Martingal, irlänsk? galopp?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare annsi_pluring
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 086
A

annsi_pluring

Nån som vet va ja menar för sort? Var finns dom och köpa? Finns de nån som har fakta om den som har lust å dela me sig lite.. Har tänkt testa på min häst, men vill veta varför ja har den på.. :banana:

Sv: Martingal, irlänsk? galopp?

Är det en sån som är en kort liten läderrem med en ring i varje ände? Har dock aldrig förstått vad de är till för...

Irlänsk martingal är mycket riktigt en sån kort läderbit med ringar i ändarna används inom galoppsporten för att inte hästen ska kunna få tygeln på fel sida över halsen genom att slå med huvudet alltså om du förstår hur jag menar lite svårt att förklara för jag har då aldrig varit med om att det hänt vare sig på galoppörer eller vanliga hästar. Finns o köpa i en del vanliga ridsport affärer och i galoppshopar.

annsi_pluring skrev:
Nån som vet va ja menar för sort? Var finns dom och köpa? Finns de nån som har fakta om den som har lust å dela me sig lite.. Har tänkt testa på min häst, men vill veta varför ja har den på.. :banana:
Varför ska du ha den om du inte vad vad du ska ha den till?? :confused:

Humelibumlan skrev:
Varför ska du ha den om du inte vad vad du ska ha den till?? :confused:

För att ja vill slippa den vanliga hemska martingalen...

Irländsk martingal andvänds för att, precis som fred sa, att tyglarna inte ska hamna på fel sida. Sen ger det väl en liten verkan av något som trycker under huvudet om hästen skulle slå upp riktigt högt med huvudet och du själv sitter med händerna under hakan... Men någon martingal på det sättet som du menar är det inte

okej... då kommer den säkert passa bra och rida på paddocken me. :bump:

Hur ser en sån ut ?? Någon som har en bild ?

Irländsk Martingal:

irishmartingale.jpg

mvh Sandra

????? varför behöver du en sån i paddocken? Jag som rider galoppörer ser alltid till att ta AV den innan jag rider "dressyr" den gör ju att du inte kan använda tex ledande tygeltag......

kan verkligen inte förstå varför du vill använda en sådan, när du inte ens vet vad den är till för.

och vad är det för hemskt med en vanlig martingal?

Om du inte vill använda en vanlig martingal är det väl bara att ta bort den :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
871
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
290
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
619
Senast: Emma-pemma
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 004
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈