B

**BORTTAGEN**

Nu har jag läst apotekets skrift om hästar och avmaskning och blivit lite nojig...
Där står det hur viktigt det är att ha skilda sommar- och vinterhagar med tanke på parasiter. Står också att små hagar som ligger nära stallbyggnader ofta har mer parasiter. Om hästarna får hö i hagen skall man använda höhäck. osv.

Vi har två hagar till två hästar. Båda hagarna är tillräckligt stora för att det alltid (utom mitt i vintern förstås) skall finnas gräs - inte jättemycket, men det blir aldrig lersörja.

Vi skiftar hage ganska friskt året runt för att det inte skall bli nertrampat och för att gräset skall kunna hämta sig lite.
Nu får jag panik och känner det som att mina hästar går och smaskar inälvsparasiter hela dagarna!

Hur livliga är parasiterna egentligen? Kan de kralla sig en tio-tjugo meter från gödselstacken till hagen? Och hur lång tid har man på sig att mocka undan skithögarna i hagen innan de gett ifrån sig smitta?

Avmaskningsshemat verkar ju gälla för dom som även följer ett betesshema. Det måste ju finnas någon mer än jag som alltid har hästarna hemma i hagar som inte är så jättestora och fina. Hur gör ni med avmaskningen. Skall man bara följa shemat och hålla tummarna eller?
 
Högar bör mockas ur ganska frekvent för att det ska vara riktigt effektiv.

Sen är du inte ensam om att ha det som du har det =) Vad du gör då är helt enkelt avmaskar som om de gick på bete hela gräsperioden. Sen när det blir kallt (oktober typ) så går maskarna i vinterdvala.

Jag har separat sommarbete och vinterhage. Sommarbetet är i princip parasitfritt (eller VAR innan i år iaf *s*). Vinterhagen däremot är det ju ganska hårt tryck på. Jag har dock valt att INTE rotera hagar året runt, utan har "offrat" vinterhagen. Dvs den får bli söndertrampad (inte lerig) och gräset nedbetat.

Men när de kommer från betet så är det ju gräs i vinterhagen, och eftersom det är så hårt tryck på vinterhagen är den nog ganska parsitangripen. Den betesputsas iofs innan hästarna kommer ut i den, men det är mkt kuperat och där går inte att betesputsa.

Men jag avmaskar som för betessäsong sålänge de äter gräs. Sista avmaskningen blir i mitten på oktober.

Jag mockar ingen av hagarna, det är alldeles för stora hagar för att det ska bli rimligt att gå omkring och plocka bajs.

Andra bra sätt att parasitbekämpa är att slå ner ratorna och kasta det gräset, att betesputsa, att växelbeta med andra djurslag (får eller ko t ex)
 
Det går inte att ha dessa 2 stora hagar ENBART till sommarhagar och ev göra en mindre vinterhage separat ? Ni har inte kanske lite skog ni kan hägna in och ha som vinterhage då ?? Om ni skiftar hagar ganska friskt flera ggr/år så lär ni såsmåningom INTE ha så god betestillväxt framöver. Om man bara har ett fåtal hagar så bör man rutinmässigt avmaska enligt föreskrivna intervaller, samt ta träckprov, mocka hagarna, betesputsa osv..Hur stora är egentligen dessa 2 hagar ?
 
Nej... :( Tyvärr har vi ganska ont om plats. Bor på en typisk avstyckad gård mitt i åkern.
Jag är jättedålig på att uppskatta hur stora våra hagar kan vara. Kanske 60x50m och 60x100m. Platta och tråkiga är dom. (Fast den stora sommarhagen har vi dragit in i trädgården så att hästarna ändå får bra med träd att traska runt i. :D )

Jag mockar undan allting, men ibland kan det gå 2-3 veckor mellan mockningarna. Dessutom klipper jag med gräsklipparen i slutet av sommaren och på våren. (det är väl att putsa betet?)

Tycker bara att det känns så dumt att hästarna bara kan gå en kort tid i den stora fina hagen och sen resten av året i den lilla.

Men jag får väl tänka om. Har helt enkelt inte riktigt fattat hur viktigt det här är innan.
 
Jag tror att jag skall göra som du gör, fast fortsätta att mocka ändå eftersom våra är så små. Fast jag fattar inte riktigt hur betesputsandet kan hjälpa mot parasiter? De faller väl bara ner på marken och kan krypa tillbaka igen sen?
Varför hjälper det att växelbeta med andra djurslag? Äter de "varandras" parasiter? (Ja, det där lät ju konstigt... :crazy: )
 
Växelbete är bra eftersom olika djurslag äter där de andra ratar. Dvs kor och får äter hästarnas rator, och tvärtom. Ratorna gör att betet minskar och det höga gräset "skyddar" bajset så maskarna (äggen) har det gott och överlever länge. Får man bort det skyddande gräset torkar högarna ut och äggen dör.
 
Så om man har en mindre hage kan man alltså likaväl klippa ratorna med gräsklippare?

Vet du om det är lönt att mocka bort högar som legat ett längre tag och blivit sådär vita och utflutna?

Ursäkta om jag frågar så många jobbiga frågor, men jag är väldigt intresserad av det här.

Kanske någon som vet någon bra sida på internet där man kan läsa mer?
 
Att klippa eller slå är naturligtvis också bra. Akta så du inte sprider ut högarna bara. Mocka bort är aldrig fel, även om bajshögarna är gamla.
 
Gräsklippare går bra ja. Jag åkte runt med gräsklippare i fångstoets svälthage. Den var såpass liten att det gick, och det var ju ännu viktigare att få bort ratorna då, för när det inget annat fanns att äta i gräsväg så gav hon sig ju på ratorna såsmåningom.

Men, det absolut bekvämaste är att växelbeta med kor eller får. Så kan man stå utanför och kolla på sina fina gräsmattehage ;) Fast det förutsätter ju att man har tillgång på får eller kor förstås..

Ännu en fördel är att hästar vill ha kort gräs (kossor lite längre) och det är mer näring i kort, spätt nyuppvuxet gräs än långt övervuxet.
 

Liknande trådar

Hästvård Det vimlar av avmaskningsfrågor på detta forum, men även jag är i behov av att ställa en fråga i just detta ämne… Så snälla Magdalena...
Svar
4
· Visningar
1 143
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp