Måste mamman läsa bön på dopet?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Hot Shot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 749
H

Hot Shot

Vår son och sambons systerdotter ska ha ett gemensamt dop på påskdagen. Egentligen hade vi inte tänkt ha något dop för varken jag eller sambon är religiösa för fem öre, jag är inte ens med i kyrkan. Vi gör det mest för farmors skull.

Iaf, nu har de haft ett möte med prästen (vi bor tre timmars bilresa därifrån och har ej haft möjlighet att vara med på mötet) och då har prästen tydligen sagt att mamman ska skriva någon slags "tackbön" som hon ska läsa upp på dopet. Har aldrig hört något liknande och känner mig inte alls bekväm med detta? :crazy:

Sv: Måste mamman läsa bön på dopet?

Det är klart du inte måste. Varför göra något man inte känner sig bekväm med? Det är inte heller något jag hört talas om.

Jag läste då ingen bön och känner du inte för det tycker jag att du ska säga ifrån.

Kan du inte ringa till prästen och fråga hur h*n tänker sig upplägget? Då kan du samtidigt själv förklara dina tankar inför dopet.

Kanske prästen kan prata allvar med farmodern, om inte annat? ;)

Jag pratade med prästen innan mötet och han undrade då om det inte kändes konstigt att svara "ja" på frågan om jag ville att min son skulle döpas iom att jag inte är med i kyrkan själv, (vilket man tydligen ska svara på vid dopet) men han nämnde inget om någon bön då, då hade jag definitift reagerat.

Tar tillbaka min undran, var ett sent aprilskämt från sambons sida och jag gick på det stenhårt!!! :o

:rofl: Hahahaha, vilken rolig idé av honom! :D Jag hade också gått på det, kan jag lova. :)

När vi var nyinflyttade här skickade jag ett brev till honom där det med utklippta tidningsbokstäver stod "jag kan se dig från mitt fönster" och ett hjärta bredvid.

Nu fick jag igen! :D

GODE GUD OCH JEHOVAS:rofl::rofl::bump:

Nej det måste man inte.
Vi gjorde så att vi bestämde några sånger vi ville ha, var mest prästen som sjöng dock. Sedan pratade hon lite osv och sedan var det klart

Men det läses faktiskt en tackbön (förbön, kallas det) på dopet, och så vitt jag vet brukar föräldrarna få frågan om de vill läsa den, alternativt skriva en egen. Vilket vi gjorde. Är inte överdrivet religiösa (läs: inte alls) någon av oss men för släktens skull och av tradition döpte vi vår dotter, och för mig kändes det väldigt personligt att skriva en egen tackbön om mina önskningar i livet för vår dotter, den blev inte alls "religiös" eller vad man ska säga, men skriven i samma "stuk" väldigt fin. Prästen läste dock upp den, efter mina önskemål.

Prästen frågade om jag ville läsa bön på dopet. Det ville jag INTE.
Behövde då inte heller. :grin:

Tar tillbaka min undran, var ett sent aprilskämt från sambons sida och jag gick på det stenhårt!!! :o

:rofl::banana: underbart:bump::bow:

Jag hade nog storstrejkat om det hade varit allvar.
På vår sons dop fick min pappa läsa nån bön av något slag.
Det jag däremot fick stå ut med var kameror,
vilket vår prästpolare hade väääldigt kul åt :devil:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 270
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈