Mask/kli i rumpan

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare rare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 723
R

rare

Visst finns det en mask som sätter sig/lägger ägg precis i "rumphålet" på hästen, så det kliar en massa? Vilken?! Jag minns att jag läste detta i en bok nyligen, men inte mer....Håller på att bli tokig då¨min häst kliar svansen..

Sv: Mask/kli i rumpan

Jag hade precis ute vet till min häst för att vaccinera. Han har även kliat svansen och väldigt tunn svans. Vet rekomenderade att avmaska med bimectin.
H*n sa att den INTE syns på kolla masken.

Jag hade precis ute vet till min häst för att vaccinera. Han har även kliat svansen och väldigt tunn svans. Vet rekomenderade att avmaska med bimectin.
H*n sa att den INTE syns på kolla masken.

Man KAN i sällsynta tillfällen hitta även springmaskägg i KollaMasken, men eftersom den lägger ätt utanför så är det ovanligt. Och iom att masken i sig är ovanlig så är det alltså ännu svårare. Man kan ta tejp och trycka mot hästens anus och sen kolla, men om hästen HAR springmask så missar man den inte.

Att bara avmaska för att hästen kliar svansen låter inte rimligt.

Jag tyckte oxå att detta verkade märkligt att jag bara skulle avmaska för att han hade kliat lite i svansen.
Frågade vet mest för att få reda på om det finns ngt tillskott eller så för att han har så himla tunn svans (för att se bild kolla min tråd "min häst har ingen svans" här på hästvård)

Det kan ha varit så att h*n sa att det kunde vara styngflugelarver (kommer inte exakt ihåg vilken mask det var)

Nej det kan dom inte. Människans springmask har bara människan och djurens springmaskar har bara djurena.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 136
Senast: MayGrace
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
329
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 259
Senast: Iamia
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka