Maskinvation...

S

sova

Suck. Är själv väldigt noga med hur, när och med vad jag avmaskar med. Sommarhalvåret går min pålla ute med endast ett fåtal andra hästar och även deras ägare är noga och vi kör samma race. Vinterhalvåret är vi däremot installade på ett större stall med en privatdel som har några egna hagar att dela upp sinsemellan. Vinterhagarna är inte jättestora. Inget gräs alls i dessa. Om de får hö i hagen ges detta ur ikeapåse upphängt i ett träd.
Nåväl. En familj på detta stora "vinterstall" köpte i somras en 5-åring. Hästen var då avmaskad enl konstens alla regler enl säljaren. Denna familj "glömde" dock att avmaska den fler gånger, dvs på sommaren och hösten. Den hästen har sedan till och från haft kolikkänningar under hösten. Nu i veckan var det riktigt illa och den fick åka in akut. Där konstateras det att hästen har mkt riklig mängd blodmaskägg.. Hästen avmaskades och är nu hemma igen. Har hela tiden gått ensam i hagen, men delar dock hagen med en annan häst. (fm och em pass)
Pga lite strul med platsbrist har hästarna ibland gått i varandras vinterhagar (de flesta privathästar går en och en. Eftersom min har en kompis i hagen har vi i stort sätt fått ha vår hage ensam).
Hur stor risk är det att våra hästar är nersmittade nu? Är det lönt att skicka in träckprov nu, eller bör man vänta en månad eller så? Vad kostar detta prov på nåt ungefär? Kan vara bra att veta eftersom det nog är lika bra att försöka övertala alla till att skicka in ett prov. Är en smittad borde alla vara det, eller? :confused:
Blev himla långt detta inlägg, hoppas någon orkat läsa allt och kan ge mig svar! :) :bow:
 
Vi har haft en sån smittspridare i vinterhagar, men det har inte blivit nån större skillnad faktiskt sen vid träckprovskontroll. Just att det inte är gräs gör mycket. Har ni möjlighet att mocka hagen lite kanske? Att de äter hö KAN ju göra att de får i sig ägg ändå från marken.

Träckprovspriset är billigast hos Vidilab , kika på deras hemsida för priser och hur du gör prov. Det räcker om ni skickar in om ett par månader, typ april.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 496
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
2 844
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 840
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp