marsvinsbur

B

Blaze_Of_Glory

har sett att en del inte använder bur, utan bara nån form av plastback med vad jag tycker ganska låg kant. Kan inte marsvin ta sig ut ur dessa? Vad är minsta höjden man bör ha för att buren ska vara säker?
Om man har två-tre djur, hur stor bör buren vara då? Inte smärtgräns nu, utan så att djuren har det bra!
 
Till mina flickor har jag gjort en bur utav kompostgaller och pressening.
Ett lager pressening i botten (dubbelvikt) och ett i buren upp på kanterna på insidan och fäst fast dom med buntband.
Då och då kommer jag att ta loss allt och tvätta presseningen och då är det bara att sätta dit nya buntband.
Kostade mig två uppsättningar av kompostgaller + två presseningar á 48 kronor styck och buntband som jag redan hade och buren är 1,84*0,92.

Pojkarna bor i dom backar du pratar om men hoppar inte ur.
Annars så finns det en gallerdel till den garderob som denna back tillhör som man kan vända på och ha över.
Anfästningsannorning är något som man får funka på dock.
Hade jag haft rum med det hade jag hellre byggt upp likadana burar till pojkarna som flickorna har men dom får tyvärr nöja sig med backarna och att få komma ut på köksgolvet.
Kanske skulle sälja dottern och ta hennes rum :devil: men vem skall då ta hand om mig när jag blir gammal :angel:
Ähh, får behålla dottern helt enkelt och hoppas på en trisslott :D

Vill du ha foton på hur min stora flickbur ser ut så hojta så skall jag ta några kort på den :)
 
Vi hade compliment (något sånnt) sänglådor som man köper på IKEA.. Marsvin är oftast inga bra hoppare, inte så många som brukar klättra omkring heller :crazy: Man behöver inte så himla hög kant egentligen, gallerburarna man köper i djuraffär är ju oftast byggda för kaniner..
 
ok, tack för era svar! hehe, ni får säga till om jag börjar bli jobbig med mina trådar, men jag är så entusiastisk! :banana:

Jag tycker det verkar trevligare om man kan ha marsvinen i en stor plastback, istället för gallerkonstruktioner. Det känns liksom inte lika instängt och "djur i bur" då...
 
Marsvins diskutioner är det bästa som finns :) :D

Ibland blir det lite för mkt kanin och gerbil trådar här :smirk: Marsvin är det roligaste man kan prata om :D :o
 
Skall ta några imorgon.
Batterierna till digitalkameran hade laddats ur nästan helt och räckte bara till att fota våran nya hamster :p
 
När första marsvinet var liten/ung så hoppade han över en decimeter upp över kanten till kaninens bur (för att äta :crazy:) eller hälsa på där inne .
Den kaninen bodde i köket med kortändan på sitt galler borta i hela sitt liv så han kunde skutta fri (en sprättkanin mao :D) .
Ett marsvin är ungefär som en humla skulle ja vilja säja ,är det ett högre hinder så hoppade han upp och mellanlandade på kanten innan han hoppade ner igen :)

Skulle jag ha en sån bur utan kant skulle jag ha typ 2½-3 decimeter hög kant ,men jag måste ha galler ,inte för att riskera att nån hoppar ut utan för att det finns andra som bor här som gillar att hälsa på (hund/katt :smirk:) Inte så kul för svinen precis .
 
Nu har jag tagit kort och hittade några från lite tidigare (har precis installerat om datorn)

Första gången i buren
Bur bild 2
Bur bild 3
Bur bild 4

Jag har satt fast preseningen på insidan av buren och satt fast dom med buntband.
Lite höjd på preseningen för att förhindra att smågrisar skall lyckas ta sig ur och mycket höjd baktill om jag vill bygga upp lite ställningar odyl senare där bak :)
Varje kompostgallerdel är 92 cm bred och det går åt 6 stycken här.
Jag har satt flera buntband runt kompostgallrena för att hålla dom samman.
 
Jätte häftig bur! Tänk om alla marsvin fick bo i en sån. Skulle gärna också ha en till mina men det får vänta lite tills jag bor lite större själv. Ska dock komma ihåg ditt tips. :bow:
 
Den där presenningen, håller det för pisset? Håller på bygga egen bur till råttorna nämnligen och tänkte ha presenning för att skydda träet :)
 
Så länge man gör rent i tid så håller det för fukt.
Mycket väta (mer åt sjöblött) kan den släppa igenom men normalt brukar man göra rent innan (hoppas jag :crazy:)
Jag har ett lager i botten dubbelvikt för säkerhetsskull utifall att någon flaska skulle gå isönder tex och sedan den som ligger i buren :)
 
Ok :) Perfekt, fick ju billigt också så :D
Min byggda bur blir mycket lättare att göra rent än den jag har nu, tjohoo :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 209
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
1 998
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp