Marsvin ”utomhus” på vintern?

maja345

Trådstartare
Vill så gärna köpa ca 3 marsvin. Honor, abessinier. Har gjort om en gammal lada till en typ av box, där jag tänkt att dom skulle kunna bo. Mycket utrymme + liten hage utanför.
Undrar dock hur det blir på vintern? Kan dom vara utomhus inne i gamla ladan? Vintras blev se upp mot -20°c... Självklart har jag tänkt på värmelampor, hjälper dom mot sådan värme?

Det regnar/snöar/blåser inte in.
Tänker att man har filtar, spån och halm som underlag..
 
Enligt djurskyddslagen får marsvin inte hållas i temperaturer under noll grader, men även det är alldeles för kallt för att de ska trivas. Till skillnad från kaniner är marsvin inomhusdjur och mår bäst vid temperatur runt tjugo plusgrader.
 
Vill så gärna köpa ca 3 marsvin. Honor, abessinier. Har gjort om en gammal lada till en typ av box, där jag tänkt att dom skulle kunna bo. Mycket utrymme + liten hage utanför.
Undrar dock hur det blir på vintern? Kan dom vara utomhus inne i gamla ladan? Vintras blev se upp mot -20°c... Självklart har jag tänkt på värmelampor, hjälper dom mot sådan värme?

Det regnar/snöar/blåser inte in.
Tänker att man har filtar, spån och halm som underlag..
Kan du hålla 0 gradigt eller varmare i boxen så helt ok enligt jordbruksverket. Personligen skulle jag vilja ha varmare än så.
 
Enligt djurskyddslagen får marsvin inte hållas i temperaturer under noll grader, men även det är alldeles för kallt för att de ska trivas. Till skillnad från kaniner är marsvin inomhusdjur och mår bäst vid temperatur runt tjugo plusgrader.
Hur mycket hjälper ens värmelampor??
 
Har två kaniner som ska flyttas dit🥰 men dom e så gammal och håller sig nog tyvärr inte länge till. Därför funderade jag på marsvin. Blir nog inget, vill att dom ska ha så trevligt som det går!
 
Har två kaniner som ska flyttas dit🥰 men dom e så gammal och håller sig nog tyvärr inte länge till. Därför funderade jag på marsvin. Blir nog inget, vill att dom ska ha så trevligt som det går!

Kaninerna kommer säkert trivas alldeles utmärkt!

Marsvin är fantastiska små djur, men de mår bäst när de får leva inomhus med resten av familjen.
 
Hur mycket hjälper ens värmelampor??
Vadå hjälper? Jag antar att du menar dom som man har till höns o grisar? Dom värmer upp en yta av cirka 0.50 kvm (lite beroende på hur högt du sätter dom) och där under är det riktigt gosigt med kanske 30 grader i mitten.
Men jag fattar inte varför man ska skaffa djur som inte trivs ute när man inte behöver.

Skaffa höns istället om du vill ha något kul i stallet. Finns keliga sorter.
Dock behöver också dom värmelampa men inte så det blir 20 grader i hela utrymmet.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
1 649
Senast: Ainon
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 452
Senast: Reville
·
Hästhantering Jag har haft mina hästar på Box i alla år, då dom inte verkar lida utav det. Dom senaste åren har dom stått i en gammal lada som jag...
Svar
16
· Visningar
2 023
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp