marsvinsfråga!

M

Marie_C

Nu kommer en marsvinsfråga alla marsvinsexperter :smirk:
Går det att förutspå vilken färg ungar efter dom här två marsvinen skulle kunna få?
Greta
Pappan
 
Jag skulle räkna med goldenagouti men det kan ju komma alla möjliga färger beroende vad dom bär på (dvs recessiva).
Det är svårt att förutspå färg om man inte vet färg på föräldrar och/eller avkommor.
Helst så vill jag ha en stamtavla med färg i stammen i flera led för att vara någorlunda säker :)
Det är bara att vänta och se ;)
 
Tyvärr vet jag inget om deras föregående liv innan dom kom till mig. Greta kommer från ett vanvårdsställe där vi var och hämtade 70 djur. Pappan kommer från en person som inte klarar av att ta hand om ett djur. Hon fick panik när ungarna fötts så vi fick hämta dom samma dag.
 
Då blir det om inte annat en trevlig överraskning :D

Själv har jag 3 honor tillsammans med en hanne varav två är himalaya.
Den ena kan dessutom vara lockbärare då mamman och pappan var bärare (kullsyster blev en texel) och dom går med en merino.
Den andra himalayan är den förste himalayans dotter och kan därför med en liten procents chans vara lockbärare hon med :)
Den sista är goldenagouti/white och det mest spännande är om hon får en enfärgad (troligtvis har hon bara ett anlag) och håller tummarna på svart :D
Det kan dock bli både tvåfärgat och tre färgat :)
Jag vet vad jag kan få på ett ungefär men eftersom mor och dotter är himalayor med en bara en del mörka punkter (inte alla) så vet jag inte hur det ser ut "under" en blekta pälsen dvs hur dom hade sett ut utan himalaya anlaget :D
Det är väldigt spännande om jag får vad jag vill ha eller om det slutar med en massa trefärgade sheltis :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 426
  • Artikel
Dagbok Jag måste städa idag men jag vill städa ALLT och det finns inte ett uns chans att jag klarar det. Så jag måste försöka komma på i vilken...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Lyan
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 279
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp