig tips.....

Till och med jag fattade :D

Måste prova i kväll :p

Tackar så mycket, återkommer med resultat och givetvis....självklart..... utan tvekan....frågan om vad som blev fel :D.

MVH Madde
 
Jag älskar också markträningen! Har inte gjort mycket annat med unghästen - lämnar ridningen till en bättre ryttare (är stel och feg efter en trasig svanskota). Vi gör inga avancerade grejer, och det vi gör är säkert inte helt korrekt, men vi övar varandra och har tid på oss att bli bättre.

Först var det mest för kommunikationens skull, lite NH inspirerat, fast i enklaste möjliga form: förtroende för mig, flytta för tryck, följa "fot" i lina. Släppte snart linan och gick följa john istället, där jag brukade vända ganska tvärt 180 grader och hålla mig nära hennes bakdel medan hennes framdel svängde efter mig. Vi kunde snurra så några varv tills hon stoppade in inner bak under sig ordentligt i en bakdelsvändning, och då slutade vi och klappade. Hon fattade rätt fort.
Såsmåningom blev det lite fösning också, att hon skulle gå framför mig vid maning bakifrån, på ridbanan. Hon slog själv in på volt efter lite spring och bus och det blev lite "självsamling" och förberedelse inför longering.
Sista året har vi pysslat med att flytta sidvärtes, att böja kroppen mjukt på liten volt dä jag manat till undertramp, och att ibland då flytta bakdelen till ett yttre spår. Hon gör någorlunda bra bakdelsvändningar när hon följer mig och jag står framför henne och "visar", men har inte riktigt godtagit att flytta enbart bogen för tryck så det blir bakdelsvändning, just nu petar jag lätt på bogen med spöt eller handen och visar så funkar det (bäst åt höger dock).

Sedan hon börjat ridas har hennes snedhet blivit tydligare än tidigare. Hon förböjer sig lätt åt vänster och liksom glider iväg rakt åt sidan när jag ber henne flytta sig åt höger i skänkelvikning -> öppna to be, men åt vänster går det lugnt och stadigt åt rätt håll. När hon förböjer sig kan hon sätta fram inner bak utanför tyngdpunkten och slippa belasta det som hon borde. Så vi övar mest åt höger, och övar då längs spåret, att gå två steg, stanna, gå två steg, stanna. Det blev lite bråk i början för hon ville mest gå överilat och tvära för mycket, och tog inte förhållningen så bra (jag jobbar i grimma), och det var väl jobbigt att gå så långsamt och belasta sitt svaga vänsterben. Men efter att ha markerat att jag inte ville ha något dragande i linan så var hon vldigt lyhörd och följsam, gjorde precis som hon skulle och vi kunde avsluta.

Vi har också övat på att länga respektive korta stegen i skritt och trav. Jag har bett henne korta sig ett par steg och sedan låtit henne gå friskt framåt en bit, normaltempot ligger mer i mitten.

Hennes självvalda form är fin, hon välver ryggen automatiskt, tar lätt stöd i grimman / bettet och halsen välver sig ovanför manken. Ser tjusigt ut, men är baserat på mer skjut än bärkraft och därav lite överilat (vilket egentligen är helt okey för en treåring!). Jag vill inte jobba på hennes form i sig, utan på rakriktningen, att hon ska kunna balansera sig själv i ett sansat tempo och inte fly in i överilningen, och det främjar förhoppningsvis styrkan att gå i rätt form så småningom.

Nästa projekt blir att öva på stoppen, för det är lite glidande halter när jag inte håller henne bakom mig, befinner hon sig snett framför vill hon vända sig mot mig och det gör hon innan hon stannar helt.
 
Åhhh tack ännu mer tips och erfarenheter :bow: :bow:.

Jag är lat och lånar ditt nick för att berätta hur det gått.
Det har legat nere ett par dagar pga den förb....influensan.
Jag har varit sjuk....jag som aldrig är det :crazy:.

Men i går så provade jag igen....och vad upptäckte jag då?
Jo, jag är ingen kvinna....jag har ingen simentalförmåga (hmmm...stavning).

Jag klarade helt enkelt inte av att både hålla koll på böjning...när frambenet lämnade marken.....när bakbenet precis skulla hamna i rörelse....och att i detta ögonblick touchera :crazy: :crazy: :crazy: :o.

Visst att fokusera på en sak i taget går bra....men samtidigt....det gick inte :crazy:. Här krävs det övning och åter övning......men det gör jag så gärna så :D.

Men det är svårt....vansinningt svårt.

Men när jag gav upp och fick en så oemotståndig lust att rida lite så upptäckte jag att arbetet från marken verkligen hade gett resultat.....han har aldrig varit så mjuk och följsam eller är det kanske så att i och med att jag sett honom från marken så fick jag en annan syn på hur jag skulle göra.
Men helt plötsligt så kunde han klara av att gå böjd på en volt och bibehålla storleken på den. Och följde inte tygeltaget in mot mitten efter bara vågra steg....och det var en stor förändring för oss.

MVH Madde
 
Oroa dig inte. Det kunde inte jag heller. Det tog mig säkert två veckor innan jag kunde se exakt när Ami's ytterfram skulle till att lämna backen. Be någon stå bredvid er och säga nu...nu...nu varje gång han ska till att lyfta.

En ku grej för övrigt:
Jag fick låna en Fitform sadel av en tjej i stallet och red för första gången i paddocken på ca 3 månader och tänkte att jag måste ju prova toucheringen och se vad som händer. Annars hade ridning blivit väldigt mycket bättre av att arbeta henne från marken.

Nåja vi har ju kämpat med de halva stegen i ett år nu och någon gång har det funkat med generellt sett har det bara skitit sig.
Men nu jäklar. Jag gjorde allt lugnt och försikigt tänkte över min sits m.m. och började sedan peta med spöt på henne. Tror du inte att hon ställer sig och piafferar!! Fatta hur chokad jag blev. Och det var inte det där lilla försiktigt nej då hela rumpan sänktes så jag satt i en uppförsbacke och bakbene lyfte hon in under magen och hon gjorde rätt så "höga" lyft (inte överdrivet) och jag kunde känna att hon hade energi så hon...jag vet inte vad...
Och hon gjorde det ytterliggare 4 gånger den turen. Och nästa dag gjorde hon det fyra gånger igen.
Jag är helt chockad!!
Nu ska jag bara se till att ta det lugnt med henne. Vi ska försöka filma henne under veckan också så både jag och Katrin får se på det så att hon verkligen gör rätt, det med hennes benlyft gjorde mig lite misstänksam, men har hag tur så är det bara så att hon faktiskt är såpass stark.

Vi får se efter att jag fått tittat på filmningen.
 
Piaffera :o :o :D :D :bump: :bump:...grattis :banana: :banana:.

Okej en korkad fråga så här i brådrasket.....Fitform sadel....vad i hela friden är det????

Skriver mer om mina funderingar sedan.

MVH Madde
 
Det har pratats en massa om det inne under hästutrustning. Det är helt enkelt en bomlös sadel, som bara är så skön! Och jag är inte glad över att de har slutat tillverka den.

Nu har jag i alla fall beställt min portuguesa så nu får vi se hur det blir. Jag frågade han som gör den om det är möjligt att göra sadeln med mindre stoppning (utan att rubba sadeln på något sätt) för att komma närmare hästen och det skulle han göra sa han och påpekade att det inte för med sig något negativt så det ska bli spännande att få prova. Och annars så är ju sadeln helt anpassad efter mig och Aminette så det ska bli riktigt kul!
 
Hur blev det med filmningen av piaffen? Vad sa Katrin om den?
Var den rätt utförd eller?
*nyfiken*
 
Jaha. Träningen har legat nere i förmån för lastträning, för det spelar ju ingen roll hur mycket jag tränar om jag inte kommer i väg på kursen.

Men jag kan tala om att jag ser framemot det så jag kan spricka :bump: :bump: :banana:.

Äntligen är det min och Gottfrids tur.....

Kommer med rapport om mig och min stora, bruna, långhåriga, tjocka häst efter kursen.

MVH Madde....som är fylld av förväntan.
 
Jag har ju inte fått filmat den än. :(
Aminette hade sån träningsvärk efter första gången att hon inte orkade göra en så vi får ta det på söndag tills dess har hon piaff vila. :D

Jag mailade dock Katrin och berättade om det och berättade hur hon som stod på marken tyckte att det såg ut. Det här fick jag till svar:

"Häftigt med piaffen. Det låter riktigt bra. Den enda risken är att hon tar i för mycket och spänner sig och att det är därför som du får höga benlyft. Fokusera på takten och ryggen. Det ska vara en helt ren tvåtakt och ryggen
ska komma upp och bli mer kompakt. Är hon helt avslappnad så ska du också känna att ryggraden fortsätter svinga även i piaffen. Det ska alltså bli en mjuk rörelse i ryggen. Blir ryggen för stilla så har ryggraden slutat svina
(=spänningar) och rör ryggen sig lite stötigt så spänner hon sig också."

Jag kunde i alla fall känna att ryggen rörde på sig så förhoppningsvis är hon inte allt för spänd, men att hon spänner sig det vet jag. Det gör hon alltid när det är något nytt så det går förhoppningsvis snart bort.

Nu håller jag bara tummarna för att digitalkameran fungerar (billig sak). Sen får vi se om jag vågar lägga in den så att ni får se den. Annars får jag pm:a den till er och lägga in en film här när vi kommit lite längre.
 
Nu har vi fått filmat det hela och jag har precis mailat över det till Katrin så får jag vänta och se vad hon säger.

Aminette har rätt så stora protester för sig på filmerna. Jag pm:ar över det till dig och Gottfrid eftersom ni var intresserade.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har två ponnysar som jag skulle vilja träna mer från marken med. Allt från frihetsdressyr till klickertäning så om ni har...
Svar
0
· Visningar
560
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
912
Senast: Valle
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 513
Senast: tuaphua
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
860
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp