Bukefalos 28 år!

Marsvin för utställning?

Shettistjejen

Trådstartare
Ja, har precis fått en marsvins kille, sheltie, renrasig med stamtavla. Han är några år och jag undrar helt enkelt om man kan ställa ut honom? Inte så speciellt allvarligt, utan mest på kul och för att få prova :) Isf, måste shelitsarna ha sånt superlångt hår, för den här herren "klipper" sig själv.. :crazy:
 
Sv: Marsvin för utställning?

Det finns två olika sätt att ställa ut.

Första är ras och där bedömmer dom hur rasenlig han är, tuggar han sin päls så tror jag inte du har något att hämta hos ras (klippt långhår hamnar han i men tror deras päls måste vara minst 10 cm).

Andra kallas pet och där bedömmer dom hur välskött och välmående marsvinet är.

Egentligen måste man vara medlem i SMF (svenska marsvinsföreningen) för att få ställa ut, men du får ställa ut 1 gång som prova på.

Pet är rätt roligt att ställa. Ställer alla mina i pet men bara dom jag anser har något bra att visa eller så i ras.
Som min skinny ställer jag alltid i pet men bara första utställningen i ras, andra var han lite liten för sin ålder så jag valde att låta honom vila från ras i ett halvår så han får växa på sig lite till.

Var i Sverige finns du så kanske jag kan hjälpa dig var närmsta utställningarna kommer och så, själv är jag aktiv i Östra lokaldelen.
 
Sv: Marsvin för utställning?

Man kan ju ställa ut på olika sätt i ras klasserna är det ju lite mer allvarligt och då ska dom ju typ ha lång päls & sånt men sen kan man ställa ut i pet klass och då behöver man inte ha någon stamtavla eller fint hår & sånt sen kan du ju ställa ut i klippt långhår men då kanske det måste vara fint klippt jag vet inte riktigt jag har bara ställt ut min self hane 1 gång i pet klass

/ Guinea
 
Sv: Marsvin för utställning?

"livar upp tråden"
Jag har nyligen skaffat mig 2 marsvin. och jag är intresserad av att ställa ut. men vågar inte riktigt ta steget. eller så. vet verkligen ingenting om utställningar med mera. och vet ingen här hemomkring som håller på med sånt. hade varit kul att åka tsm med någon som vet hur saker och ting går till... :)
 
Sv: Marsvin för utställning?

Innan du ställer ut själv så kan du ju alltid åka till en utställning och bara kolla.
Vad är det för marsvin du har?
Sen kan du ju också börja med att ställa ut i pet, det är ju inte lika allvarligt ;).
 
Sv: Marsvin för utställning?

jag har två stycken lakeland. den ena är reggad och har stamtavla, men har dock inte fått hem den än. ska även skaffa mig ett par skinnys! har blivit helt förälskad i dem. har dock inte hittat några än. =/
 
Sv: Marsvin för utställning?

Ser att det blir utställning i Västerås i december, tror jag ska åka och titta :)

Kan någon berätta om hur det går till?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 341
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 605
Senast: Vassi
·
L
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
1 990
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 866
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp