Bukefalos 28 år!

Martingal fäst i tyglar genom bettringarna?

UppsalaMaria

Trådstartare
Jag är riktigt konfunderad. Är medryttare på en fullblodskorsning som gärna går med huvudet väldigt högt, han har alltid martingal. Jag kan jobba honom till rätt form utan några jätteproblem, men så fort han blir stressad så slänger han upp huvudet igen och blir väldigt het. Då backar jag några steg; skrittar, flyttar till han är harmonisk och i form igen. Nu till saken:

Ägaren till hästen var på träning för ett tag sen. Tränaren rekommenderade då att hon skulle prova lite hjälptyglar kortare stunder, för att få hästen att sänka sig och därmed inte stressa lika mycket. Jättebra tycker jag, för han behöver samla sig och jobba mer med ryggen och då kan det hjälpa att börja med till exempel en graman. Jag tycker att graman är en bra hjälptygel så länge man aldrig någonsin "drar ihop" hästen och alltid har stödet på den vanliga tygeln. Ägaren är dock lite anti graman, vilket jag iofs kan förstå, har man inte ridit mycket med graman så kan det verka som en hemsk tygel.

Grejen är bara att den här tränaren rekommenderade något som för mig är HELT SJUKT. Något som ägaren nu rider på och tycker går jäättebra. (Jag red igår och hoppade av efter 10 minuter och kopplade om.

Hon låter alltså martingalen löpa igenom bettringarna, sedan fäster hon tyglarna i martingalringarna istället för bettringarna. Alltså löper tygeln från handen, igenom bettringarna och ner till hästens bringa. Det är ju 1000 gånger värre än en graman, det är ju som att rida enbart på gramantygeln??

Är det något jag missat totalt i denna lösning? Det enda som hände när jag red var att han gick med nacken övervinklad inåt bringan (tänk rollkür fast lägre) och jag kunde aldrig ge honom någon eftergift för då tappade jag det lilla stöd jag kunde ha på handen utan att dra ihop honom.
 
Sv: Martingal fäst i tyglar genom bettringarna?

Det låter onekligen som en ganska speciell lösning. Men en tränare borde ju å andra sidan veta vad han/hon gör. Har du varit med på någon träning så att du kunde höra tränaren och ägaren disskutera "live"? Det kanske kan vara en idé att fråga om du kan få vara med nästa gång annars. Titta på thiedeman-tyglar, det kanske skulle kunna vara en bra idé? Det är ju lite som en blandning mellan martingal och graman och kan vara en bra övergång till graman. Med thiedeman behöver man ju bara hålla i en tygel också, kan ju underlätta till en början om man inte är van vid graman. Du kanske kan prova dig fram lite och när du hittat nåt du trivs med visa ägaren och försök inspirera lite :)
 
Sv: Martingal fäst i tyglar genom bettringarna?

Hade jag vart ägare hade jag blivit tokig om min medryttare provat lite egna lösningar utan att ha rådgjort med mig först.

TS: Jo, det blir verkligen som att bara rida på graman :crazy: Ingen trevlig lösning alls... Går det inte att förklara det för ägaren? Låter ju konstigt om h*n är emot graman, men kan tänka sig att rida på enbart det.
 
Sv: Martingal fäst i tyglar genom bettringarna?

Det låter onekligen som en ganska speciell lösning. Men en tränare borde ju å andra sidan veta vad han/hon gör. Har du varit med på någon träning så att du kunde höra tränaren och ägaren disskutera "live"? Det kanske kan vara en idé att fråga om du kan få vara med nästa gång annars. Titta på thiedeman-tyglar, det kanske skulle kunna vara en bra idé? Det är ju lite som en blandning mellan martingal och graman och kan vara en bra övergång till graman. Med thiedeman behöver man ju bara hålla i en tygel också, kan ju underlätta till en början om man inte är van vid graman. Du kanske kan prova dig fram lite och när du hittat nåt du trivs med visa ägaren och försök inspirera lite :)


Jättebra lösning faktiskt, det ska jag prata med ägaren om! Själv är jag van att rida med graman, jag tycker det är en bra lösning i detta fall men då vet jag också att jag aldrig rider enbart på gramanen utan alltid har stödet i den vanliga tygeln. Tack för tipsen!
 
Sv: Martingal fäst i tyglar genom bettringarna?

Hade jag vart ägare hade jag blivit tokig om min medryttare provat lite egna lösningar utan att ha rådgjort med mig först.

TS: Jo, det blir verkligen som att bara rida på graman :crazy: Ingen trevlig lösning alls... Går det inte att förklara det för ägaren? Låter ju konstigt om h*n är emot graman, men kan tänka sig att rida på enbart det.


Jag skulle aldrig prova något utan att rådgöra med henne först, det är trots allt hennes häst. Däremot vet jag att hon i vanliga fall uppskattar när jag kommer med förslag både när det gäller ridning och utrustning, så jag undrar om det är något tränaren sagt som gör att hon vägrar graman?

Precis så tycker jag, det här är ju resor värre än att rida på graman i och med att jag bara drar ihop hästen utan att kunna ge något som helst stöd eller eftergift. Mitt förslag skulle dessutom vara att sätta gramanen i sidan då hästen är van att gå med huvudet högt samt har lite "hjorthals" så det känns dumt att kräva för mycket "sänkning" till en början.
 
Sv: Martingal fäst i tyglar genom bettringarna?

*kl*

Jag har ridit med "bara graman" en gång, detta på en träning när hästen inte riktigt hittade stödet i bettet och bli lång och låg. Jag fick då släppa tyglarna och red på bara gramanen kanske 1½ varv runt i ridhuset i trav och hästen släppte hela överlinjen och vi fick liksom en "aha"-upplevelse både hästen och jag. Sen dess har jag inte gjort det mer och jag rider inte heller med graman längre. Det var det lilla som behövdes för att hitta rätt "läge", men att rida på det hela tiden låter konstigt även i mina öron.. Det går ju inte att inverka särskilt med handen utan att dra ihop hästen..
 
Sv: Martingal fäst i tyglar genom bettringarna?

Knapplån

Håller med om att det låter helt vansinnigt att rida på den lösningen särskilt som ägaren är emot graman?? (hur tänker man då?). Tidemantygeln är ett bättre alternativ helt klart, eftersom den automatisk verkar när den behövs och slutar verka när det går bra och man inte behöver lära sig rida på två tyglar.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 781
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 486
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 047
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp