Marsvin + förkylning

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare Enigma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 2 249
E

Enigma

Nu är min lilla gullegris förkyld, jag kan inte så mycket om marsvin men ringer ev. till vet imorgon och hör. Nu är det så att mitt marsvin har lite hosta och det rinner ur näsborrarna! :( Är det jätte allvarligt?
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Sv: Marsvin + förkylning

Hur är han/hon för övrigt, alltså äter h*n? Visar intresse för dig, låter som marsvin brukar? Ställ buren vid dragfritt ställe (om den inte redan står så) och ganska varmt, inte överdrivet då. Risken finns ju att det blir värre och till slut lunginflammation, vilket inte är roligt för en liten gris. :( Om h*n inte dricker/äter själv kan du försöka att få i lite vatten i honom/henne, med hjälp av en pipett/plastspruta. Fick även rådet av min vet när Doris fick plötslig förkylning (senare lunginflammation som hon dog av 12 h senare:() att lägga hö i en skål med vatten, låta dra en stund och därefter ge marsvinet vatten därifrån. Det blir både godare och mer näringsrikt. Lyckat till!! Låt mig gärna få veta hur det går!

Sv: Marsvin + förkylning

Hoppas du redan varit till veterinär. Vore det mitt marsvin skulle jag prova med en kur Bactrim (eller Eusaprim). Om vet. vill skriva ut någon annan antibiotika som Baytril eller Terramycin så be att få Bactrim/Eusamprim istället, tyvärr har vet. lite dåligt med kunskap om marsvin (de flesta iaf).
Jag skulle inte sitta hemma och vänta och se. Det kan gå mycket fort med marsvin, de liksom "ger upp" nästan direkt.

Liknande trådar

Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 341
Senast: BornAgain
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 099
Senast: Mint
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 707
Senast: Bullen22
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga... 2
Svar
22
· Visningar
2 461
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V