Mask hos avmaskad häst?

Enya

Trådstartare
Har en shettis som ser lite konstig ut. Eftersom mitt hö inte är analyserat ( på grund av att jag var i akut behov av ett parti hö och det var inte analyserat, och jag kommer nog inte att analysera det för det är inte så många balar att det lönar sig tycker jag.) har jag låtit mina hästar få lusernpellets. Ena ponnyn och nordisen är jättefina, men shettisen är bukig. Jag trodde att det var proteinbrist, men är nu böjd att ge mig. Alla hästarna avmaskades i november, så jag har inte tänkt på att shettisen har mask. Allvarligt här, kan det vara så att shettisen har mask? Tänkte avmaska alla nu inom kort, men de andra verkar inte ha problem med mask.
Kan shettisens bukighet bro på mask?

Sv: Mask hos avmaskad häst?

min shettis var bukig till trots.. fast din var kanske slimmad nyligen?

vissa maskmedel tar ju inte allt.. kanske dags att ta prover?

/jenny

Bukighet brukar främst bero på proteinbrist. Varför är du böjd att ge med dig ?? Du har ju ingen aning om vad du ger..menar i näringsväg. November är ju lite sent med avmaskning, men nu är det ju gjort. Vad ger du shettisen för något då ? Du kanske beräknat dennes behov för lågt helt enkelt.

Hästar kan vara pinfulla med mask trots regelbunden och korrekt avmaskning. Jag har haft en sådan. Maskmedlet tar bara c a 90 % av maskarna, normalt är detta inget problem, men har de övermycket mask blir de resterande 10 % mer än normalt maskangripna hästar har, och på ett par veckor är de proppfulla igen.

Skicka in ett träckprov innan du laborerar mer med fodret, det kan vara så enkelt att du behöver en rejäl avmaskningskur och inte alls foderförstärkning...

Tack alla för svaren!
Eftersom jag har tre hästar här som alla får samma sorts foder, fast olika mängd av det och det bara är shettisen som är bukig så funderar jag på mask. Jag har fodrat med lusernpellets för att förstärka proteinet i höet och så får de mineraler och betfor. De andra ser bra ut, men shettisen känner man revbenen på och han är bukig. De får fri tillgång på hö och halm.
Tycker inte att november är sent att avmaska, har alltid gjort det med ivomec. De avmaskades givetvis under betessässongen också och har nu avmaskat alla igen ( de är unghästar).

Hur mycket tycker du att jag ska ge? Kan man överdosera det? Kanske kan jag byta det mot soja?
Har tittat på honom i dag och riktigt funderat. Det som talar mot mask är att hans lååååånga päls är blank och fin ( jobbig att få fin pga längden, men den blänker i ljuset och han ser faktiskt fin ut), precis som de andra hästarnas är.

Är det någon som vet vad en shettis på 93 cm i mkh väger? Han är ju inte tjock.... Vad väger en nordiskorsning som är ca 160 och är ..hm... lite överviktig.? Det känns inte rätt att kalla honom tjock, han är stor, omusklad och har några kg för mycket.
Alla hästarna gör inget arbete, mer än att de går 500 m till hagen, 500 m från hagen och rör sig i hagen och boxen.

Nej du kanske inte tycker det är försent, men det är andra rekomendationer nu...för länge sedan var det November...men det är ändrat sedan lång tid tillbaka.

Jaha, då måste jag och flera med mig ha missat det fullständigt! Vad är det ändrat till då?Sist jag läste här så skulle man avmaska i slutet av okt i början av november och jag avmaskade den 7 november, tror jag det var.

Min lilla på 84cm och 150kg får:
2kg hö med 40g smbpr och 8,4MJ/kg
0,5kg Pellets med 90g smbp/kg och
0,3kg Luzern-pellets

Nu så har ju jag ett ganska så bra hö.
Men prova du med att ge minst 0,7kg Luzern till ditt hö.
Är höet dåligt så kan du behöva gå upp till ett helt kilo.

Shettisen väger nog (eller skall i fall väga) över 200kg.

Mata efter 200kg du.
3kg hö
1kg Luzern blir nog bra.

Är höet dåligt (runt 20g smbpr) så blir det ung. 170g smbpr och det borde räcka.

Usch vad det låter lite med 3 kg hö... Jag vet givetvis att det inte är lite alls, men jag ger fri tillgång nu, kan jag inte fortsätta med det?
Jag vet inte värdet på höet, känner att det blir billigare att ge lusern för att få upp proteinet om det är lågt och ge kraft miner blå ( eller ger jag grön???) för att hästarna ska få i sig alla viktiga mineraler och vitaminer.
Men nu blev jag rekommenderad att köpa soja och salsa bas musli, kan det bvara bra?

Hur mycket betfor bör jag ge till mina hästar tycker du? Hur mycket lusern kan nordisen få?

Jag tycker inte att du skall ge någon betfor alls.
Det duger utmärkt med hö, luzern och kraft miner blå.
Om du blöter luzernen, som jag tycker att man skall göra, så kan du ju blanda mineralerna i det.

Du kan också lägga till soja som är ett oerhört billigt sätt att få mera proteiner på.
Till nordsvensken borde du kunna ge 3ggr vad shettisen får, eller lika mycket mat/kg häst.
Om nordsvensken borde väga 600kg så är det väl lagom med 9kg hö och 3 kg luzern.
Vill du komma billigare undan och få ner mängden energi, så kan du byta ut ett kg luzern mot 333g soja.
Eller t.o.m. 2 kg luzern mot 667g soja.

Jag ger ett fullfoder för jag orkar inte slaska med mineralerna och matar alla hästar ute på lösdrift i hagen.
Fullfodret ger mig en möjlighet att fördela mineralerna på ett vettigt sätt mellan hästarna.
Om jag hade haft hästarna uppstallade, så hade jag givit bara hö, luzern och mineraler till de som inte arbetar.
Och dessutom sädkross till de som arbetar eller växer.
Man behöver inte krångla till det eller göra det dyrt bara för att få det rätt.

Varför tycker du inte att man ska ge betfor? Eftersom både betforen och lusernen tar slut inom de närsmaste två veckorna eller något så kommer jag inte att köpa mer betfor. I dag skickade jag min man till granngården och han kom hem med soja is tället för lusern och salsa bas musli, tror jag det hette. Vi hade pratat om att jag kanske skulle testa detta foder, men det var bestämt att han skulle köpa lusernpellets och saltstenar. Nu blev det soja istället för lusern för dem på granngården tuyckte att eftersom vi hade funderat poå det så kunde vi prov det och se om det var bättre än lusern.
Jag har ju lusern kvar, ska jag börja smyga in sojan och minska lusernet till det är slut och sedan bara ge soja och den här muslin?
Annars får det ha säcken musli som belöning och så köper jag lusern sedan.

Glämde fråga, hur får jag fram hur mycket soja hästarna ska ha, alltså hur mäter jag upp det? Jag har ingen våg.

Sep senast oktober...Det var ju många år sedan det blev nya rön...man kommer åt styngflugan redan då. Jag vet att jättemånga fortfarande kör på de gamla rönena..tyvärr.

Lånar knapp

Nu blir jag litet bekymrad. Den här tråden börjar med att 3 hästar som har fri tillgång till hö och proteinkompletteras med lusern. En utmärkt kombination. En av dessa, den minsta och av den mest lättfödda rasen föder sig inte medan de större är vid gott hull. Om det inte är så att de andra jagar bort den från maten förefaller det osannolikt att det bara skulle vara foderrelaterat tunnhet.

Nu håller tråden på att sluta med att shettisen får grovfodergivan, dess huvudsakliga energikälla och det som underhåller grovtarmens viktiga flora, begränsad till 3 kg hö men i stället rekommenderas 333 gram soja. En sådan dos får man dela upp på väldigt många gånger till en så liten häst för att inte riskera att för mkt oupptaget protein på en gång rinner över och skadar bakterierna i grovtarmen.

Jag tycker man bör överväga andra orsaker innan man gör så radikala förändringar, vilket trådskaparen själv var inne på. Har den parasiter, har den ngn sjukdom? Ta ett snack med den vet som känner besättningen innan du gör drastiska foderförändringar.

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 712
Senast: lady_vip
·
A
Foder & Strö Hej allihopa! Jag har en travare som jag haft i ett år. När jag köpte henne var hon väldigt mager. I vintras fick hon behandling mot...
Svar
2
· Visningar
778
Senast: Aia
·
Å
Foder & Strö Har haft d-ponnyn sen i somras. När han kom var han jättetunn och omusklad. Nu är det bättre men han är fortfarande tunn & har inte mkt... 2
Svar
22
· Visningar
1 803
Senast: åsnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Leverera valp vid 12 veckor?