Måste bara få berätta

A

Annika Eriksson

Måste bara få berätta om min historia om min häst som inte är avslutad än
I vintras så flyttade jag från ett ställe i dalarna till småland och var tvungen att lämna iväg min häst som jag älskar över allt annat på foder.
Anledningen var att vi köpt en hästgård men var tvungen att få ordning med stallbyggnationer. så fodervärd verkade vara det bästa för min häst.

Jag annonserade på hästnet och fick många svar. Jag var noga med att välja men tog då sedan en tjej från Örebro som vid dåtiden verkade vettig.

Jag skjutsade ned min häst själv och veterinärbesiktade UA.
Allt var guld och gröna skogar tills två dagar efter hon fått min häst.

JAg fick då ett argt telefonsamtal om att jag inte skulle ha häst och att jag var dum i huvudet och totalt opålitlig.
Anledningen var att jag för två år sedan hade haft han oförsäkrad under tre veckor då jag missat att försäkringen gått ut under sommarbetet. Dock hade han stått på helfärsäkring allt efter dess.
Hon hade också kollat upp med förra ägaren och fått höra att det jag hade fått veta om hästen inte stämde,dvs att hästen när jag köpte den varit misskött osv...
Att jag själv fått den historien berättat för mig hade inget med det hela att göra... och att hästen vid överlämnandet var besiktad, veterinärförsäkrad, hel ren och välskött betydde ingenting.

Detta fortsatte med liknande anklagelser.

När jag efter fyra månaders ångest för min häst bestämde mig att ta hem honom i förtid. allt efter kontraktet så spårade det hela ur igen.

Hon ville att jag skulle skänka henne hästen eftersom jag behandlat honom så illa samt att hon verkligen inte tänkte överlämna honom själv till den lastbil som jag beställt för att hämta honom och köra ned honom på ett bra sätt.
Hon ansåg att jag själv skulle flyga upp 50 mil för att ta hästen ur hennes stall och se till att den kom på lastbilen. ( som för övrigt är en känd och bra hästtransportörfirma)
När jag berättade att jag tyvärr inte hade dom pengarna för att jag lagt dom på transporten så var allt hysteriskt igen.

Nu hoppas jag att allt kan lösa sig och att en vän till mig ska åka dit och lämna över hästen i Örebro från hennes stall och se att hästen är veterinärbesiktad och lugn.. allt det här har tagit knäcken på mig och jag är helt förstörd. och jag är livrädd att det är något fel på hästen när jag får tillbaka honom.. kan hon behandla människor hur som hellst så kan hon väl behandla djur hur som helst.Så nu är det bara en livrädd väntan för att få hem honom från Örebro.



så min varning.
Var noga när ni väljer fodervärd.
 
Sv: Måste bara få berätta

Lycka till! Hoppas allt går vägen och att hästen är ok!
 
Sv: Måste bara få berätta

Lycka till! Hoppas det löser sig och att allt är bra med hästen.
 
Sv: Måste bara få berätta

vilken idiotisk brud, hur ska du kunna vara skyldig till vad som hände innan du köpte hästen??

när du fått hem hästen, skriv ett brev och be fodervärden redogöra EXAKT hur du misshandlat hästen.. du kan be henne anmäla dig få se hur långt hon kommer, sicket pucko..
 
Sv: Måste bara få berätta

Ja jisses...folk är som dom är. Hoppas du nu får hem din häst och att den är i bra form. Jag har erfarenhet av det motsatta...en hästägare som blev sur för att jag sa upp hästen och ville ha det till att hon inte var ok vid återlämnandet...hon bombarderade dv:n här som stilla undrade vad tusan det var för människa:eek: ...Jag beordrade hästägaren att ta hästen till veterinär och därefter komma med ev. anklagelser styrkta därifrån och då blev det tyst...
 
Sv: Måste bara få berätta

Jag bor i Örebro, säg till om din vän vill ha vittnen med sig vid hämtningen!!
 
Sv: Måste bara få berätta

Se till att hästen är vet.besiktigad innan ni hämtar den från fodervärden annars kan det bli problem
 
Sv: Måste bara få berätta

Önskar dig lycka till. Hoppas det går vägen.

Precis Arabia - veterinärbesiktiga hästen innan du tar hem h*n.

/Fanny.
 
Sv: Måste bara få berätta

Hur går det?
Lycka till.
 
Sv: Måste bara få berätta

Hej
Och tack alihopa för ert stöd
LAstbilen ska hämta min Kasper den 24 oktober. Så vi får väl se om hon ens kommer och leder dit hästen
Hon har ju sagt att hon inte ska leda upp honom på lasbilen eftersom hon anser att jag är skyldig att göra det (snacka om att krångla om skitsaker)

Och Migo! Tack för ditt erbjudande det kan nog kanske behövas. Har pratat med en annan tjej i Örebro som också kanske ska åka dit och se att hon inte ger hästen stryk när han går upp.. som sagt så går det ju att hetsa honom så att han inte kliver på transporten. Det vore väl den ulitamata händelsen för henne antar jag :(

Migo! kan jag maila dig på någon vanlig adress om jag behöver hjälp?
 
Sv: Måste bara få berätta

nemen fy de här lät inte roligt, här har du en till Örebroare som gärna ställer upp om de skulle vara så!
Det är så tårkigt med sånna där för de förstör så mycke för oss andra som nån gång kanske vill ha en foder häst, eller behöve ren fodervärd :eek: urs!
Har du hunni fått ordning på allt därnere nu då?
 
Sv: Måste bara få berätta

Detta låter helt vansinnigt.

Å andra sidan bör man komma ihåg att detta bara är ena sidans version av händelseförloppet.
 
Sv: Måste bara få berätta

Jo cillaW självklart är det så

men av förståerliga anledningar ser jag ingen anledning till att argumentera om min egen häst med en fodervärd och tar därför hem honom så snabbt som möjligt.

Enda problemet nu är att få hem hästen på ett bra sätt samtidigt som den är i samma skick som han var när jag skickade iväg honom.
 
Sv: Måste bara få berätta

ja, min mailadress är aremea@gmail.com, den kollar jag av varje dag.

CillaW: Om vi är några stycken som är med och hämtar hästen så är vi ju flera som kan se hur det står till, och som kan prata med fodervärden också! men om det finns vet. intyg från förra överlämnandet så borde ju de tala för sig själva...
 
Sv: Måste bara få berätta

Fy, en sån sjuk människa! MEN jag blir så glad över alla bukefalister i örebro som är redo att ställa upp o hjälpa till i den knepiga situationen. Hoppas att det löser sig för dig o att hästen är okej när du får hem den. O du, skit i den där knäppa människan, hon vet ju uppenbarligen inte vad hon dillar om! Du vet vad du har gjort o hur du tagit hand om din häst skit sen i hennes knepiga anklagelser.
 
Sv: Måste bara få berätta

Du har ingen anledning att argumentera, och jag gör ingen värdering om vem som har rätt.

Jag bara funderar på hur det skulle sett ut om fodervärden hade skrivit sin version här på forumet, och hur många som hade tyckt att hon har helt rätt.

Oavsett vem som har rätt, så finns det alltid två sidor av samma berättelse.

Minst.
 
Sv: Måste bara få berätta

Annika Eriksson skrev:
Hej
Och tack alihopa för ert stöd
LAstbilen ska hämta min Kasper den 24 oktober. Så vi får väl se om hon ens kommer och leder dit hästen
Hon har ju sagt att hon inte ska leda upp honom på lasbilen eftersom hon anser att jag är skyldig att göra det (snacka om att krångla om skitsaker)

Hon kommer inte behöva leda upp honom på lastbilen, det sköter chauffören så bra själv. :) Det enda hon behöver göra är att räcka över grimskaftet åt honom så fixar han resten sen. Vill hon inte det så kan din kompis kanske göra det!

Lycka till i fortsättningen med din häst!
 
Sv: Måste bara få berätta

VAd bra
Problemet är bara att han kan vara något svårlastad... behöver linor bakom rumpan så det är bra om det är några som hjälps åt och så..

Men jag får försöka ragga lite hjälp så det inte blir problem..

Det är ju så att om man börjar vifta med piskor och härja så blir han ju bara nervös så det vill jag inte ska hända
 
Sv: Måste bara få berätta

Jag tycker dte låter som om hon vägrar leda på hästen bara för att hon tror att hon ska få behålla hästen då.

Om jag var du skulle jag boka vet. som gör en undersökning 30 min före avresa.

* Ring transportören, hör vilken tid han kan hämta upp hästen.
* Ring vet och boka tid. Du får nog vara beredd på att betala undersökning själv. Boka så vet. är klar med undersökningen 30 min innan transportören kommer.
* Ta hjälp av alla snälla bukefalister som vill hjälpa till här, och skicka ner dom att vara med på vet. besiktningen och lastningen.

Allra bäst vore om det fanns en bukefalist som kunde ta hem hästen över natten.
Gör en vet. besiktning hos fodervärden och sen tar bukefalisen hem hästen.
Så kan transportören plocka upp hästen dagen efter från bukefalisten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 091
Kropp & Själ Jag har sen jag var liten tänkt på mig som ett misstag, att något blev fel när jag kom till och att jag inte är gjord för det här livet...
Svar
12
· Visningar
1 885
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 907
Senast: Yrsel
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma som jag aldrig ställts inför förut. Jag känner mig irriterad och förvirrad då det som är bäst för min häst...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 641
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp