Måste förändra mitt liv, men hur?

Jag tänkte också på LRF, men vet inte riktigt om det jobbar statsvetare där? Kändes lite snett - ekonomer, jurister och agronomer vet jag, men statsvetare har jag aldrig hört.[...]

Jag tänker att TS inte går in som statsvetare, hen går in med praktisk erfarenhet från och kunskap om produktionsdjur och jordbruk med en akademisk examen i botten. Den styrker att hen kan lära sig regelverk etc.

Jag har en vän som jobbar på LRF och är geovetare. Genom ett annat jobb kom hen in på lantbruk och hamnade så på LRF.

Jag har betydligt mer kunskap om arbetsmarknaden än killen jag pratade med på AF i alla fall. Han kunde inte ens svara på om det öht fanns någon hjälp att få som arbetssökande när man redan har ett arbete.

Men det är väl inte en arbetsmarknadsfråga? Jag menar alltså att man har koll på hur arbetsmarknaden fungerar, var jobben finns och vilka som får dem, samt vilka meriter man behöver för det. Karriärvägar, vilka olika yrken som finns och hur man tar sig dit, vilka meriter eller andra resurser (typ av kontaktnät etc) man behöver.

Inte regler för arbetsmarknadsåtgärder - sånt kan man rimligen lära sig internt.

Men mycket möjligt sysslar af idag inte alls med coaching och rådgivning, utan bara med administration av olika åtgärder, och i så fall håller jag med om att det spelar mindre roll om man vet något om hur man får jobb. Det låter iofs problematiskt på andra sätt, om man tänker sig att ett av syftena med af är att hjälpa folk till arbete.

Jag tänker att TS inte går in som statsvetare, hen går in med praktisk erfarenhet från och kunskap om produktionsdjur och jordbruk med en akademisk examen i botten. Den styrker att hen kan lära sig regelverk etc.

Jag har en vän som jobbar på LRF och är geovetare. Genom ett annat jobb kom hen in på lantbruk och hamnade så på LRF.

En geovetare kan ju tänkas veta något om jordmån etc, en statsvetare känns lite mer långsökt. Men vad vet jag.

Jag tänkte också på LRF, men vet inte riktigt om det jobbar statsvetare där? Kändes lite snett - ekonomer, jurister och agronomer vet jag, men statsvetare har jag aldrig hört.

När det gäller AF så är det ju en väldigt smal del av arbetsmarknaden som TS är bekant med, men visst, om det finns någon specialarbetsförmedling enbart för lantbruksarbetare så är TS som klippt och skuren.
Nu tycker jag nog att du är lite elak. Vi som arbetar på lantbruk är inte på något vis avskurna från omvärlden, även om det fortfarande finns folk som tror det. Jag har insyn i en del andra branscher, men inte just där statsvetare efterfrågas. Att jag söker hjälp just här, vill ta upp mitt problem, betyder inte att jag inte vet något alls om arbetsmarknaden, utan att jag egentligen vill ta upp hur man kan göra om man som jag, hamnat snett och lite mellan stolarna.

Min väns jobb har över huvud taget inte med jordmån etc att göra. Hens tjänst är närmast att benämna som projektledare.

Men hade han ingen erfarenhet av projektledning eller liknande heller då innan? Absolut kan man under yrkesliv jobba sig fram till ett jobb som inte har med ursprungsutbildningen att göra, men då brukar man behöva relevant yrkeserfarenhet. Jag tror det kan vara svårt att få ett jobb där ens utbildning inte är relevant för tjänsten och man heller inte har erfarenhet av det jobb man söker.

Jag vet ingenjörer som jobbar som personalchefer och upphandlingsexperter, men då har de massor av praktisk erfarenhet som är exakt relevant för de jobben (typ 20 år i branschen, 10 år som personalare, innan det gick att söka och få personalchefsjobb i samma bransch).

Menar inte att vara pessimist, men oftast finns det ju någon logik i hur rekryterare resonerar, man har större chans till framgång om man känner till och följer den logiken.

Men det är väl inte en arbetsmarknadsfråga? Jag menar alltså att man har koll på hur arbetsmarknaden fungerar, var jobben finns och vilka som får dem, samt vilka meriter man behöver för det. Karriärvägar, vilka olika yrken som finns och hur man tar sig dit, vilka meriter eller andra resurser (typ av kontaktnät etc) man behöver.

Inte regler för arbetsmarknadsåtgärder - sånt kan man rimligen lära sig internt.

Men mycket möjligt sysslar af idag inte alls med coaching och rådgivning, utan bara med administration av olika åtgärder, och i så fall håller jag med om att det spelar mindre roll om man vet något om hur man får jobb. Det låter iofs problematiskt på andra sätt, om man tänker sig att ett av syftena med af är att hjälpa folk till arbete.
Nej, just det är ingen arbetsmarknadsfråga, det är alldeles riktigt. Men det finns många fler exempel på okunskap och framförallt ointresse att hjälpa människor som inte passar in i en viss mall.

Nu tycker jag nog att du är lite elak. Vi som arbetar på lantbruk är inte på något vis avskurna från omvärlden, även om det fortfarande finns folk som tror det. Jag har insyn i en del andra branscher, men inte just där statsvetare efterfrågas. Att jag söker hjälp just här, vill ta upp mitt problem, betyder inte att jag inte vet något alls om arbetsmarknaden, utan att jag egentligen vill ta upp hur man kan göra om man som jag, hamnat snett och lite mellan stolarna.

Men om du vill jobba som arbetsförmedlare, och tänker att du har rätt meriter, sök! Det är ju enklaste sättet att ta reda på om du har rätt. Helt ärligt så skulle jag gärna ha fel, det kanske är så att din kompetensprofil är helt rätt för dem, och i så fall så har du ju en ny karriär på plats där. :)

Jag tror inte lantbruk är avskuret, jag tror att lantbruksarbete inte i första hand ger en praktisk kunskap om just arbetsmarknadens struktur och logik. Helt enkelt för att det är väldigt olika saker. Ungefär som att jag inte skulle tycka att en arbetsförmedlare som vill byta karriär nog har lärt sig tillräckligt om lantbruk på AF för att kunna hoppa på ett djurskötarjobb utan problem.

Jag finns i en bransch - utbildningsföretag - där just blandad bakgrund är en stor merit.

Vi har t.ex. rätt nyligen anställt en datasnubbe som vill göra något hel annat. Han har drivit - och driver - dataföretag men ville jobba med människor så nu utbildar han invandrare i svenska. Och gör ett skitbra jobb.

för mitt företag var det viktigare att han var rätt sorts människa än att han hade de formella meriterna.

Det finns en hel del företag som faktiskt letar människor och inte bara en utbildning. Detta sagt om en uppmuntran till TS att inte stirra sig blind på sin blandade bakgrund.:)

Men hade han ingen erfarenhet av projektledning eller liknande heller då innan? Absolut kan man under yrkesliv jobba sig fram till ett jobb som inte har med ursprungsutbildningen att göra, men då brukar man behöva relevant yrkeserfarenhet. Jag tror det kan vara svårt att få ett jobb där ens utbildning inte är relevant för tjänsten och man heller inte har erfarenhet av det jobb man söker.[...]

Hen hade självklart relevant erfarenhet och blev därför rekryterad. Jag tog att min vän främst arbetar med projektledning för att du lyfte att det kan finnas en logik i att LRF anställer geovetare men att de inte skulle anställa statsvetare. Min vän är inte anställd där som geovetare. Det är inte den kompetensen organisationen har eftersökt.

Bortsett från att jag inte nämnt min väns kön så har jag inte heller nämnts hens tjänstetitel. De uppgifter som man direkt kopplar till när man ser den finns inte på hens tidigare jobb, men de som rekryterade henom trodde att hen skulle passa för jobbet. Och fick rätt.

TS har erfarenhet av lantbrukssektorn och en akademisk examen. Det är fullständigt möjligt att det inom organisationen LRF eller andra organisationer som arbetar med lantbruk finns tjänster där TS erfarenhet är just "relevant yrkeserfarenhet". Där det är viktigt att ha varit "ute på golvet" och vet hur livet ter sig där.

Hen hade självklart relevant erfarenhet och blev därför rekryterad. Jag tog att min vän främst arbetar med projektledning för att du lyfte att det kan finnas en logik i att LRF anställer geovetare men att de inte skulle anställa statsvetare. Min vän är inte anställd där som geovetare. Det är inte den kompetensen organisationen har eftersökt.

Bortsett från att jag inte nämnt min väns kön så har jag inte heller nämnts hens tjänstetitel. De uppgifter som man direkt kopplar till när man ser den finns inte på hens tidigare jobb, men de som rekryterade henom trodde att hen skulle passa för jobbet. Och fick rätt.

TS har erfarenhet av lantbrukssektorn och en akademisk examen. Det är fullständigt möjligt att det inom organisationen LRF eller andra organisationer som arbetar med lantbruk finns tjänster där TS erfarenhet är just "relevant yrkeserfarenhet". Där det är viktigt att ha varit "ute på golvet" och vet hur livet ter sig där.

Ja, allt är ju möjligt. Men jag tror att man behöver antingen relevant utbildning eller erfarenhet som ligger nära det man är tänkt att arbeta med. Erfarenhet från golvet kan absolut vara en bra sak också, men då i kombination med utbildning eller erfarenhet av det man ska göra.

Ja, allt är ju möjligt. Men jag tror att man behöver antingen relevant utbildning eller erfarenhet som ligger nära det man är tänkt att arbeta med. Erfarenhet från golvet kan absolut vara en bra sak också, men då i kombination med utbildning eller erfarenhet av det man ska göra.
Och är det helt omöjligt att tänka sig att TS nuvarande arbete kan vara just "erfarenhet som ligger nära"? Det är vad jag har försökt understryka hela tiden, att hitta en koppling där den praktiska erfarenheten av djurhållning kan omsättas i ett mer "kontorsinriktat" jobb.

Har du örnkoll och vet TS kommer att få det skitsvårt eftersom du är så negativ? Det jag fetstilat ovan tycker jag är ganska nedlåtande. TS behöver självklart inga översvallande, orealistiska utrop om hur enkelt det kommer att bli. Men hon behöver hjälp att vända och vrida, hitta nya infallsvinklar och lösningar. Jag upplever att du totaldissar TS och hens erfarenhet.

@Tokigplanering
Nu har jag snackat med min vän och bett att få förslag. Hen säger:

EU-kontrollant (länsstyrelsen)
Djurskyddsinspektör (länsstyrelsen - din erfarenhet kan vara likvärdig med den vanliga utbildningen)
Djurkontroller (länsstyrelsen)
Diverse rådgivningsföretag (utbildning för "lantbruksrådgivare" finns inte, men jobben finns!)
Skånesemin (om du bor i Skåne - inte enbart seminörjobb)
LRF regionkontor
Jordbruksverket
Mejerierna (om du jobbat med kor - Arlagården, Sigill, Krav - ex handläggning, kontrollant, utveckla regler)
Näringsdepartementet (de gillar statsvetare)

Min vän säger också att de positioner där utbildningen brister är det möjligt att få projektanställningar, så sådana är det definitivt värt att söka.

@Tokigplanering
Nu har jag snackat med min vän och bett att få förslag. Hen säger:

EU-kontrollant (länsstyrelsen)
Djurskyddsinspektör (länsstyrelsen - din erfarenhet kan vara likvärdig med den vanliga utbildningen)
Djurkontroller (länsstyrelsen)
Diverse rådgivningsföretag (utbildning för "lantbruksrådgivare" finns inte, men jobben finns!)
Skånesemin (om du bor i Skåne - inte enbart seminörjobb)
LRF regionkontor
Jordbruksverket
Mejerierna (om du jobbat med kor - Arlagården, Sigill, Krav - ex handläggning, kontrollant, utveckla regler)
Näringsdepartementet (de gillar statsvetare)

Min vän säger också att de positioner där utbildningen brister är det möjligt att få projektanställningar, så sådana är det definitivt värt att söka.
Tack! Ett sådant engagemang ! Känns toppen, då vet jag vilka sidor jag surfar vidare på imorgon :) Vissa tjänster har jag redan sökt, tex Djurskyddsinspektör, men har ej fått svar ännu, men att min erfarenhet skulle kunna vara likvärdig var väldigt peppande att höra. Tack igen!

Tack! Ett sådant engagemang ! Känns toppen, då vet jag vilka sidor jag surfar vidare på imorgon :) Vissa tjänster har jag redan sökt, tex Djurskyddsinspektör, men har ej fått svar ännu, men att min erfarenhet skulle kunna vara likvärdig var väldigt peppande att höra. Tack igen!

Hon sa också att det beror på länsstyrelse. Men att det definitivt är värt att testa och speciellt om det projektanställningar.

@Brandgul det låter ju lovande. :) Hur många jobb sökte du innan du hamnade rätt? Kom du ihåg något av utbildningen?
[/QUOTE]
@Brandgul det låter ju lovande. :) Hur många jobb sökte du innan du hamnade rätt? Kom du ihåg något av utbildningen?

Totalt under alla år 4-5 jobb.

Ja jag kommer ihåg nästan allt. Har fått mindre än 10 timmars internutbildning inom området sen jag började. Jag är rätt envis och klurig!

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har nog alltid varit väldigt intresserad av polisyrket, och nu när jag även har haft mycket insyn och träffat mycket poliser i mitt... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 036
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
767
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 254
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 247
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka