Bukefalos 28 år!

Marsvins språk

SpanskaLoppan

Trådstartare
Ja kan någon klok hjälpa mig att förstå vad mina marsvin säger?
Alla olika ljud och även kroppsspråk, skulle vara väldigt bra:).
Just nu "piper" dom jättehögt när man kommer in i rummet och likadant låter de om man ger dom hö när dom varit utan ett par timmar. Glada?
Ibland kurrar det, nöjda?
Allt ni kan komma på som ett marsvin säger:laugh:

Och hur får man dem tama? Mina sitter lugnt i knät, började gäspa för ett par dagar sen när jag hade båda i knät, så de borde ju känna sig trygga? Men när man ska hämta dom i buren eller lägga in mat osv så flyr de som om de aldrig sett en människa förr....
 
Sv: Marsvins språk

Finns mkt bra fakta sidor på nätet så de är bara o googla och söka på de du vill veta. Jag får fram massor med bra tips.
 
Sv: Marsvins språk

Jag tycker mest det kommer upp skötselråd och liknande. Hur de ska skötas vet jag ju redan, annars hade jag inte köpt dom:) Men får väl kolla igen, tackar.
 
Sv: Marsvins språk

Just nu "piper" dom jättehögt när man kommer in i rummet och likadant låter de om man ger dom hö när dom varit utan ett par timmar. Glada?

Höet ska inte ta slut, de ska ha fri tillgång på hö!

Marsvin har så många olika ljud för sig, det är det (delvis) som gör dem så härliga tycker jag.

Pipandet/skrikandet när man kommer in i ett rum brukar betyda att de svälter....Tror de i alla fall.
Sen har de ett kvittrande ljud, som en liten melodi, när de är nöjda, samt ett brummande ljud som de gör när de är missnöjda (som jag upplever det i alla fall).
Och så kuttrande ljud, som de brukar göra när de knatar runt på golvet eller är allmänt nöjda.
 
Sv: Marsvins språk

Jo jag vet att de ska ha fri tillgång men mina äter upp en full höhäck på ca 2 timmar och en såndär "påse" med hö från djuräffaren räcker då ca 1 dag. Det trots att jag lägger in grönsaker, sallad, färskt gräs(har inte hnnit bygga utebur än) och knäckebröd flera gånger/dag. De har även alltid pelletsfoder. Det kan ju inte vara så att de tar skada av 1-3 timmar av 24 utan hö när de har allt det andra också? För annars kan jag lika gäna skaffa en minishettis istället;)(obs, skämt! Älskar mina smågrisar, dom är helt underbara!:d)
 
Sv: Marsvins språk

Tack så mycket för länkarna! :)Blev lite klokare iaf. Även om jag inte vet hur jag ska tolka mina marsvins kurrande/kuttrande riktigt... Det är ju olika från person till person vad man tycker är kutter/kurr.
 
Sv: Marsvins språk

Som hemlig redan sagt:
Kuttrande - de är lugna och tillfreds, trivs med andra ord.

Skriker gällt (kan göra ont i öronen) - tigger och vill ha godis nu!

När de ger ifrån sig något mumlande, kluckande - tillfredsställda och kollar av hur det är med kompisarna.

Väser, klapprar med tänderna - visar sig aggressiva, varna rivaler.

Sen ger hanarna ifrån sig ett sorts brummande ljud vi uppvaktning av honorna.

Jag tycker att det är mycket lätt att lära sig att förstå vad de menar emd sina ljud när man lär känna dem. Sen använder de ju kroppspråket så himla mycket och det går ju inte att ta miste på.

Ang. att få dem tama. Om de blir rädda när du ska ta dem, fortsätt inte att jaga dem med handen. Låt marsvinen komma fram till dig, ge dem något att äta ur handen och så småningom klappa dem under tiden. Ta det lugnt och stressa dem inte. Att få dem tama brukar inte vara några problem.

Mina marsvin brukar även vara rumsrena :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 471
Senast: s957
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 979
Senast: Trott
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 498
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 966
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp