Sv: Måste bara fråga
Det är det mig veterligen ingen här inne (eller iaf i diskussionen) som gör.
Ingenting.
Precis vad många här redan har påpekat.
Åter igen, precis vad nästan alla har nämnt minst en gång redan.
Hur många av dina blandraser har du HD-röntgat, ögonlyst etc för att få reda på exakt hur friska dom är? Eller är det för att hunden aldrig fick kennelhosta som den räknas som frisk men att en renras med HD är sjuk? Jag förestår inte hur du tänker...
Detta är verkligen inte ok! Hade jag bara haft att välja mellan en räk-schäfer eller en blandras där alla möjliga hälsotester gjorts på föräldrar och i några släktled så hade jag alla gånger tagit blandrasen. Jag vet många (alla i min närhet för att vara exakt) som skulle gjort precis samma val. Många här inne tänker likadant i frågan.
Ja,nu är det som vanligt, spåret felriktat.Jag har inte hävdat att man ska avla på blandraser.Jag vill bara ha fram att "renras" ägarna fortfarande trots 2010 svartmålar blandraser,fnyser och rynkar på näsan när de diskuterar blandraser.
Det är det mig veterligen ingen här inne (eller iaf i diskussionen) som gör.
Jag fattar inte varför? Vad är felet med en redan levande blandras?
Ingenting.
Det är ju inte individen i sig som är orsaken till "erat" misstycke. Utan människan bakom uppfödningen. Att hela tiden kasta ruttna ägg (ordligt) på blandras ägare är så tröttsamt så jag vet inte vad.
Precis vad många här redan har påpekat.
Visst kan man forska och läsa om olika renraser men fortfarande kommer vi inte ifrån att rötäggen finns där.På båda sidor.
Åter igen, precis vad nästan alla har nämnt minst en gång redan.
Eftersom jag har min åsikt så skriver jag utifrån den.Med egna erfarenheter av egna och andras blandisar.Och jo jag har haft hund i över 30år.Mestadels blandras. Men idag så finns det så oändligt med framkorsade raser och det är accepterat på just den grunden att de godkänts av SKK.
Hur många av dina blandraser har du HD-röntgat, ögonlyst etc för att få reda på exakt hur friska dom är? Eller är det för att hunden aldrig fick kennelhosta som den räknas som frisk men att en renras med HD är sjuk? Jag förestår inte hur du tänker...
Om jag åter igen ska dra fram detta med renrasiga hundar.Så undrar jag varför det är acceptabelt att deformera schäfern och ändå är det ok för "er" och SKK? Hur hundar avlats fram för att få mer hud,hängande öron,trubbigare nosar osv osv osv. Vad vill man åstadkomma med det? Att avla sönder hundar varför är det acceptabelt?
Detta är verkligen inte ok! Hade jag bara haft att välja mellan en räk-schäfer eller en blandras där alla möjliga hälsotester gjorts på föräldrar och i några släktled så hade jag alla gånger tagit blandrasen. Jag vet många (alla i min närhet för att vara exakt) som skulle gjort precis samma val. Många här inne tänker likadant i frågan.