Bukefalos 28 år!

Marsvin tilsammans med katt?

Leia_99

Trådstartare
Hej!

Vi har en katt på 7 år, skulle det funka bra om vi köpte 2 marsvin? Eller kommer vår katt försöka gå till attack emot dom?:)
 
Sv: Marsvin tilsammans med katt?

Det beror nog på katten men du bör ju inte lämna dom ensamna ens en kort stund.

Vi har mycket råttor och möss och har 2 katter. En av dom har varit hos oss sedan hon var liten så hon bryr sig inte alls, men har tagit en mus som var på rymmen några dagar. Den nya katten är 6 år men bryr sig inte när vi håller dom eller dom är i buren.

Men som sagt, springer det något på golvet när vi inte ser vet man ju aldrig, möss tar dom iallafall. Råttorna har dom lite mer respekt för (dom bits ju :p) men dom skulle säkert ge sig på en av dom också om vi inte var hemma och den sprang runt.
 
Sv: Marsvin tilsammans med katt?

Men skulle det funka om marsvinen vart i ett rum där inte katten kommer in?
 
Sv: Marsvin tilsammans med katt?

Ja det är väl klart, men tänk på att vissa katter kan öppna dörrar, så ett lås vore kanske bra.

Och att buren är inbrottssäker :)
 
Sv: Marsvin tilsammans med katt?

Hej!

Jag är uppvuxen med katter, vi fick en engelsk undulat efter ett par år. Samtliga våra (bond)katter visste att han var förbjuden frukt och försökte inte ens. Min kisse brukade sova på fågelburen och pippin brukade då klättra uppochner i taket under kisses mage:love:. Alla katterna var grymma fågel/musjägare.

Min svägerska har haft totalt 4 hamstrar till sina barn (samt 3-4 raskatter). Nu har de 1 hamster kvar. 1 glömde barnen stänga in när de haft ute och 2 hade tydligen missarna fiskat upp själva.

Så det beror helt på vilka kissar man har och hur bra burar man har "maten" i. Bra burar, gärna åtskiljda från misse är en rekommendation!

/Lavinia
 
Sv: Marsvin tilsammans med katt?

Vi kan inte ha marsvinen ute och springa på golvet med katten i samma rum. Då vill han bara jaga dem. Men när de är i buren och den är stängd så är det inget problem.
Lite sunt förnuft är vad som krävs :)
 
Sv: Marsvin tilsammans med katt?

Jag vet en person som har en kanin springandes lös i huset tillsammans med två katter och två hundar. Där är det kaninen som är bossen och de andra låter snällt kaninen ligga i hundsängen eller liknande.De har aldrig försökt att attackera kaninen :)

Jag hade 4 hamstrar innan (i burar), hade även 5 katter. Katterna låg på burarna och sov ibland medan hamstrarna stod och tuggade på det som stack ner av svansen. Katterna försökte aldrig komma åt hamstrarna :)
 
Sv: Marsvin tilsammans med katt?

Det beror på hurudan katten är. Jag har haft innekatt och hamster där katten var totalt ointresserad av att jaga och aldrig visade nåt som helst intresse för hamstern. När den katten började vara ute och andra katten kom med möss/sorkar så hade den här katten inte den blekaste aning vad han skulle göra med dem. Nuvarande katten skulle utan tvekan ha ihjäl ett marsvin om vi hade ett, även om ingen möjlighet till det skulle ges. Han skulle helt klart ordna sig en möjlighet.
 
Sv: Marsvin tilsammans med katt?

Det går bra, så länge du håller isär dom.
Tror dock INTE att marsvinen uppskattar att ha katten liggandes på buren, de kanske verkar lugna, men marsvinen borde bli extremt stressade av att ha ett rovdjur ovanför huvudet :crazy:
Iom att katten är så pass gammal med, ser den nog marsvinen som mat. En annan sak och man skaffar kattunge och marsvin samtidigt.

Jag hade då aldrig haft ett lejon i boxen jämte hästen...?
Lite långsökt men ändå..
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
1
· Visningar
116
Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
204
Senast: Trott
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 033
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag har idag försäkringar till mina katter som täcker veterinär med upp till 60 000 kronor. Det är mellan försäkringen på den här sidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 013
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp