Marsvinsfrågor

B

Blaze_Of_Glory

Nu är jag igång igen...Men den här gången så har jag sgs bestämt mig för att jag nu SKA ha marsvin! Jag flyttar till egen lägenhet snart, så det vore ju trevligt med nåt sällskapsdjur så jag slipper prata för mig själv. :D

Men som vanligt har jag tusen frågor...hoppas ni orkar svara.


*Ras? Jag gillar de långhåriga, typ abbesinier, sheltie, coronet. Men de bilder jag sett på sheltie/coronet har varit dels långa "peruker" men också sånna vars päls bara räcker ner till tassarna. Kan man hålla pälsen i den längden? Eftersom jag bara vill ha grisarna som sällskap och inte till utställning, så bör de ju inte ha alltför avancerad pälsskötsel. Kan man klippa en sheltie/coronet? Påverkar det pälsen negativt på något sätt?

*Säljare? Bör jag köpa av en uppfödare, eller "duger" djuraffären? för/nackdelar med dessa alternativ?

*Honor eller hanar? Bäst temperament? Lättast att få tama? Minst lukt?

*Hur lång tid tar det innan marsvin blir tama? Hur tama kan de bli? Söker de kontakt med människan, även då de har marsvinskompis, eller är de "likgiltiga"?

*Spelar det någon roll hur många marsvin man har? Alltså är det någon skillnad på temperament och tamhet om de är två, tre, fyra st etc? Hur mycket extrajobb följer med varje marsvin?

*Hur mycket tid bör man tillbringa med dem?

*Jag har läst att de går att få rumsrena. Är det lätt eller tillhör det ovanligheterna?

*Hur mycket låter de på nätterna? (kan man ha buren i sovrummet...?)

*Var bör man ha buren? Läste att köket är en bra plats om man vistas mycket där, vad anser ni?

*Läste även att buren inte bör stå direkt på golvet...var ska den annars stå...? I samma text läste jag nämligen att det är bra med sidoöppnad bur då marsvinen kan gå in och ut som de vill...?



Bombardera mig med tips och råd nu! :banana:
 
Va kul att du ska skaffa marsvin!!! Själv har jag för närvarande 10 st här hemma. Väntar på en hona som ska föda vilken timme som helst...
Över till frågorna..
* Ett långhårigt marsvin som inte ska ställas ut rekommenderar jag att klippa. Frisyr bestämmer man ju själv men jag klipper mina shelties rätt så kort bak i rumpan å filar till lite runt om. Ska det långhåriga marsvinet ställas ut så måste pälsen rullas. Ska man ställa ut i långhårsklass måste topparna på pälsen vara intakta. Det syns om man varit där och klippt. Men det finns en klass för klippta långhår oxå.
* Jag rekommenderar ju givetvis att köpa av uppfödare. Då vet du att du får ett friskt och välskött djur. Sen är ju djuret oftast registrerat så man får stamtavla med. Köper man från djuraffär så har man ingen aning om ålder, sjukdomar osv. Ibland vet dom inte ens hur man kollar könet på djuret!
* Marsvin luktar inte!!!! Enda gången dom luktar är om man inte gör rent i buren. Men marsvin i sej själva luktar inget...Val av kön är inte så noga. Temperamentsmässigt så skiljer dom sej inte så värst mycket åt. Går att få både honor och hanar lika tama.
* Eftersom det from 1 juli är lag på att man måste ha två marsvin så ska du givetvis skaffa två. Dom går att få lika tama även om dom har sällskap. Dom lär sej rätt snabbt att från människan får man godis och det är då dom visslar högljutt... ett slagt tiggläte med andra ord. Hur snabbt dom blir tama är helt upp till dej. Köp så unga djur som möjligt och pyssla med dom varje dag. Brukar inte ta långt tid innan dom acceptera att bli burna och kelade med.
* Visst går det att få dom rumsrena...med mina har det INTE funkat =(
* Går utmärkt att ha dom i sovrummet. Det enda man kan bli väckt av är när dom dricker...annars så sover dom på nätterna.
* Ställ buren där det är lite "fart". Marsvin är otroligt sociala och vill gärna vara med där det händer. Ställ den även på en plats som är lättstädad, inte med någon matta under utan det ska helst gå att sopa under. Blir trots allt lite skräpigt emellanåt (spån och hö)

Några sidor som jag tycker du ska besöka för att läsa lite mer ingående. Första sidan hittar du MASSOR om skötsel, lämplig mat osv.
Den andra går till Svenska Marsvinsföreningen där du hittar länkar till flera uppfödare...LYCKA TILL!!! //Ulle

http://www2.hemsida.net/cassiopeias/
http://www.all.at/smf/
 
*Ras? Jag gillar de långhåriga, typ abbesinier, sheltie, coronet. Men de bilder jag sett på sheltie/coronet har varit dels långa "peruker" men också sånna vars päls bara räcker ner till tassarna. Kan man hålla pälsen i den längden? Eftersom jag bara vill ha grisarna som sällskap och inte till utställning, så bör de ju inte ha alltför avancerad pälsskötsel. Kan man klippa en sheltie/coronet? Påverkar det pälsen negativt på något sätt?

Abbyn är inte långhårig ;)
Klipp på du.
Dom som har långhår i päls (oklippta) är dom som skall ställa ut dom i rasklass.
Dom klipps sedan ner.
Klippta marsvin med pälsen ner till fötterna kan ställas ut i klippt långhår om dom är rasrena


*Säljare? Bör jag köpa av en uppfödare, eller "duger" djuraffären? för/nackdelar med dessa alternativ?

Har köpt från båda och ibland riskerar man att få små överraskningar från djuraffären som man själv inte vill ha.
Om man köper en hona så är risken för att hon är betäckt större och då i alldeles för tidig ålder.
Själv fick jag sellnic och fick behandla alla mina marsvin.
Kan bli dyrt om man skall behandla 11 marsvin och ta dom till vetten.
Som tur är har jag kontakter och kunde behandla dom helt själv.
När jag hade hamstrar fick jag hem loppor från djuraffären :crazy:
Uppfödare vet vad dom föder upp och är oftast noga med vem man avlar med.
Sedan finns det några zooaffärer som är bra men dom är allt få :crazy:


*Honor eller hanar? Bäst temperament? Lättast att få tama? Minst lukt?

Honor är bättre eftersom det finns en viss risk att hannarna börjar att slåss när dom kommer in i könsmognaden även om dom är syskon.
Om hannar välj en äldre och en yngre för att minimera risken om senare bråk.
Dom vill helst vara två.
Temperament och tamhet beror främst på avel, därför så är uppfödare bäst eftersom dom oftast är noga med dom bitarna i aveln och inte bara utseende.


*Hur lång tid tar det innan marsvin blir tama? Hur tama kan de bli? Söker de kontakt med människan, även då de har marsvinskompis, eller är de "likgiltiga"?

Hur lång tid är individuellt.
Att tänka på är att vägen till marsvinets hjärta absolut går igenom magen :D
Mina tror att deras matte är=godis och mat :p


*Spelar det någon roll hur många marsvin man har? Alltså är det någon skillnad på temperament och tamhet om de är två, tre, fyra st etc? Hur mycket extrajobb följer med varje marsvin?

Återigen, temperament osv är något ett marsvin föds med och beror mycket på avel.
En uppfödare känner sina djur och kan tala om hur marsvinen är i temperament som har betydelse för hur lätt ett marsvin blir tamt.
Sedan är det så att marsvin ofta ändå springer iväg när man skall ta upp dom vilket är en instinkt från deras vilda släktingar.
Det är det bästa sättet för ett vilt marsvin att överleva på.
Dom springer förvånansvärt snabbt :o
Det enda extrajobbet med fler är att det behövs fyllas på lite mer mat och städas oftare.
Däremot så roar sig marsvinen själva lättare om dom är fler i buren, men även burstorleken spelar in här.


*Hur mycket tid bör man tillbringa med dem?

Det beror på hur många marsvin du har, hur stor bur du har och vad du har i buren för dom att aktivera sig med.

*Jag har läst att de går att få rumsrena. Är det lätt eller tillhör det ovanligheterna?

Det krävs träning och passning och det funkar inte på alla.
Har man en låda i buren för detta ändamål så brukar grisarna tycka det är kul att sova i den :p


*Hur mycket låter de på nätterna? (kan man ha buren i sovrummet...?)

Det beror på hur lättstörd du är och hur mycket grisarna stutsar omkring nattetid :D
En del är riktiga pladdertackor och livliga medans en del är tysta och lugna


*Var bör man ha buren? Läste att köket är en bra plats om man vistas mycket där, vad anser ni?

Där man tillbringar mest tid är bäst.
Mina bor i kök och vardagsrum.


*Läste även att buren inte bör stå direkt på golvet...var ska den annars stå...? I samma text läste jag nämligen att det är bra med sidoöppnad bur då marsvinen kan gå in och ut som de vill...?

Är det dragigt hemma hos dig är det kanske inte så lämpligt men annars så spelar det ingen större roll.
 
Återigen för privatperson som är fådjursägare finns ingen sådan lag!!
Man måste inte ha två om man är fådjursägare som inte ägnar sig åt uppfödning, försäljning eller förmedling och vad jag har uppfattat så vill den som skrivit huvudinlägget ha marsvin för kel och inget annat.
 
Läs min tråd längre ner...om just lagen....har fått ändra mej i min uppfattning om att lagen inte gäller privatpersoner...det gör den visst det.
Annars så står ändringen från rekommendation till föreskrift på SJV sida, gå in under Djur/veterinär-Djurskydd-Sällskapsdjur- Ändringar....där står det klart och tydligt!
 
för mig är det inte nödvändigt att det är en lag. Huvudsaken är att djuren har det bra, och i marsvinens fall så verkar de ha det bäst när de är två. Sålänge det inte gör dem "vildare" så har jag absolut inget emot att köpa två.
 
Min kompis hane kissade i en mycket låg låda-en liten ugnsplåt faktiskt :rofl: med vit kattsand i som inte klumpar. i resten av buren fanns spån o halm o där bajsade han bara, han lärde sig av kaninerna som han delade bur med på sommarhalvåret att kissa på avsedd plats!
 
tack så väldans för era informativa svar!

för mig är abbesinier långhår. :D de är ju inte korthåriga...?

men det lutar åt nåt av de riktiga långhåren, eftersom man får klippa dem. Men frågan är fortfarande vilken ras jag ska välja... Coronet är som sheltie fast med toffs i pannan, right? Men de andra då? peruan och ...det finns nån fjärde också va?

Det verkar vara ont om uppfödare av långhår i södermanland. Jag skulle iofs eventuellt kunna köpa i Göteborg också eftersom min syster bor där. Så får de åka tåg. :)
Kan ni rekomendera nån uppfödare?
 
*Ras? Jag gillar de långhåriga, typ abbesinier, sheltie, coronet. Men de bilder jag sett på sheltie/coronet har varit dels långa "peruker" men också sånna vars päls bara räcker ner till tassarna. Kan man hålla pälsen i den längden? Eftersom jag bara vill ha grisarna som sällskap och inte till utställning, så bör de ju inte ha alltför avancerad pälsskötsel. Kan man klippa en sheltie/coronet? Påverkar det pälsen negativt på något sätt?
Klart man kan klippa en långhårig gris, men om man betsämmer sig för att ställa ut den sen är det bara pet class och klipptlånghår som gäller..

*Säljare? Bör jag köpa av en uppfödare, eller "duger" djuraffären? för/nackdelar med dessa alternativ?
Jag skulle nog köpa av uppfödare. Man vet vad man får, hur gammla de är, stamtavla mm. De flesta djuraffärer ska man betala mkt mer för sina förmodligen blandras grisar än vad uppfödare ofta tar för sina ungar. Finns även djuraffärer som TVINGAR marsvins köpare att köpa ett speicellt foder :crazy:

*Honor eller hanar? Bäst temperament? Lättast att få tama? Minst lukt?
Spelar ingen roll.. Personligen tycker jag att hanar är lugnare, snällare osv. Alla marsvin är lättast att få tama om de har en kompis av samma art. Två marsvin ovavsett kön luktar inte mer än ett

*Hur lång tid tar det innan marsvin blir tama? Hur tama kan de bli? Söker de kontakt med människan, även då de har marsvinskompis, eller är de "likgiltiga"?
Det är väl lite olika från djur till djur, och hur de har blivit hanterade som små sätter ju endel prägling också..

*Spelar det någon roll hur många marsvin man har? Alltså är det någon skillnad på temperament och tamhet om de är två, tre, fyra st etc? Hur mycket extrajobb följer med varje marsvin?
Inte alls mkt förmodligen... Lova att inte skrika nu :crazy: Men vi har 100 st marsvin :o Fast alla är ju inte våra, men iafl :angel:

*Hur mycket tid bör man tillbringa med dem?
Överlåter frågan till någon som har svinen mer på hemmaplan

*Jag har läst att de går att få rumsrena. Är det lätt eller tillhör det ovanligheterna?
Det hör nog till ovanligheterna, men precis som hästar så brukar de flesta göra sina behov i ett speciellt hörn av buren. Men så finns det lortgrisar som kissar och bajsar i huset och lite överallt i buren :smirk:

*Hur mycket låter de på nätterna? (kan man ha buren i sovrummet...?)
Det är ju inte direkt natt djur vi talar om här ;) Men mina erfarenheter av marsvin i sovrummet är knastriga, knapriga och aningen pipiga, fast det kanske beror på att det var två honom med varsina 4 ungar :D

*Var bör man ha buren? Läste att köket är en bra plats om man vistas mycket där, vad anser ni?
Överlåter frågan till någon som har svinen mer i sällskaps syfte

*Läste även att buren inte bör stå direkt på golvet...var ska den annars stå...? I samma text läste jag nämligen att det är bra med sidoöppnad bur då marsvinen kan gå in och ut som de vill...?
Klart de kan stå direkt på golvet, var ska annars marsvinen gå ut och in :cool: :crazy: Det är bara det att de inte ska stå dragigt och inte allt för nära element...
 
Jag har en del bäbisar till salu :crazy: Fick en kull med mycket färgglada viveltjejer i lördags samt väntar på en hona som ska föda när som helst, dom bäbisarna är korsning teddy/rex. PM så kan jag skicka lite bilder...
 
Jag har faktiskt också nyfödda bebisar :crazy: :love: Virvelkorsningar och renrasiga... Vi har 20 ungar (fast som sagt är alla inte våra men de flesta)...
 
som tillägg på det orfeus skrev, måste jag bara varna för oseriösa uppfödare. jag råkade ut för en sådan när jag köpte mina monster, upptäckte att ena marsvinen som det stog var black/golden på stamtavlan även var lite white, den andra hade en hål i halsen :crazy: men uppfödare är att rekommendera.
abyn är korthårig, virvel.. resten har du fått svar på redan så.. :)
 
Och nu har jag svarat på den tråden och insett att den tycks vara lika tandlös som så många andra lagar :crazy:
Fast du hade rätt att det gällde privat personer men det var det som fick mig att upptäcka att jag som uppfödare inte måste ha könsmogna hannar ihop på gott och på ont utan tvärt om avrådde dom från det och antar att det gick under särskilda skäl (har mailat och frågat vad mer som innefattar där).
(Jag skall nog störa dom tills jag har tydliga besked om vad som gäller och hur jag skall tolka det hela :devil: )
Jag känner mina grisar väl så jag vet vilka jag kan sätta ihop och vilka som inte går och alla flickor bor i en stor bur i vardagsrummet :cool:

Jag sökte på nätet för att se hur en marsvinsflock i det vilda var ihopsatt för det enda brukar vara att man hör "dom är flockdjur"
Då hittade jag denna sidan och tyckte faktiskt att detta är vad jag också har upplevt:
http://hem.passagen.se/amiras/amiras/marstemp.html

Sedan är det så att vilda marsvin som våra marsvin stammar ifrån inte lever med två könsmogna hannar i samma flock så det är inte naturligt för dom egentligen, men med hjälp av avel så kan man avla fram hannar som funkar med andra hannar trots könsmognad och avel och fast det finns brunstiga flickor i samma rum.
Det kan man få fram med selektiv avel och är inte omöjligt och vad jag vet något som ett antal uppfödare faktiskt tänker på när dom avlar.
 
Jag har tyvärr inte några leveransfärdiga ;)
Dom ligger förhoppningsvis i magen på Jasmine (är inte 100% än).
Jag bor visserligen i Skåne men brukar åka upp till Gbg med jämna mellanrum :D
Men som sagt var jag kan tänka mig att du vill ha några fortare ;)

Du har ju apalacka och merino också ;)
Lockiga långhåriga saker :p
Min merino Pavon's Kalorius
Jag har två likadana och här är hans bror Pavon's Kosmus :D

Det finns faktiskt en i Kungsbacka som har marsvin från Red Rockets (Canada import) också.
Dom har en underbar päls :love:
http://hem.passagen.se/coastwind/
Red Rockets marsvin är uppfödda med omsorg så det är bra (absolut inte opartisk med två Red Rocket avkommor här hemma :p) marsvin.
Dvs det beror på hur lång tid du är villig att vänta :D
 
Se också till att din uppfödare du köper av har ett registrerat namn i Svenska marsvinföreningen.
Det finns texel också, ett lockigt långhår. Coroneten har en virvel i pannan.Peruan har lugg.
 
ok, ok! *hands up*

jag har hursomhelst bestämt mig för sheltie (eller coronet eller peruan)
 
Av mina erfarenheter har jag kommit fram till:

* Långhåriga marsvin kräver mer skötsel av pälsen än korthåriga som nästan inte kräver nån alls (inte mina iaf). Speciellt jobbigt är det om dom har lång "rump-päls" så att det fastnar bajs, kiss och annat skit i. Jättejobbigt att få bort. Du kan givetvis trimma pälsen lite, men det kan vara svårt och jobbigt att få det att se snyggt ut.

* Köper du från en djuraffär brukar dessa oftast vara rumsrena. Men inte alltid, och risken för tjuvparning är stor. Dessutom kan du inte vara helt säker ´på att det är ett renrasigt marsvin, och hur gammalt det är brukar oftast inte djuraffärerna ha koll på. Dom säger nått som låter bra... Iaf när jag köpt marsvin där. Köper du däremot av en uppfödare, kan du få oftast garanti på ålder och ras, och dessutom kan du få lite rolig information om marsvinet du köper (t.ex hur mkt den vägde när den föddes, hur föräldrarna ser ut m.m.). Då kan du också märka lite på föräldrarna, hur marsvinet antagligen kommer bli som vuxen. Men köper du av en uppfödare som "har marsvinen på lösdrift" så att säga (låter dom springa i en hage lite som dom vill och inte blir upptagna så mkt), är risken stor att du får ett icke rumsrent marsvin. När jag köpte ett marsvin från en uppfödare bajsade detta hela tiden i matskålen, kissade på mig m.m. Det gör hon fortfarande...
Men ändå tycker jag att det känns tryggare med att köpa marsvin från uppfödare.

* Marsvin är ganska lika i temperamentet, oavsett kön. Men hanar kan vara jobbiga i "trotsåldern" då dom ska bita i allt! Men sedan blir dom underbara. Fast, problemet är om du har en t.ex kastrerad hane och hona tillsammans (som jag har), då hanen lätt pissar överallt.
Men trots allt är min hane tillgivnast och mest lättlärd. Detta är lite till och från marsvin så klart, men som sagt så är min hane tillgivnast.
Hanar kan möjligtvis lukta lite mer, om du har "honlukt" på t.ex tröjan. Då börjar de uppvakta, men det är bara en tillfällig lukt. För övrigt luktar dom inte.

* Marsvin brukar söka kontakt till människan om den är tillräckligt tam, även om den har marsvinssällskap. Börja hantera ditt marsvin lugnt och försiktigt redan från början när du köpt det, så får du nästan med säkerhet ett trevligt och tamt marsvin! Hur lång tid det tar för marsvin att bli tama, beror på temperament, trygghet i hemmet och hur du själv håller på med dom.
Att marsvin är likgiltiga, är det sista man kan säga :P.

* Har du flera marsvin, har dom ju sällskap av varandra, och kanske inte blir lika tama. Men det är inte säkert. Mitt tips här är att du börjar med att köpa ett marsvin, och när du fått en "stadig" kontakt och tamhet med det, kan du ge dig in på att kanske köpa ett till. Det har iaf alltid funkat för mig.

* Varje dag bör du vara med dina marsvin, men det beror oxå lite på om de har sällskap eller inte. Mina marsvin är VÄLDIGT sällskapssjuka, och vill ha mycket sällskap.

* Också på rumsrenheten beror det på temperament. Men det är ganska svårt att få marsvin rumsrena tycker jag. Inte för att jag försökt så mkt, men iaf.

* Marsvinen sover på natten, men dom kan "prata" och låta till ganska sent på natten. Jag tycker inte du ska ha dom i ditt rum där du sover, då allergirisken också ökar (även om du inte har varit allergisk innan).

* Jag tycker att en bra plats är där det inte låter mkt, folk springer omkring m.m, men samtidigt måste man ha dom nånstanns där man inte glömmer bort dom och ändå är lite då och då. Att ha dom i köket tycker inte jag är så bra, då det lätt kan bli ohygieniskt om man slarvar med skötsel m.m. Fast, det beror helt på från person till person vad man föredrar.

* Jag har mina på golvet, men det är inte bra tycker jag. RIsken för att man stöter till buren med fötter, stolar m.m är stor, och är det luftdrag på golvet blir marsvinen lätt förkylda. Jag tycker att du ska ha marsvinen på ett litet, stabilt bord eller liknande, och lyfter ner dom på golvet när dom ska få springa.

LYCKA TILL!

Mvh//Miggy
 
Men hur många är det som marsvin rumsrena på en skala?? :confused: I princip inga, djuraffärer köper marsvin från grossister som i sin tur har sina marsvin på sk lösdrift..
Bajsa och kissa i matskålen brukar nästan alla ungar göra det är bara att skaffa större skål med högre kanter och lägga i lite mat åt gången så den slipper ligga och mögla..
Numera är det lag på att ha marsvin tillsammans så din tiori om att köpa ett marsvin lite senare håller inte länge till enklast är det nog ändå att köpa en vuxen och en unge från en uppfödare. Marsvin blir dessutom tamare om de har en kompis...
//Marsvinsuppfödare samt ägare/fodervärd av 100 marsvin
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp