Bukefalos 28 år!

Sv: Marsvin

hej, Jag undrar över detta att man MÅSTE ha MINST två marsvin?

Vi hade två marsvin för bra många år sedan och tyvärr dog det ena. Men vi skaffade aldrig ett till. Marsvinet som "blev över" har nu levt "ensam" i sin bur i snart 8 år och hon mår kanon.
Måste ju tillägga att hon får vara med oss väldigt mycket, i soffa och på golvet och i dotterns säng:grin: (hm...)
Och hon (marsvinet) är oxå kompis med vår lilla vovve:)

Jag kände att hon blev mycket lugnare och trevligare när hon fick vara ensamt marsvin...

Men som annan har nämnt tidigare.. även marsvin är ju individer och olika.
Däremot tror jag inte du ska se det som ett tvång att köpa två. Bara marsvinet får kärlek och omsorg och får vara med varje dag tror jag inte det känner sig ensamt:)

kram
 
Sv: Marsvin

Tack så hemskt mycket för alla era svar.
Nu vet jag att jag inte behöver oroa mig för kastrering.Det är ju något som många marsvin nog inte klarar av.
Kanske är det någon här som vet någon uppfödare i Halland eller Västra götaland?
Hmm..jag tror att jag vill ha en sådan där som ser ut som en gris..vad dom nu heter och en virvel.
 
Sv: Marsvin

Det finns en lag som säger att marsvin måste vara två pga dom är flockdjur.

Samma med hästar, skulle du ställa en häst ensam i stall och hage bara för att den KAN stå själv?
En häst mår ju bäst av sällskap och en flock.

Samma är det med marsvin, dom är också flockdjur!
I det vilda går marsvin i större flockar, precis som hästar!

(marsvin är rätt lika hästar både beteende och i matsmältningssystemet!)
 
Sv: Marsvin

Den som ser ut som en gris tror jag är en skinny du menar! Läs på lite mer om dessa, de är lite extra känsliga och lever inte lika länge som vanliga marsvin men är helt underbara! :love:
Och är det renrasig virvel du menar så är det abessinier du är ute efter! :)

Uppfödare kan du hitta på www.svenskamarsvinsforeningen.se ->Uppfödare -> Uppfödarannonser
Även http://marsvin.ifokus.se har en länklista med uppfödare godkända och andra bland sina länkar!

Västra götaland har jag fått för mig det finns en hel del. Och annars kanske det är nån utställning i din närhet dit andra uppfödare i olika delar av landet kan leverera. Lycka till!
 
Sv: Marsvin

Hej

Nej, jag skulle inte ställa en häst själv.
Jag bara undrar ju :(

Jag har bara uppfattat det som så att en häst även kan gå med kor eller ha andra djur som sällskap och att ViSSA hästar trivs bra med detta arrangemang.
Har hört att en del som haft egen gård långt ute på landet och inte haft råd med två hästar eller haft möjlighet att ha inackorderingar och att detta alternativ har fungerat,med andra djur som sällskap.
Och då tänkte jag att eftersom vårat marsvin bildade sin surrogat "flock",eller vad man nu ska säga , med våra andra husdjur så tänkte jag att för VISSA kanske det går.
Jag VET att andra djur aldrig kan jämföras med medlemmar från den egna rasen men att det ändå finns en annan möjlighet.
När vårat andra marsvin dog, hade vi helt enkelt inte möjlighet att införskaffa ett nytt. Hade det då varit bättre att bara avliva det som levde nu när hon ändå mådde bra och var frisk och pigg ändå?

Detta är bara lite funderingar.
Sen är jag inte purung längre, och när jag va yngre var det ingen lag på detta med marsvin. Ursäkta en gammal tant då;)
 
Sv: Marsvin

När vårat andra marsvin dog, hade vi helt enkelt inte möjlighet att införskaffa ett nytt. Hade det då varit bättre att bara avliva det som levde nu när hon ändå mådde bra och var frisk och pigg ändå?

Detta är bara lite funderingar.
Sen är jag inte purung längre, och när jag va yngre var det ingen lag på detta med marsvin. Ursäkta en gammal tant då;)

Jag bara måste få kommentera och fråga...

Varför hade ni inte möjlighet att skaffa en ny kompis om man får fråga?
Nej, det hade kanske inte varit bättre att avliva, men jag tycker ändå att det är mycket synd om flockdjur som tvingas leva ensama, även om dom verkar må bra. Kanske inte så konstigt att det blev lugnare... ingen kompis att busa med längre ju..
Du säger ju till och med själv att "andra djur aldrig kan jämföras med medlemmar från den egna rasen" och i inlägget före har du skrivit "Bara marsvinet får kärlek och omsorg och får vara med varje dag tror jag inte det känner sig ensamt". Det ena säger ju lite emot det andra tycker jag. Den omsorg och kärlek som ett marsvin får av människor eller andra djur för den delen kan inte på långa vägar uppväga gemenskapen av ett annat marsvin, oavsett hur många timmar per dag ni har det uppe!
 
Sv: Marsvin

Västra götaland har jag fått för mig det finns en hel del. Och annars kanske det är nån utställning i din närhet dit andra uppfödare i olika delar av landet kan leverera. Lycka till!

Här har du helt rätt, det finns en hel del uppfödare i västar götaland, tyvärr inte någon direkt som föder upp skinny... Men så har dom ju utställningar lite då och då i göteborgstrakten så då kan man, om man är ute i hyfsat god tid lyckas kunna ordna transport från nästan var som i landet! Så stirra dig inte blind på var i landet uppfödaren finns utan kika gärna runt på olika hemsidor tills du hittat nåt du verkligen vill köpa, så är transporten nästan aldrig några problem. Själv åker jag på dom flesta av utställningarna i Göteborgstrakten och jag bor i skåne, så hittar du nåt här nere så kan jag hjälpa dig! :D
 
Sv: Marsvin

Förklara mer hur dom ser ut om du inte menar skinny *nyfiken*
Jag skulle bara kunna tänka mig skinny kallas för gris (kallar alla gris men för utseendets skull) så är nyfiken på vad du menar för någon! :D


Jag längtar tills jag piggnar till och har dragit ner på omplaceringsdjur och har råd att införskaffa antingen en skinny hona.
 
Sv: Marsvin

Jag hade först ett ensamt marsvin, men jag ville inte att han skulle vara ensam, så jag skaffade ett till, en ung hanne (mitt marsvin innan var ungefär 3 år) och så gick min äldsta hanne bort, han var sjuk. och så ville jag inte att min yngsta hanne skulle vara ensam, så jag skaffade en till, de är ungefär lika gamla och fungerar perfekt ihop. De accepterade varandra på en gång. :)
 

Liknande trådar

Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 662
Senast: Piaff
·
Relationer Bakgrund, cancerdiagnos under våren. Opererad, cellgiftsbehandlad, ej spridning just NU. Men vet inte hur många år jag har kvar, man...
2
Svar
30
· Visningar
1 802
Senast: Motacilla
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 728
Senast: Dentaku
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
789
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp