grodan21

Trådstartare
Jag har för första gången gången köpt en martingal till hästen och idag när den skulle passas in på hästen insåg jag att jag inte har en aning om hur den ska sitta :o Så hur passar jag in en martingal?

Jag har för första gången gången köpt en martingal till hästen och idag när den skulle passas in på hästen insåg jag att jag inte har en aning om hur den ska sitta :o Så hur passar jag in en martingal?

Såhär. 😊

Hur ”kort” man vill ha den mellan sadelgjord och de löpande ringarna är individuellt. Det beror på hur högt du vill att hästen skall kunna höja huvudet innan det tar stopp.
Tänk också på att det mellan halsringen och sadelgjordsfästet inte får glappa för mycket, pga risken att fastna med en hov där.

Bifogade filer

• 2533934E-AD58-4E12-AE76-CA1DD6955A16.webp
    2533934E-AD58-4E12-AE76-CA1DD6955A16.webp
    31,7 KB · Visningar: 16
Får ta och göra ett gäng nya hål i remmen som fäst i sadelgjorden. Hur tajt ska den sitta?

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 932
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 232
Senast: Reshästen
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 071
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Dressyrhingsten Skyline to B.