Måste få bolla... Lättfödd. - svårfödd?!

Om hagkompisarna äter snabbare och det finns lite grönt att pilla med i hagen under dagen hade jag gett en större del av hans dygnsgiva i boxen, där han får äta all mat själv. :)
 
det här e analysen på hösilaget han får nu.
ts 700g/kg
socker 117 g/kg
smältbart råprotein 34 g/kg
omsättbar energi 7.9 mj/kg

De är väl de viktigaste, har några mineraler med oxå så säg till om ni vill ha något annat
 
det här e analysen på hösilaget han får nu.
ts 700g/kg
socker 117 g/kg
smältbart råprotein 34 g/kg
omsättbar energi 7.9 mj/kg

De är väl de viktigaste, har några mineraler med oxå så säg till om ni vill ha något annat
Det var inga vidare värden till en unghäst.. Framförallt lågt protein.
Är det per kg foder eller kg ts?
 
Vill göra en uppdatering när jag hittade min "gamla" tråd.
Hästen gick upp i vikt bra. Tyckte han blev lite tjock nästan. Minskade långsamt på lusernen (1L) och höet (2 kg). Efter några veckor "försvann" han igen.:crazy:O_o
Nu håller jag på att göda upp han igen. Gick inte lika långt denna gång så han har ökat på sig snabbt igen. Men nu håller jag denna linje med en massa mat fram till våren kommer. Sen får jag fundera över sommaren hur jag gör med allt vad gäller rutiner och mat.
Livet är inte lätt med häst. :banghead:
 
Vill uppdatera.
Noterade en intressant sak.
Min våg jag haft, enkel våg med fjäder, har under en längre tid blivit dålig. När jag trott att jag haft 2 kg i kassen så har jag enligt en digital våg haft Bara 1.3 kg. 😲😣
Man märker ju inte när en sådan våg blir sämre.
Öka på kraftigt direkt och tänkte att nu går han upp i vikt. 💪
Inte mycket... 😣
Till på köpet har de kommit en ny häst som e ranghöga å vallar honom extremt ibland.
Tar fortfarande in han tidigare för att få äta i lugn å ro.

Hade veterinären ut här i dagarna, hon tyckte han såg bra ut. Men han e så muskelfattig.

Har nu tänkt att prova dodson och horells build up foder. Läst att de funkat för många svårfödda hästar. Tänker mig att de ger kanske en extra sista skjuss med fett å muskler.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 516
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 677
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp