Mask i markerna

jojo90

Trådstartare
Har en fundering angående mask i markerna. Vi har runt 10 hästar på gården, tre lösdrifter och tre rasthagar. Mestadels unghästar. Vi har använt oss av kolla masken den senaste tiden. Den har påvisat ingen mask eller väldigt lite. Efter att en häst föll ur väldigt mycket i höstas tog vi blod och bajsprov skickat till ett annat labb, det påvisade väldigt mycket mask. Därefter har vi provtagit ett par hästar och skickat till samma labb där de påvisat samma, mycket mask. Får då veta att kolla masken inte alltid är pålitig.

Nu till min fråga. Hur får man ner mängden masken i markerna? När det frös i december avmaskade vi alla hästar, dör inte masken i marken då så de inte kan få i sig mer? Har hjälp av min veterinär som ska hjälpa oss.... Men vill höra vad ni har för erfarenheter angående detta?
 
Mocka är väl det mest effektiva för att minska parasittrycket.
Plöja och så om är väl en annan metod, men jag är osäker på om det är själva markbearbetningen eller faktumet att marken får vila som är den avgörande där.
 
Maskens ägg som ligger i träcket kläcks mot våren, så om ni inte mockar, växelbetar eller låter hagarna vila i ett par år så blir det svårt att minska parasittrycket. Vi har sedan vi började mocka och klippa hagarna regelbundet märkt en stor nedgång på parasittrycket.
 
Har en fundering angående mask i markerna. Vi har runt 10 hästar på gården, tre lösdrifter och tre rasthagar. Mestadels unghästar. Vi har använt oss av kolla masken den senaste tiden. Den har påvisat ingen mask eller väldigt lite. Efter att en häst föll ur väldigt mycket i höstas tog vi blod och bajsprov skickat till ett annat labb, det påvisade väldigt mycket mask. Därefter har vi provtagit ett par hästar och skickat till samma labb där de påvisat samma, mycket mask. Får då veta att kolla masken inte alltid är pålitig.

Nu till min fråga. Hur får man ner mängden masken i markerna? När det frös i december avmaskade vi alla hästar, dör inte masken i marken då så de inte kan få i sig mer? Har hjälp av min veterinär som ska hjälpa oss.... Men vill höra vad ni har för erfarenheter angående detta?
Och vad gjorde det andra labbet som var så pålitligt som inte det största labbet i Norden inte gör?

Lilla blodmasken tar som snabbast 8v från smitta tills den syns i prov (vuxna maskar lägger ägg) men kan ligga vilande i tarmslemhinnan lång tid utan att utvecklas. Det är alltså helt rimligt att ett prov visar lågt och några månader senare visar på mer.
 
Har en fundering angående mask i markerna. Vi har runt 10 hästar på gården, tre lösdrifter och tre rasthagar. Mestadels unghästar. Vi har använt oss av kolla masken den senaste tiden. Den har påvisat ingen mask eller väldigt lite. Efter att en häst föll ur väldigt mycket i höstas tog vi blod och bajsprov skickat till ett annat labb, det påvisade väldigt mycket mask. Därefter har vi provtagit ett par hästar och skickat till samma labb där de påvisat samma, mycket mask. Får då veta att kolla masken inte alltid är pålitig.

Nu till min fråga. Hur får man ner mängden masken i markerna? När det frös i december avmaskade vi alla hästar, dör inte masken i marken då så de inte kan få i sig mer? Har hjälp av min veterinär som ska hjälpa oss.... Men vill höra vad ni har för erfarenheter angående detta?
Jag vet inte vad du tänker? Svartmålar du av någon anledning?

Det är inte rocket science de här masklaborationsfirmorna håller på med. De tittar på bajs i ett mikroskop och räknar antal maskar per given yta. Det är lätt. Det är möjligt att det görs automatiskt. Menar du att en krediterad laboratorium som kollamasken inte skulle inte klara av det? Krediteringen är en kvalitetscertifiering.

Har du så mycket hästar, speciellt unghästarna, måste du samarbeta med veterinär om av,avmaskningsplanering och betesrotation.
 
Och nej inte alls säkert avmaskning i december hjälper det minsta, eftersom många (alla?) maskar vilar på vintern.
Mask överlever i markerna så länge det går djur där.
Det beror på vilket preparat som användes. Vissa har hygglig effekt även mot larvstadierna i vävnaden (och vilande larver).
 
Vad menar TS med mycket mask. Upp till 500 brukar man inte avmaska för Lilla blodmasken.
Man bör alltid lägga till stora blodmasken för odling då det är den som är direkt farlig för hästen.

Tolkning av provsvar (OBS! Endast för friska hästar, provsvar från sjuka hästar måste diskuteras med kunnig veterinär!)
  • Upp till 100 EPG = väldigt lite.
  • Mer än 100, upp till 200 EPG = lite.
  • Mer än 200, upp till 500 EPG = måttligt.
  • Mer än 500, upp till 1000 EPG = mycket.
  • Mer än 1000 EPG = väldigt mycket.
 
Jag vet inte vad du tänker? Svartmålar du av någon anledning?

Det är inte rocket science de här masklaborationsfirmorna håller på med. De tittar på bajs i ett mikroskop och räknar antal maskar per given yta. Det är lätt. Det är möjligt att det görs automatiskt. Menar du att en krediterad laboratorium som kollamasken inte skulle inte klara av det? Krediteringen är en kvalitetscertifiering.

Har du så mycket hästar, speciellt unghästarna, måste du samarbeta med veterinär om av,avmaskningsplanering och betesrotation.
Maskarna kan vara i ett viss stadie som gör att det inte syns... Vi skickade till ett lab i Europa.
 
Det man analyserar är vanligtvis hur mycket maskägg som finns i en liten, liten del av bajset - det blir därför en rätt så grov uppskattning. Viktigt att komplettera med särskild analys för stor blodmask, som är mycket farligare.

Det är bra att läsa på om blodmaskarnas livscykel för att förstå hur man ska hålla dem på en låg nivå - eftersom vissa larvstadier av små blodmaskar kan ligga vilande i tarmslemhinnan på hästen i flera år (och då är svåra att komma åt med avmaskningsmedel) är det någonstans mellan jättesvårt och omöjligt att helt bli av med små blodmaskar. Däremot kan man hålla smittrycket på en så låg nivå som möjligt.
Larverna utvecklas sedan till vuxna maskar som lägger ägg som kommer ut med bajset. Äggen kläcks på betet och utvecklas till larver, som hästen får i sig när den betar.
Alltså:
- Mocka hagarna. Tar du bort bajset innan äggen hinner kläckas minskas mängden betydligt.
- Ha tillräckligt mycket bete för att hästarna inte ska behöva beta nära bajshögarna
- Låt hagarna vila från hästar. Hur lång tid det tar innan larverna på betet dör beror på vädret, utvecklingen går långsammare om det är svalt och fuktigt.
- strategisk avmaskning. Hur mycket maskägg hästarna utsöndrar är individuellt. Ofta är det några få som utsöndrar jättemycket, och då är det bra att avmaska de individerna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 125
Senast: __sofia__
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 684
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
3 970
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Hej. Har en 4-årig cool liten häst som drabbats hårt av mask sen liten. Hon äter forfarande alldeles för lite, och hade behövt äta massa...
Svar
9
· Visningar
964
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp