Bukefalos 28 år!

Maskstrul... *suck*

S

sova

Som jag tidigare berättat här har en av hästarna i stallet konstaterad mask (fick kolik och var tvungen att åka till klinik). Den hästen avmaskades och kom hem efter några dagar. Vi andra privatryttare pratade då lite om att vi skulle skicka in träckprov på våra för att se hur illa det var. (alla hästar går inte i samma hage. Några gemensamma avmaskningsrutiner finns inte och alla har sin tro).
Men så igår såg jag att flera (inte alla) gick och avmaskade sina hästar (inga prov är skickade.) En hade pratat med en vet som hade rekomenderat Fyrantel så det hade de avmaskat med, en annan använde Cytestin (?) och en tredje tog Ivomec "för den funkar alltid".
*SUCK* Så här står man med hakan i golvet och vet varken in eller ut. I min värld har jag lärt mig att man inte ska avmaska vid denna tidpunkten för att man då väcker sovande maskar. Såtillvida det inte påvisats ett angrepp. Man ska inte maska på måfå. Använda samma preparat. Alla ska maskas samtidigt osv.
Nu verkar de andra nästan sura på mig och min hagkompis för att vi vill skicka in träck i april och avmaska pga av svaret. (Ingen annan går egentligen i vår hage förutom när det krisar med plats).
VAD GÖRA!?!? :(
 
Efter vad jag lärt mig så är det första ni måste fixa en gemensam strategi och precis som du skriver så är ett träckprov det allra bästa sättet att börja.

Dessutom bör ni se över hagarna; man avmaskar ju för betet och det blir ju inte renare än ni gör dem.

Har ni stallmöten? Kan du ta fram lite hårda fakta och presentera?! www.travsport.se under hästveterinär har några artiklar, liksom www.sva.se och sen finns ju aftonbladets också.

Och - säkert kan duktiga Magdalena fylla i där jag missat...
 
Skriv ut artikeln jag brukar hänvisa till, samt infon från SVA som finns på Hippocampus. Just att ALLA gör likadant och vid rätt tillfälle är ju A och O.
 

Liknande trådar

Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 370
Senast: Madick
·
Hästvård Hej min syster har min häst på foder i ett stort stall där man är ansluten till SVA i ett maskprogram. Vilket lät jättebra när hon...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 520
Senast: Madick
·
Hästvård Hej! Min häst har under dagen sparkat mot magen. Vid 15-tiden när han var i hagen såg jag att han sparkade mot magen några gånger...
Svar
5
· Visningar
2 892
Hästvård Jag vill ta träckprov och skicka in för att se om det ens behövs avmaskas. Men en annan i stallet vill att vi ska avmaska oavsett...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp