Massage på häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Verah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 4 105
Sv: Massage på häst

Jag har använt mig av det. Unghästen krachade en rygg muskel. Massage i ett visst mönster var tredje dag. Har hållt på nu i 3-4 månader. Hästen är symtom fri och har börjat att sättas igång med ridning en dag i veckan. Jobbas två dagar, vila och massage tredje dagen. Så rullar det på och har gjort dessa månader. Så jag rekomenderar det. Men, ta reda på en bra utbildad massör.

Skulle vilja höra vad ni tycker om hästmassage! HAr ni använt er av det, tycker ni det är bra skulle ni vända er till en hästmassör med problem som skulle gå att lösa med massage?

Har läst igenom ungefär hälften av svaren och förundras över att så många anser att massage är bra för hästen och att de sedan inte själv masserar sina hästar, utan låter hästen bara få massage någon/några ggr i månaden av hästmassör.

Själv känner jag titt som tätt igenom min häst och masserar både här och där. Har gått på kurs för en hästmassör och lärt mig lite tekniker och om hästens muskler. Även läst en hel del. Sedan låter jag då och då en equiterapeut komma och gå igenom hästen för att se att läget är ok. Och hon får då återkomma om behandling behövs.

Hälsning Maja

Jag har haft massör regelbundet på min häst runt 1½ år nu och det gör verkligen gott.
Min häst hade stora muskulära problem i början och hade han inte fått massage hade han inte varit kul att ha och göra med idag.
Gick inte att rykta utan att han stått och skrapa med hoven oavbrutet växlat med att tugga på uppbindningssnöret. Han var i allmänhet nervös och stressad, svårt att koppla av och hade kort humör.
Efter 3 behandlingar så var han mkt lugnare och började njuta av rykten. Och när han får massage så sover han och han brukar börja gäspa och bli avslappnad så fort han ser massören.

Sen dess har han fått massage av massör 1 gång i månaden ibland varannan, sen har jag gått 2 massagekurser plus att jag lärt mig en massa av massören så jag underhållsmasserar min häst 1 gång i veckan och problemområden innan arbete.

Massage gör mkt nytta och man får en hållbare häst då musklerna blir mkt starkare och mer tänjbara. Sträcks inte lika lätt, bättre blodcirkulation och immunförsvar då massage stimulerar lymfociterna mm. Men då räcker inte massage lite då och då för att det ska påverka utan regelbundet en gång i månaden sen får man själv underhållsmassera med iaf en gång i veckan
Massören upptäcker ju även ev problem som kan komma och kan då förebygga dem.

60% av hästen utgörs ju av muskler så det är ju en bra investering att ta hand om dem;)
En equterapeut är också väldigt bra speciellt om dem är massör och vidarutbildat sig till ET. Det är en bra investering!

Det är inget fel med att låte en massör komma ut och känna igenom hästen 1 gång/månad det räcker gott. Men vill man komma åt att det ska påverka blodcirkulationen, lymfkörtlarna och få hållbarare muskler mm så räcker inte det. Då måste man själv kunna massera på en viss nivå också eller så får man ta ut massör 1 gång/vecka.

Men man kan ju ändå förebygga skador och upptäcka dem på ett tidigt stadium om man tar ut en massör 1 gång i månaden.

Men jag rekommenderar verkligen alla hästägare att lära sig att känna igenom musklerna på sin häst varje dag. Det är mycket man kan upptäcka då. Lära sig känna om hästen har träninsvärk, spänd, överansträngd, muskelknutor, spänningar osv

Jag upplever att man kan få en otrolig effekt av massage, jag hade en häst som var sned och vind och gick snedställd åt höger hela tiden. Själv gick jag en grundkurs i massage/stresspunktbehandling och masserade hästen EN gång och hästen blev rak.

Sedan är inte massage rätt grej för alla hästar och var det inte för ovan nämnda heller för han visade sig vara sjuk. Dock inget som mitt masserande gjorde till eller från på utan snarare att jag upptäckte att han bara blev bättre till en viss grad.

Om en massör masserar en häst med problem många gånger och det inte sker någon märkbar förändring så är inte massage rätt grej för den hästen. På tre gånger tycker jag att man ska ha sett en rejäl skillnad.

Underhållsmassage på en frisk häst är jättebra, speciellt för hästar som jobbar hårt och mycket.
Jag testade att ge min häst, (som är mycket van vid massage,) en lätt massage och sedan rida ett pass för instruktören och hon såg direkt att min häst hade ett helt annat steg den gången.

edit: Jag måste erkänna att jag var en tvivlare som blev omvänd på en vecka efter att ha varit på kurs. :D

/// ghost (nybliven hästmassör)

Han som masserar min pålle har gjort underverk, med honom. Har massören ute 1 gång i veckan, och det funkar kanon bra

jo hästmassage är bra jag hade tänkt på det men jag kan lite själv,så vill du göra själv lär dig lite först.
fast det är bättre med en utbildad om den är duktig.
det är ett bra sätt att göra hästen mjukare och slappna av,elr om det har ont nånstans.
tänk på att hästen måste vara uppvärmd minst en halvtimme innan.väldigt viktigt.
men att borsta o rykta hästen nån timma om dan är lika bra!
dessutom är streching ett bra sätt!fast det får man vara mkt försiktig med böjer man fel så kan den få fler skador än att det gör nytta!
ha de gutt!kramar

Jag kan intyga att hästmassage är jättebra!
Min mamma är "människo"-massör (:) ) och det fungerar ungefär likadant som på hästar, man mår bättre, blir mindre stel och får på det sättet större prestationer!
Det skulle vara bra att ha kurser om hästmassage i stallet, så att hästägarna senare kunde massera själva, göra underhållsmassage.
Det är egentligen inte så svårt att massera, det räcker med känslan, kunskapen och hitta punkterna där hästen har ont.
Lycka till med hästmassagen!
/Fannyyy:banana:

Är det bra där tyckte du? Har kollat lite på den efter att jag är klar med utbildningen jag går nu.

Jag har haft ute massör en gång till mitt äldre sto.
Jag tycker att det är bra. En massör kan ju även komma åt de underliggande musklerna.

Mitt sto älskade att bli masserad och jag lärde mig också hur man ska göra (inte allt givetvis).
Nu masserar jag henne själv och strechtar även lite grann.
Jag märker skillnad även i ridningen.
Om jag masserar innan ridning så blir hon mjuk fortare under uppvärmningen i ridningen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har i flera år funderat på att testa kula i livmodern till Nelly, och frågade veterinären idag kring pris osv. Men jag skulle gärna...
Svar
1
· Visningar
305
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev...
Svar
14
· Visningar
557
Senast: Mirtai
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: tara
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: BoYo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI