Måste bara fråga

Sv: Måste bara fråga

Ja,nu är det som vanligt, spåret felriktat.Jag har inte hävdat att man ska avla på blandraser.Jag vill bara ha fram att "renras" ägarna fortfarande trots 2010 svartmålar blandraser,fnyser och rynkar på näsan när de diskuterar blandraser.

Det är det mig veterligen ingen här inne (eller iaf i diskussionen) som gör.

Jag fattar inte varför? Vad är felet med en redan levande blandras?

Ingenting.

Det är ju inte individen i sig som är orsaken till "erat" misstycke. Utan människan bakom uppfödningen. Att hela tiden kasta ruttna ägg (ordligt) på blandras ägare är så tröttsamt så jag vet inte vad.

Precis vad många här redan har påpekat.

Visst kan man forska och läsa om olika renraser men fortfarande kommer vi inte ifrån att rötäggen finns där.På båda sidor.

Åter igen, precis vad nästan alla har nämnt minst en gång redan.

Eftersom jag har min åsikt så skriver jag utifrån den.Med egna erfarenheter av egna och andras blandisar.Och jo jag har haft hund i över 30år.Mestadels blandras. Men idag så finns det så oändligt med framkorsade raser och det är accepterat på just den grunden att de godkänts av SKK.

Hur många av dina blandraser har du HD-röntgat, ögonlyst etc för att få reda på exakt hur friska dom är? Eller är det för att hunden aldrig fick kennelhosta som den räknas som frisk men att en renras med HD är sjuk? Jag förestår inte hur du tänker...

Om jag åter igen ska dra fram detta med renrasiga hundar.Så undrar jag varför det är acceptabelt att deformera schäfern och ändå är det ok för "er" och SKK? Hur hundar avlats fram för att få mer hud,hängande öron,trubbigare nosar osv osv osv. Vad vill man åstadkomma med det? Att avla sönder hundar varför är det acceptabelt?

Detta är verkligen inte ok! Hade jag bara haft att välja mellan en räk-schäfer eller en blandras där alla möjliga hälsotester gjorts på föräldrar och i några släktled så hade jag alla gånger tagit blandrasen. Jag vet många (alla i min närhet för att vara exakt) som skulle gjort precis samma val. Många här inne tänker likadant i frågan.

Jag förstår hur du menar med rädslebitarna.

Samtidigt så i många fall tror jag att det handlar om uppfostran, ömkan och ignorering?

Hund1; Livrädd för att gå i trappor efter att ha fastnat med en tå. Husse tog genast upp hunden i famnen och försökte kolla igenom hund i sin egna panik. Sedan dess är husse alltid tveksam vid trappor och daddar med sin hund. Är hunden dålig mentalt eller har en liten rädslereaktion (som kan vara helt normalt!) blivit såpass överdriven?

Hund2; Gör utfall mot andra hundar. Matte är livrädd för möte med andra hundar och det strålar såklart ut till hunden. Hunden gör alltså "äta-upp-utfall" vid varje hundmöte medans matte gråter. Hunden är L-testad med ett fint resultat. God dådkraft och bra nerver. Är det en brist? Eller är det bara fel förare för hunden?

Med namn? Givetvis inte. Jag känner inte dem. Men jag tycker det är att höja till skyarna när folk säger "Blandraser är friskare än renraser" tex. Då höjer man upp blandrasaveln på ett sätt den inte förtjänar.

Men då kan man vända på saken och säga "Renraser är friskare än blandraser" vilket är lika falskt för det finns ingen statistik som säger att det är så heller. Är det då att höja renrasaveln till skyarna enligt dig?

------

Ingen uppfödare vare sig till blandras- eller renrasvalpar kan garantera en frisk och felfri valp. Det som man kan säga är att man optimerat chansen att renrasvalpen är frisk och sund med den selektiva avel som gjorts. Det finns inte en enda uppfödare som är ansluten till SKK som skulle erkänna att de föder upp osunda valpar. Inte ens de som är uppfödare till mopsar, bulldogar och basset m fl trots att de fått en klassning på SKK att de hör till raser som måste förändras eller hållas under bevakning. När man vänder sig till en blandrasuppfödare så vet man med sig att det är lite av "rysk roulett". Man får en muntlig försäkran att "det har aldrig varit något fel på föräldrarna". Skillnaden är att man räknar inte med att få en första klassens valp hos blandrasuppfödaren. Men jag är ganska säker på att men blir riktigt besviken när man varit hos veterinären på HD-röntgen med den seriöst uppfödda renrasvalpen som har föräldrar med A-höfter och syskon med B-höfter som sämst när den egna unghundens höfter visar sig vara av C-grad. Vad jag vill säga med det här är att om man inte har tävlings-, tränings- eller utställningsambitioner så väljer nog många den blandade hunden. Varför ska jag betala dubbelt så mycket för en hund när jag ändå inte kan få några garantier för att den är frisk?

Varför ska jag betala dubbelt så mycket för en hund när jag ändå inte kan få några garantier för att den är frisk?

Det har väl blivit besvarat 100 ggr redan. Men om du iaf har kollade föräldrar o syskon o bakåt har du iaf bättre chans att förutse vad det kan bli av valpen, jämfört med en valp efter okollade föräldrar efter 3-4 mixade raser.. Garanti kan ingen ge, men bättre lr sämre odds.

Apropå det där med att de flesta blandisar är tjuvparningar som nån skrev, är abortspruta osv helt okänt??

Detta är ju faktiskt inte bara på just dessa hundar, i just denna kull, utan är något dom händer titt som tätt. Du menar att bara för att man avlar på renrasiga hundar blir alla i kullen likadana vad gäller mentalitet,fysik samt aktiveringsbehov? Samtliga blir vad dom är avlade för och perfekta?

Faktiskt så är det många uppfödare som får fram mycket jämna kullar år efter år, där valparna liknar både varandra och sina föräldrar (det är bara att kolla på Avelsdata - på spindeldiagram syns detta ofta väldigt tydligt). Oftast hänger detta samman med att uppfödaren har en tydlig och genomarbetad linje i sitt avelsarbete.

Ja, är det inte det som är utställningar? De som ställer ut och de som dömer?
Gå in på www.bassethound.se/ klicka på avelshanar och jämför 1958 - 1968 med 1999 - 2003. Vad tycker du om den aveln? Jag är ganska säker på att det inte är jägarna som tagit fram denna groteska hund med överflödig hud. Det är utällningarnas "förtjänst". Vilken hund tror du mådde bäst i sin kropp? Detta, i mina ögon vidriga avelsarbete, skedde på drygt 30 år. Hur tänker dessa "seriösa" uppfödare om sitt avelsarbete. Förbjud rasen på utställningar är mitt förslag.

Jag kan tänka mig reaktionen, både bland hundfolk här och utomlands, om SKK förbjöd vissa raser på sina utställningar. :angel:

Möjligtvis hade det påverkat svenska uppfödare, men hade det påverkat hemlandets ras- och kennelklubbar?

Jag kan tänka mig reaktionen, både bland hundfolk här och utomlands, om SKK förbjöd vissa raser på sina utställningar. :angel:

Då kan man ju fråga sig: går det att få till en ordentlig förändring åt det bättre hållet utan att folk reagerar kraftigt?
Javisst, folk blir sura, men vad gör det?

Möjligtvis hade det påverkat svenska uppfödare, men hade det påverkat hemlandets ras- och kennelklubbar?

Ja, det gäller väl att städa framför den egna porten, eller hur? Det skulle bli väldigt svårt att sälja dessa sönderavlade hundar i Sverige och de flesta uppfödare skulle nog byta ras. Sverige har ju förbjudit kuperade hundar i utställningsringen så visst går det att ha annorlunda regler innanför ett lands gränser.

*lite halvt KL*

Om inte annat vore det intressant att se vad som hände om man tog bort tävlan om BIG och BIS, så att hundarna inte skulle tävla mot andra raser (och därför inte "behövde" vara showiga eller häftiga på samma sätt) och därefter satte krav på domarna att faktiskt döma fram de hundar som rör sig med minst problem och mest rastypiskt.

Men då kan man vända på saken och säga "Renraser är friskare än blandraser" vilket är lika falskt för det finns ingen statistik som säger att det är så heller. Är det då att höja renrasaveln till skyarna enligt dig?

------
?

Men är det någon som säger det då?

En hel del, eftersom "folk" i det här fallet är uppfödare och domare. Visst, man kanske får en del svenska uppfödare att sluta eller byta ras, så slipper vi se eländet. Det kommer inte att påverka de osunda rasernas uppfödare i andra länder ett dugg.

Måste vi (mot lagstiftningen)sanktionera eländet för att vi tror att andra länder kommer att fortsätta med det.
PL

Du som är uppfödare..

Om någon av dina avelshundar har ett ärftligt fel som inte syns eller märks, talar du då om det för dina valpkunder?
Tar du din låt säga, super duper once in a lifetime tik ur aveln?

Även om det är ett sådant fel att tex din tik inte är sjuk, bara har anlaget, valparna har ännu inte visat på att få sjukdomen pga av att du har fått hannar som inte har anlaget..?

För mig veterligen är det många uppfödare som inte gör det, hanhundsägare med hanne som har anlag är inte så hemskt villiga att tala om att just deras hund med fel tik får sjuka valpar. För hannen är ju så bra, med sjuttifjorton SM tecken och diplom..

Mina hade självklart gått ur avel direkt.
Min mops hade jag gott och väl kunnat avla på, men gör det inte för jag anser det är fel.
Räcker med att jag tar en hane som inte har anlaget, så skulle hon inte ge den defekten som hennes syster har.
Jag vet alltså inte ens om min mops har den defekten men jag chansar inte.

Sen skall du inte tro att motsvarande kritik inte finns i andra länder så visst kan ett tydligt ställningstagande från vår sida göra skillnad även om du anser att det är bättre att stoppa huvudet i sanden o låta eländet fortsätta.
PL

Jag undrar hur många som skulle vara villiga att skriva på en anmälan om djurplågeri mot SKK som godkänner avel och registrering av hundar som tillhör en ras som ofta får veterinärbehandling mot avelsrelaterade defekter? Kanske vore något för en djurrättsorganisation att dra igång eller har det redan skett?

Detta är ju faktiskt inte bara på just dessa hundar, i just denna kull, utan är något dom händer titt som tätt. Du menar att bara för att man avlar på renrasiga hundar blir alla i kullen likadana vad gäller mentalitet,fysik samt aktiveringsbehov? Samtliga blir vad dom är avlade för och perfekta?

Om uppfödaren har ett mål och avlar efter en specifik linje, ja självklart. Det är ju det allt handlar om? Jag skulle säga att en uppfödare som fått en väldigt ojämn kull inte är nöjd med resultatet. Är man det så har man inget avelsmål.

Ja :devil:
Såg själv ett TV reportage från England om den extrema aveln av trubbnosar , Bulldogs , Mopps , Boxer för ett år sedan.
Här var journalisten helt inne på att ras standarden sätts i utställningsringen och att många Domare sätter dem med xtrem kort nos högt på prispallen därav många uppfödares jakt på så kort nosade avelsdjur som möjligt. Dem visade också deras svåra lidande , syrebrist mm . Men här var journalisten inne på att mkt av aveln var ren djurplågeri och ställde många i rasorganisationerna mot väggen , ville få ett förbud - ändring , men allt verkade mkt svårt då dem hela tiden slingrade sig och menade på att deras ras standard inte alls såg ut så . Men väl på Nationella utställningen ratades dem med för # lång # nos , vinnarna blev dem xtremt kortnosade , vad visar det här oss , jo dem ska se ut så här ..mkt farligt - aveln fortsätter i samma spår .

/ Anneli , ägare till 1 Boxer , 1 Blandras Schäfer/ Kort hårs Collie

Senast ändrad av en moderator:

Sen skall du inte tro att motsvarande kritik inte finns i andra länder så visst kan ett tydligt ställningstagande från vår sida göra skillnad även om du anser att det är bättre att stoppa huvudet i sanden o låta eländet fortsätta.
PL

Ja, jag vet att det diskuteras i andra länder och nej, jag stoppar inte huvudet i sanden. Situationen är eländig för många raser. Det jag tvivlar på är att ett svenskt utställnings- och registreringsstopp hade gjort någon nytta för de utsatta raserna som helhet. (Eller ens varit genomförbart)

Hade jag fått bestämma hade man slutat avla på en hel del raser, slagit samman andra närbesläktade och skrivit om åtskilliga rasstandarder. Samt tvingat SBK och SKK att komma fram till alternativa urvalskriterier så att utställning inte är det enda man går efter. Men det är lätt att säga tulipanaros.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 115
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 821
Senast: QueenLilith
·
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 180
Senast: Otter
·
Övr. Hund jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra av honom. han är helt besatt av vatten. va har haft honom i några dagar nu och det blir... 2
Svar
24
· Visningar
7 376
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka