Martingal som sitter fast i nosgrimman

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ScissorHands
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 3 934
Sv: Martingal som sitter fast i nosgrimman

Jag rider med majoriteten av de hjälptyglar jag har fästa i nosgrimman och inte i bettet. Ser ingen nackdel med det.

PrinceFair skrev:
som sagt, om ngt sånt händer går lädret med nästan hundraprocentig säkerhet av...

Jo men man kan aldrig säga till hundra procent, och det finns ju någon anledning till varför man inte får tävla med dem i Sverige. Skulle aldrig riskera min häst även om det bara är en liten risk.

Jag har ridit på sådan flera gånger... Och jag tyckte det var lite svårt att styra... Men annars verkade den rätt okej... Men det är inget jag använder på mina egna hästar.

Man får ju inte tävla med några andra hjälptyglar heller, det har inte att göra med att den är farlig. Vad händer om en häst med inspänningstyglar snubblar? Det används ju frekvent och anses "helt normalt", och sitter dessutom i bettet...
Är man orolig kan man sätta en nyckelring mellan martingalen och nosgrimman, den håller emot ungefär som ett balsnöre men ser lite prydligare ut.

pernilla_s skrev:
Jo men man kan aldrig säga till hundra procent, och det finns ju någon anledning till varför man inte får tävla med dem i Sverige. Skulle aldrig riskera min häst även om det bara är en liten risk.

man får inte tävla med andra inspänningar heller så det är inte alls konstigt. har inget att göra med att den skulle vara särsk "farlig"

jag tycker att fast martingal är en bra hjälptygel som bara verkar när det behövs, till skillnad från gummisnodd tex.

*kl*
Min häst är lite orolig med huvudet. På senaste träningen använde vi en fast martingal och hon blev mycket stadigare på en gång.
Jag har ridit med det någon gång ibland hemma just för att hon blir så ivrig och slänger upp huvudet.
Fast martingal fungerar jättebra på henne, men tränaren berättade om en häst som inte alls trivdes med det. Så det är nog från häst till häst.

Ni som är lite insatta i trav (om någon läser just här),, är inte en fast martingal typ samma sak som en springrem?:idea:

PrinceFair skrev:
man får inte tävla med andra inspänningar heller så det är inte alls konstigt. har inget att göra med att den skulle vara särsk "farlig"

jag tycker att fast martingal är en bra hjälptygel som bara verkar när det behövs, till skillnad från gummisnodd tex.

Du får ju faktiskt använda vanlig martingal, när man hoppar så det är ju någon skillnad på dem som inte passar när man hoppar iallafall. Den låder hästarna mer, då de behöver halsen att balansera med när de hoppar

jag vet att man får tävla med vanlig martingal, men den brukar inte klassas som inspänningstygel utan som hjälptygel därför skrev jag den inte.

Pubriacones skrev:
Ni som är lite insatta i trav (om någon läser just här),, är inte en fast martingal typ samma sak som en springrem?:idea:

Finns ju massa olika teorier inom travet, men ja. Vad jag har fått lära mig så är springrem i huvudsak ett hjälpmedel till hästar som är oroliga med huvudet. Men jag vet folk som använder det, trots deras kolugna hästar med huvudet blick stilla så det finns säkert andra anledningar också.

Använde det till min shettis när jag tävlade henne i ponnytrav, och hon är en sån häst som är allmänt ostabil och pigg och hetsig. Och den hjälper henne, hon blir mycket stabilare med den.

Pubriacones skrev:
*kl*
Min häst är lite orolig med huvudet. På senaste träningen använde vi en fast martingal och hon blev mycket stadigare på en gång.
Jag har ridit med det någon gång ibland hemma just för att hon blir så ivrig och slänger upp huvudet.
Fast martingal fungerar jättebra på henne, men tränaren berättade om en häst som inte alls trivdes med det. Så det är nog från häst till häst.

Jo jag skulle kunna tänka mej det... En liten skillnad kanske kan vara att på springremmen finns en gummigrej (som påminner om ett hundben) och den ger lite, lite elasticitet.
Springremmen används på hästar som är oroliga med huvudet och därför tappar traven. De som för tillfället inte har en springrem hemma men vill prova att köra med en sån tar helt sonika en cykelslang och fäster i gjorden och nosgrimman...

Jag har aldrig använt springrem själv men detta är vad jag har fått lära mig om den.

Angående den fasta martingalen... Varför skulle den vara sämre än andra hjälptyglar så länge den används som hjälp?
Det finns säkert massor av ryttare som sitter o rider omkring med den felaktigt, men det finns det ju ryttare som gör med graman/gummisnodd, för hårt åtdragnanosgrimmor och skarpa bett också.
Visst en del hästar tycker säkert att det är obehagligt att "sitta fast" och inte kunna slänga upp och ner med huvudet. men min kompis häst går baklänges om hon tar fram gramantyglarna.

Och en häst som går med fast martingal kan ju fortfarande röra huvudet i sidled...

//Lillan

Lillan_tuff skrev:
Jo jag skulle kunna tänka mej det... En liten skillnad kanske kan vara att på springremmen finns en gummigrej (som påminner om ett hundben) och den ger lite, lite elasticitet.
Springremmen används på hästar som är oroliga med huvudet och därför tappar traven. De som för tillfället inte har en springrem hemma men vill prova att köra med en sån tar helt sonika en cykelslang och fäster i gjorden och nosgrimman...

Jag har aldrig använt springrem själv men detta är vad jag har fått lära mig om den.

Angående den fasta martingalen... Varför skulle den vara sämre än andra hjälptyglar så länge den används som hjälp?
Det finns säkert massor av ryttare som sitter o rider omkring med den felaktigt, men det finns det ju ryttare som gör med graman/gummisnodd, för hårt åtdragnanosgrimmor och skarpa bett också.
Visst en del hästar tycker säkert att det är obehagligt att "sitta fast" och inte kunna slänga upp och ner med huvudet. men min kompis häst går baklänges om hon tar fram gramantyglarna.

Och en häst som går med fast martingal kan ju fortfarande röra huvudet i sidled...

//Lillan

Jo,, jag vet hur en springrem ser ut.
Stod i ett travstall förut och där använde man ibland bara själva remmen utan gummigrejen om du fattar.. Hjälpte det oxå :)

Och sen det där du skrev om den fasta martingalen så måste du ha menat någon annans inlägg för jag skrev inte att det var sämre än andra hjälptyglar:crazy:

Freja_ skrev:
Finns ju massa olika teorier inom travet, men ja. Vad jag har fått lära mig så är springrem i huvudsak ett hjälpmedel till hästar som är oroliga med huvudet. Men jag vet folk som använder det, trots deras kolugna hästar med huvudet blick stilla så det finns säkert andra anledningar också.

Använde det till min shettis när jag tävlade henne i ponnytrav, och hon är en sån häst som är allmänt ostabil och pigg och hetsig. Och den hjälper henne, hon blir mycket stabilare med den.

Jo,, jag vet en tjej som använde det på sin shettis för att han var lite 'stegrings-benägen'.
Hon använde både resgjord och springrem på honom. Fastän han var still med huvudet.

Det är tillåtet att tävla på fast martingal i England, USA och Irland.

ScissorHands skrev:
Aldrig sett det förrut, vad säger ni om det?

Tycker det låter som den blir mkt fastare än en som sitter löst i tyglarna, där kan man ju lätta på tyglarna så försvinner effekten...?
Eftersom det blir en fast martingal (?) är det värkligen tillåtet i Sverige?

SH444G_martingal_nosgrimma.jpg

Står följande där jag hittade den:
"Hästen känner av trycket i nosryggen varje gång den lyfter på huvudet. Varje gång den lyfter sitt huvud uppstår ett stresshormon vilket i sin tur leder till obalans. Martingalen hjälper hästen att hitta till eftergift."

Det där är en fast martingal, man kan ta en vanlig och sätta fast i nosgrimman, den hj'lper hästen att hitta stöd och eftergift, mkt bra på obalanserade hästar som gärnA VILL gå och hänga sig i ryttarens hand, på jakt efter ett stöd, har blivit tipsad när jag ridit unghästar åt anndra att rida med fast martingal om jag märker att hästen behöver mer stöd osv. Den ska inte påverka hästen att dra ihop den i konstig form eller likande, utan bara ge ett stöd, den är tillåten att rida på i sverige men INTE tävla. :)

Pubriacones skrev:
Och sen det där du skrev om den fasta martingalen så måste du ha menat någon annans inlägg för jag skrev inte att det var sämre än andra hjälptyglar:crazy:

Ja sorry... Jag borde ha uttryckt mig lite klarare på den punkten...

//Lillan

Jag har hört talats om det , det fins ju hästar som är stressade av att martingalen "drar" / hänger i tyglarna då kna dett avara till hjälp. En i mitt stall har användts sig av det. Hon tävlar gymkhana men jag tror ej hon har det när hon tävlar eftersom vad jag vet är dt otillåtet ;)

Jag tycker jämt att jag ser fast martingal på bilder i hästböcker, alltså bilder som kommer från England tänker jag på...

Och i polo har hästarna alltid fast martingal så vitt jag vet...

Personligen tycker jag att fast martingal är lite läskigt men det har en bra effekt på de hästar som gärna kör upp huvudet innan hinder. Men jag upplever den som säkrare än att hoppa på graman om man vill avhjälpa problemet. (Jag blir så nervös när jag ser ekipage hoppa med gramanen mellan frambenen.) Det är enligt mig ingen lösning på ett problem (alltså inget man skall behöva rida med varje dag) men som en vägledande hjälptygel är den kanon.

Jag vet att man inte får tävla på fast martingal och är rätt säker på att den inte får användas vid framhoppning heller då enda som står i TR är att en martingal skall användas med löpande ringar. Det är därimot tillåtet att hoppa fram på graman så då får man använda den vid framridningen istället.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 137
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 474
Senast: palle
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara... 24 25 26
Svar
515
· Visningar
42 425
Senast: Korven
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 272
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?