Måste fixa hage NU...PANIK!!!

K

kantarell

Kan man hyra nån sorts borr för att få upp en hage nu,innan kälen försvunnit ur backen?!!Vart kan man hyra en sådan isåfall och vad heter en sån borr?Det är lite smått panik!!! :crazy:
 
Min morbror gjorde en stolpnedsättare av ett gammalt rör. Han svetsade på handtag på sidorna och ett "lock" uppepå. Sedan är det bara att ut och stolpa. Ett par kraftiga tryck så sitter stoplen...

Annars finns det ju jordborrar men de kostar ju.... har du traktor finns det hydrauldrivna. "Stihl" tillverkar sådana vet jag. Fråga på typ "Maskincentralen" brukar finnas en sadan affär i varje litet samhälle där gubbarna träffas och skvallrar om nya traktormodeller och åkgräsklippare..... kanske har de för uthyrning...

Sök på hästnet.se / lantbruksnet.se kan jag tänka mig.
 
I somras byggde jag ridbana och då hyrde jag en "jordborr". Det är som en jättestor borrmaskin som är bensindriven. Den funkar nog i frusen mark också och kostade bara några hundringar i hyra för en hel dag.
 
Lugn, bara lugn.... :cool:

Har gjort en hage åt min häst i dagarna på följande sätt;
gjöt helt enkelt betong i 10-liters hinkar med aluminium rör i som stolpe.
Satte fast isolatorer och elrep, och vips hade jag en hage, som dessutom är flyttbar!! :banana:

Vill man ha en stadigare hage med ex. trästaket är 25-liters dunkar att rekomendera, då det blir ett något större "tryck" på staketet och stolparna. ;)

Man lägger då dunkarna på "slagsida" för att dom blir stadigare med en större liggyta mot marken. :idea:

Det senare alternativet är naturligtvis något dyrare, men vad gör man inte för sin älskling... :love:

Har man allt material så tar det bara nån dag för betongen att torka, sen är hagen klar!! :bow:
 
ytterligare enklare blir det om man tar gamla däck. lägger en platta i botten och gjuter fast stolparna... / Miranda
 
Hyrservice ställen till byggjobbare brukar ha sånt, har själv hyrt där genom pojkens firma (byggare)...tror de gick på typ 700kr (rabaterat)för ett dygn, bra som attans är dom!!

Heter Jordborr... :crazy:
 
Sjukhage gissar jag?

Jag köpte metallstolpar på Odal. Dom är smala (5mm kanske) och har en platta på sig som man kan stampa ner dom i frusen mark. Jag fick utan problem ner mina fast då är det halvtjäle där jag bor.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 079
Senast: Smurfoff
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 835
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: warg
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 084
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp