Martingal!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TheDot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 2 357
T

TheDot

Tänkte bara kolla lite varför dom som har martingal har det? Skoj o höra :D

Sv: Martingal!

behålla några tänder... har den inte alltid men på hopptävlingar kan hon hetsa upp sig själv..:D

Har det på vår ponny i hoppningen, hela tiden, då han är f*rbaskat stark och lätt kan dra iväg, även om vi dock har den på nu för tiden så fyller den knappt någon funktion, då han blivit bättre och bättre, men man vet aldrig... Så en säkerhetsgrejj ere :P Sen har vi haft den i dressyren en del, samma sak där, han blir så stark annars, men där har vi kunnat plocka bort den helt nu :love:

Jag vill inte se ut som Paolo Roberto när jag har hoppat. Använder den endast vid hoppning på de hästar som behöver den.

Snäll häst som man har så behöver jag ingen :devil: :angel: :rofl:

/Therese - med världens snällaste Atli :love:

har det när jag hoppar och ibland när jag rider ut.
anledningen är att han ofta kör upp huvudet när man tar i honom! i hoppningen hr det lett till lite nerslag och så, han funkar MKT bättre på martingal! innan kunde han sänka ryggen lite just när huvet åkte upp..

Heta hästar som kan kasta med huvudet när man tar i dem. Så det är inte för att spänna in dem, utan bara precis så det tar stopp innan jag har en hästnacke i fejset.

Men endå, man har ju inte så stor chans mot en häst, om man går på styrka.

Det handlar inte direkt om styrka. En häst som kastar med huvudet för huvudet uppåt-bakåt. En korrekt anpassad martingal verkar neråt OM hästen för huvudet uppåt, annars verkar den inte alls. Det räcker med en normal kontakt med bettet för att krafterna (hästens huvud upp - martingal ner) ska ta ut varandra och hästen ska känna att det tar stopp uppåt.

Jo det är ju klart, men om hästen verkligen vill dra upp huvudet så är den ju NGT starkare än oss. Jaja kul o höra vad andra säger :)

Jag har martingal endast när jag hoppar för att utan den funkar ingenting pinsamt nog. Han gåpr inte att lägga rätt på hinder utan avstånden stämmer aldrig, han galopperar inte framåt när han blir het utan hoppar upp och ned på stället. Men han knockar min inte utan den, men den lugnar honom såpass att det blir roligt att hoppa, bägge blir gladare och resultatet blir bättre.

Har den vid hoppning för att ponnyn blir väldigt het och slår med huvudet när jag tar i henne.
Får hon upp huvudet för högt så blir hon för stark och drar iväg.

Har igen martingal tycker det är så spännande att se om jag lyckas undvika att bli träffad :devil: :angel:

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 229
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: Fibusen
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 058
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka