Martingal vid VM-hoppning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bankerspretta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 976
B

Bankerspretta

Har sett på flera hästar att dom har en martingal med en "platta" i, formad som ett y. Vad fyller denna för funktion? Vad är skillnaden mot en "vanlig" martingal?

Sv: Martingal vid VM-hoppning

Vissa hästar stoppar gärna ALLT i munnen, även martingalen. De kan fastna med tänderna då i de smala remmarna och det är inte så bra, därav en platta som är mycket svårare att fastna i.
För några år sedan var det mode med sådana här i sverige. Och vissa har det bara för att dom tycker att det är snyggt

Okej. Aldrig tänkt på:) Tack så mycket!

Jag rider med platta på två av mina hästar, och det gör jag inte för att hästarna stoppar de i munnen, utan för att de blir "stadigare" med en platta. Hästar som skakar på huvudet osv osv brukar jag låta gå med såna framförallt vid hoppningen :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 064
Senast: Emuliiaa
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 409
Senast: Twihard
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka