Måste bara fråga

Sv: Måste bara fråga

KL

Det är ingen slump att de flesta "utkastade" (problem)hundarna på hundstallen är Blandraser. Oftast stora, svarta hanhundar med Rottweiler, Schäfer, BC etc i sig. Där kombinationerna krockat, fast köparna trott sig få en "lagom, och frisk och bra hund" genom att köpa en Blandras.
En bekant till mig som hjälper folk få rätsida på problemhundar har sagt, att SAMTLIGA hundar hon fått ta hand om, varit just stora, svarta hanhundar med bruksras i sig.
Folk som aldrig skulle "våga" köpa en Schäfer, Dobermann, Rottweiler etc, kan gladeligen köpa en Blandrasvalp med dessa raser i sig, plus en och annan ras till, för att Myten säger att Blandraserna är coolare, vettigare, friskare och trevligare.
Jag har själv råkat ut för detta med min Beauceron, Han ser ut som en stor blandning mellan Rottweiler och Dobermann och folk har sagt: -Jaa, Blandraserna är ju oftast bäst! (om dom gillat tokstollen, vill säga...:angel:)

Ja det där får jag höra jämt eftersom att det är väldigt få som tror på mig när jag säger att Grima är renrasig (hon är ju grå).

-Ja det är vanskligt att man måste blanda i andra raser för att schäfrarna ska få raka ryggar. Vad är det mer i henne?

eller

-Å jag har alltid älskat blandraser *klapp klapp*

Försäkningsbolagen säger samma sak vilket gör att de har lägre försäkringspremie.

Nä, de ligger som sagt i grupp 3 av 5, där 1 är friskaste gruppen och 5 är sjukaste gruppen = blandisarna ligger mitt emellan i samma grupp som majoriteterna av renraserna ligger.

Folk som aldrig skulle "våga" köpa en Schäfer, Dobermann, Rottweiler etc, kan gladeligen köpa en Blandrasvalp med dessa raser i sig, plus en och annan ras till,
Om de inte är vana de raserna förstår jag inte varför de skulle kunna ha en blandras med just de raserna. tycker det är viktigt att man har koll på raserna innan man ger sig in i ett köp.
Här är vår underbara blandras. stor, svart och urhärlig!
(labrador, bordercollie, schäfer, rottweiler, berner sennen och leonberger)
15162957.jpg

Nä, de ligger som sagt i grupp 3 av 5, där 1 är friskaste gruppen och 5 är sjukaste gruppen = blandisarna ligger mitt emellan i samma grupp som majoriteterna av renraserna ligger.

Det är uppgifter jag fått från försäkringsbolaget helt enkelt. Om de lämnat ut felaktiga uppgifter så ja.. inte vet jag varför. (och varför skulle veterinärerna göra det?)
Sen beror det förstås på vilka raser som ingår i blandningen. alla blandraser tillhör inte samma grupp.
Det får vara precis hur det vill med den saken för min del.
Mina blandrashästar och min blandrashund är friska, sunda och härliga individer. Det är huvudsaken för mig.:love:

Pma gärna namnet på den vet som sagt det :)

Blnadraser har inte lägre försäkringspremie, utan som Gnist säger ligger de i grupp 3.

DEt är toppen att din hund är urhärlig :) Tyvärr så blir inte majoriteten av de blandningarna ( BC, schäfer etc då..) det.

Enligt veterinärer är det klarlagt både att de lever längre och är friskare. Försäkningsbolagen säger samma sak vilket gör att de har lägre försäkringspremie.

Nej här har du fel!
Var på HD föreläsning för ett antal år sedan och enligt föreläsaren (SKK´s avläsare)
så var blandras den ras det var högst andel HD på.

Och nej när det gäller försäkringsbolagen, i "mitt" bolag ligger blandras i samma grupp som tex Schäfer (4:an) ELLER i den högsta 8 beronde på vilka raser som ingår.
Och eftersom det inte är samma bolag som Gnist pratar om, så är det alltså minst 2 av 4 bolag där blandras ligger i högrisk gruppen, möjligen ligger dom bättre till i de övriga två, det är ju lätt att kolla!

Senast ändrad:

Det är veterinärer som sagt det. Inte mina ord. Fråga en vet så kan den säkert visa dig källa.

Men vilka veterinärer? Du har ju i tråden fått svar av en som läser till just veterinär och ingen av dess lärare (som ju kan anses vara lite av veterinärernas veterinär eftersom de undervisar nya) säger ju att det stämmer. Ingen av oss andra har heller fått höra det av någon veterinär.

Därför undrar jag än en gång vilka veterinärer som säger det?

Okej din hund (en individ) och din häst (en individ) är friska, Grattis!!

Jag har just nu fyra renrasiga hundar hemma, har två ute på foder och alla är friska!
Alltså är renrasiga hundar friskare än blandraser eftersom jag äger sex hundar och du bara en!!
6 friska renrasiga hundar mot 1 frisk blandras visar ju klart och tydligt att renrasigt är bättre!!

ELLER??!!

Ser du det ihåliga i ditt resonemang??

Det som bevisats statiskstiskt är att om du korsar två "obesläktade" raser med varandra - som inte har några gemensamma genetiska belastningar - så blir är sannorlikheten större att den första generationen inte drabbas av någon av de olika rasernas genetiskt belastande sjukdomarna.
Konkret exempel:
Para en ras med hög risk för Hd-fel med en ras med låg risk för Hd-fel (ex schäfer och greyhound) så minskar risken för första generationens valpar att drabbas av Hd-fel.

Om du däremot parar raser med liknande/samma belastnigar så minskar så klart inte risken!
En korsad schäfer/labbe har lika hög risk att få Hd som en renrasig schäfer eller labbe!

Jag vet inte vem du pratat med eller på vilket försäkringsbolag, men rent krasst så ligger blandraserna "mitt i smeten" av sjuka och friska hundraser hos alla stora bolag!
Dvs det finns raser som är betydligt friskare än "medel-blandrasen" och raser som är sjukare!

En annan tanke med "friska blandraser" är ju att de inte undersöks i allas samma utsträckning som renrasiga hundar!

Som jag redan skrivit så MÅSTE jag Hd/Ad röntga, ögonlysa, Mh-testa för att ens kunna tänka på att använda mina hundar i avel! Om något är "fel" får jag detta svart på vitt! Hd-D, PRA, Mh med ej godkänt skott osv.

Om jag istället gjort som många blandrasuppfödare och bara tittat på hunden och sett ja...det är en trevlig hund...den har fyra ben, är snäll med barn och har aldrig varit sjuk! KLART!
Para den och var glad!
Om hunden däremot genomgått samma tester som mina hundar så kanske utfallet blivit ett HELT annat! Eller hur?

Att undersöka och hitta fel innebär ju inte att en hund är sjukare än en hund som aldrig undersöks!!

/Swat

Jag undrar också vilka veterinärer och vilket försäkringsbolag som har billigare premie?

Jag har Agria och Sveland som försäkringsbolag och har tidigare haft Sleipner/folksam och dessa hade blandraser i grupp 3 där 1 är friskast och 5 är sjukast. Man kan ju även se detta på deras hemsidor.

Undrar också vad veterinärerna heter och hur de isåfall kan veta att blandraser är friskare? Mig veterligen förs inte statistik på blandrasers hälsa över huvud taget mer än det lilla försäkringsbolagen kan göra.

Du får nog tyvärr inse att det är en myt alltihop.

Vet du något om din hunds far-/mor-föräldrar?
Eventuella problem med sköldkörtel, blödarsjuka mm

Avel är ALLT ANNAT ÄN enkelt!!

/Swat

1 Denna är en omplacerings hund så jag vet inte mycket om hennes föräldrar. Dock vet besiktigad UA på allt.
Och det är inte denna som jag skulle vilja avla på utan 2 renrasiga hundar.
Om jag mot all förmodan skulle velat avla på denna hade det blivit en renrasig leonberger och inget annat.

Och ja jag vet vad avel vill säga jag har fött upp flera hästar själv och arbetat med avels arbete (både stall arbete och avels linjer med framtida psyke samt hållbarhet). Detta med OTROLIGT olika resultat på psyket. Ute slutande var de som fick mycket tid när de var små och "träning" på hyffs och vett mycket bättre än de som lämnades vind för våg på ett bete. Så jag tror att folk får en dålig syn på blandraser då de enda de ser är de oseriösa uppfödarna och illa skötta billiga hundarna.

Vilket leder mig in på en annan sak varför skall en hund kosta 15000kr?
Detta är nog också en anledning till att många väljer blandisar istället för renrasigt.

Det enda hela ditt "jätte" inlägg säger är att du inte tycker om oseriösa uppfödare och det har absolut inget med blandraserna att göra.

Men om man säger så här istället.
Skrota SKKs regler för renras bla bla bla och sätt upp nya regler för att få avla över lag. Att alla även blandraser skall ha kontrollerade föräldrar för att få godkännas, hade det varit "okey" att avla på blandraser då?

Och ja jag tycker det är korkat att jämföra blandras hundar med travare.
Att jämföra dem med en gårds häst/sällskaps häst är mera realistiskt.
Vill man tävla så avlar man/köper en travhäst/galopphäst samma med hundar som man vill tävla på elit nivå.
Jag anser att all form av totalisator tävlan är elit o avsätt nivå inom trav/galopp.

Detta är nog också en anledning till att många väljer blandisar istället för renrasigt.

Därför att man vill ha igen en liten del av de kostnader man lägger ner på att meritera, hälsoundersöka mm. Har man tur går man +/-0 i det stora hela, men majoriteten av alla uppfödare går minus.

Fast varför vill man blanda raser? Vad är målet med den aveln?

Även om du skulle ändra regler och kontrollera även korsninghundar, så vad är målet med den aveln?

Har du en fin rasren tik, varför skulle du då vilja para den med en annan ras? MÅLET? :confused:

Naturligtvis är det mer seriöst att använda friska och kontrollerade hundar i blandrasavel, men frågan är ju varför?

Mina renraser ligger på 8-9 000 i valppris, vilket tom är billigare än för vissa blandisar.. Så den jämförelsen funkar ju inte riktigt 100% ;)

Vad skönt det är med vettiga inlägg i tråden :bow:

/ Anneli,ägare av en renrasig Boxer och en blandis Schäfer/ korthårs Collie

Senast ändrad av en moderator:

Fast varför vill man blanda raser? Vad är målet med den aveln?

Även om du skulle ändra regler och kontrollera även korsninghundar, så vad är målet med den aveln?

Har du en fin rasren tik, varför skulle du då vilja para den med en annan ras? MÅLET? :confused:

Naturligtvis är det mer seriöst att använda friska och kontrollerade hundar i blandrasavel, men frågan är ju varför?
Pengar, pengar är billigare att låta dem para med grannens omeriterade hund än att avla rasrent och med meriterade , röntgade , MH hundar, allt handlar om pengar..

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 115
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 821
Senast: QueenLilith
·
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 180
Senast: Otter
·
Övr. Hund jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra av honom. han är helt besatt av vatten. va har haft honom i några dagar nu och det blir... 2
Svar
24
· Visningar
7 376
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka