Måste bara fråga

Sv: Måste bara fråga

är det en garanti att få en bra hund med friska meriterade föräldrar bara för att man väljer en renrasig hund????

nää....råkade själv på en Väldigt oerfaren o kunnig sk uppfödare som tog valpar på sin fina renras på andra löpet, varken hane eller tik meriterade alls. ej röntgade MH eller lysta etc!!
men de var ju fina eller hur!!?
hon ahr dessutom nu fått kennelnamn. jag trodde itne vemsomhelst kudne fp det faktiskt....

Har inte läst igenom hela tråden men personligen så anser jag att seriös avel är:
- På friska, hälsokollade föräldrar.
- Med ett mål.
- Med hundar som passar bra ihop.

Blandrasavel passar sällan in på dessa.

Om man vill avla fram blandrashundar och är noga med hälsa, mentalitet, linjer osv så tycker inte jag att det är något problem. MEN hur ofta förekommer det?

Eftersom du själv tar upp hästarna.. Blandrasaveln är ofta i likhet med den oseriösa aveln som finns på hästsidan, där man har ett gulligt sto som man så gärna vill ha en avkomma efter och därför betäcker med grannens hingst.

Det finns självklart oseriösa uppfödare även inom SKK. Tyvärr. Men det är nog inte lika vanligt..
Och som har nämnts tidigare.. Håller man sig inom rasen minskar man iallafall risken att få oförutsedda beteenden som man inte har en aning om vart de kommer ifrån.

är det en garanti att få en bra hund med friska meriterade föräldrar bara för att man väljer en renrasig hund????

nää....råkade själv på en Väldigt oerfaren o kunnig sk uppfödare som tog valpar på sin fina renras på andra löpet, varken hane eller tik meriterade alls. ej röntgade MH eller lysta etc!!
hon ahr dessutom nu fått kennelnamn. jag trodde itne vemsomhelst kudne fp det faktiskt....

Nej, det är inte garanterat men där har raserna ofta ett hälsoprogram att följa där de ska vara kontrollerade för vissa sjukdomar, där man har tillgång att se resultaten. Jag skulle inte köpa vilken renrasig hund som helst heller.

en blandras är ju oftast en mix mellan två renrasiga hundar. om renrasiga hundar är avlade efter konstens alla regler så bör det ju inte bli så mycket problem.
Jag har inte sagt att jag förordar blandrasavel, men jag gillar inte heller all renrasavel.

Om man istället tänker så att vissa renraser bevisar hur mycket olika saker det finns att hålla koll på, och hur fel det kan gå fast man tycker sig hålla koll. Säger inte det lite om hur illa det kan gå om man inte håller någon koll alls?
Jag tror inte att någon här svär sig fri från att det finns problem inom renrasaveln, men återigen, hur skulle en uppluckring av regler och krav kunna minska dessa problem?

Nej men chanserna är bra mycket större än med en blandras.

Som valpköpare får en ju se till att själv ha lite innanför pannbenet samt kött på benen och vara krass i sitt val även om det gäller renras.

Men det är ju sådant som du själv hade kunnat ta reda på hur lätt som helst? Kollar man inte sådant brister man ju även som köpare.

Jag är personligen väldigt förtjust i blandraser just för att oftast är så himla trevliga djur. Mina hästar har 3 raser i sig vardera och vår hund är en 6-vägskorsning. Helt underbara individer alla tre. Friska och sunda också. Enligt veterinärer så är det ju konstagterat att blandraser när det gäller hundar i alla fall, både är friskare och lever längre än renrasiga hundar i genonmsnitt.

Har inte läst igenom hela tråden men personligen så anser jag att seriös avel är:
- På friska, hälsokollade föräldrar.
- Med ett mål.
- Med hundar som passar bra ihop.

Blandrasavel passar sällan in på dessa.

Blandraser är bevisat friskare och lever längre. När man skaffar blandras är det viktigt att maqn väljer en hund med raser som passar ändamålet.

Men eftersom sheltin är en renras borde det ju inte finnas nåt som är fel eftersom alla UPPFÖDARE strävar efter perfekta raser.
Så länge jag kan minnas har det varit hariga hundar inom den rasen.
BC, hur många "idioter" finns det inte inom den rasen?
Aussin ...ska dom verkligen vara så skarpa?
På Nya Zeeland där det finns en massa får, där blandar man mellan raserna o individerna och får fram arbetsdugliga hundar.

Min svärmor kommer från Nya Zeeland och kan en hel del om dessa hundar. De är oftast rena arbetshundar som inte har någon som helst sällskapsfunktion. Dom ska jobba, och jobba stenhårt. Många av dem är extremt skarpa och svåra att ha att göra med i andra situationer. Många av dem skjuts, som nån tidigare här nämnde, när skärpan och de mentala underligheterna överträffar arbetskapaciteten. Alltså inget att satsa på här i Sverige!

Hur menar du nu?
Blir det garanterat en trevlig och frisk hund/häst om det är en blandras oavsett föräldrar? :confused:

bigganl skriver "Blandraser är bevisat friskare och lever längre."

Vill gärna se de studierna!

/Swat

Blandraser är bevisat friskare och lever längre.

Ännu en som gått på den myten ser jag.

Blandraser ligger i riskgrupp 3 hos försäkringsbolagen och en hel del renraser ligger i grupp 1 och 2 som är friskare. Många ligger också tillsammans med blandisarna i grupp 3 och vissa i grupp 4 och 5.

Dvs. Blandraser ligger i mitten enligt f-bolagen.

Enligt veterinärer så är det ju konstagterat att blandraser när det gäller hundar i alla fall, både är friskare och lever längre än renrasiga hundar i genonmsnitt.

Vilka veterinärer då undrar jag? Jag går på veterinärhögskolan och där tas det upp att sådana påståenden, att blandraser är friskare och lever längre, är falska! Det har då aldrig blivit vetenskapligt bevisat.
Hade även samma diskussion med veterinärerna på kliniken där jag jobbar och det var då ingen som sa att det du skriver stämmer.

Blandraser är bevisat friskare och lever längre. När man skaffar blandras är det viktigt att maqn väljer en hund med raser som passar ändamålet.

Jag har träffat fler som har gått på den här myten och fått stå med skägget i brevlådan. En som tröttnat på schäfrar med L7S1 och HD köpte sig en blandras av Rottis och Dobermann. Vad fick han? Jo en hund med HD. Att blanda 2 raser med kända problem, ger inte friskare hundar.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 115
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 821
Senast: QueenLilith
·
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 180
Senast: Otter
·
Övr. Hund jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra av honom. han är helt besatt av vatten. va har haft honom i några dagar nu och det blir... 2
Svar
24
· Visningar
7 376
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka