Bukefalos 28 år!

Marsvins raser.

nattrexx

Trådstartare
Hej alla! Jag har fått 2 st han marsvin som är bruna och vita. Men jag har ingen aning om vilken ras dom är.. Dom är ganska strävhåriga och har virvel på huvudet.
Finns det någon som har en bra hemsida med marsvinsraser. har vart nne på flera st men ingen verkar vara som mina marsvin
 
Sv: Marsvins raser.

Om de är strävhåriga så bör de vara Rex och/eller Teddy. Kan även vara korthårig lunkarya (Curly), CH-Teddy eller Lakeland. Omöjligt att veta vilken ras (speciellt av Teddy och Rex) eftersom de bara skiljer sig åt genetiskt - så enda sättet att veta säkert är att avla.
 
Sv: Marsvins raser.

Utan bild så är det så gott som omöjligt att säga, men av din beskrivning: " strävhåriga med virvel" så skulle jag gissa PET.
Dvs blandras.
Varken Teddy eller rex har virvlar.
 
Sv: Marsvins raser.

Svenska marsvinsföreningens hemsida har bra beskrivningar på de olika raserna som finns. Hittar du inget som passar där så lägg ut ett par bilder på marsvin.ifokus.se, där hjälper folk gärna till.

Har du köpt dem från djuraffär är de troligen blandraser vilket hos marsvin kallas för petmarsvin (pet som i engelskans sällskapsdjur). Kommer de från en uppfödare borde denna kunna berätta vad det är för raser. :)

Skillnaden mellan marsvin och andra djur är att man inte behöver ha en stamtavla på dem för att kunna säga att de är rasrena, man går nämligen efter fenotyp (hur de ser ut) snarare än genotyp (vad de bär rent genetiskt). Så ser marsvinet ut som t.ex. en ch-teddy så kan man säga att det är en ch-teddy. Rex och teddy (korthåriga strävhåriga) är så lika så de är dock svårare att skilja ut, där behöver man stamtavla eller provpara för att veta. Men det gör man inte om man inte har mycket starka skäl för det, förstås. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 303
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 829
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 549
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 363
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Medryttare under sommaren
  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp